شناسهٔ خبر: 22131 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«خاک سرخ» ابراهیم حاتمی‌کیا به روایت 10 + 1 عکس

«خاک سرخ» ابراهیم حاتمی‌کیا در دوره‌ای پخش شد که همانند این روزها، پخش بی‌رویه‌ی آگهی‌های بازرگانی انتقادهای جدی را متوجه تلویزیون کرده بود؛ اما مسوولان تلویزیون در تمام طول مدت پخش این سریال، هیچ تبلیغی را روی آنتن نفرستادند تا در کنار سایر ویژگی‌های بارز «خاک سرخ»، این نکته‌ی مثبت برای همیشه در یادها باقی بماند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا، «خاک سرخ» اولین سریال ابراهیم حاتمی‌کیا محسوب می‌شد که به گفته خودش انرژی بیش از ۵ فیلم سینمایی را صرف ساخت آن کرد.

 

ابراهیم حاتمی‌کیا پس از پخش آخرین قسمت از این سریال که در سال ۸۱ اتفاق افتاد، درباره اینکه چرا به سراغ سریال‌سازی رفته است؟ اینگونه گفته بود: وسوسه‌ی ساختن سریال، چیزی نبود که اخیرا برای من شکل گرفته باشد، بلکه سال‌ها بود که دوست داشتم چنین موقعیتی برایم فراهم شود که سریال بسازم چرا که تلویزیون، مخاطبان میلیونی دارد و برای من رشک‌انگیز است که مخاطبانم در این وسعت باشند.

او زمان صرف شده برای تصویربرداری سریال «خاک سرخ» را هشت ماه و نیم و زمان مونتاژ را ۱۴ ماه، ذکر و اظهار کرده بود: آنقدر که وجه تراژیک سقوط خرمشهر برایم اهمیت داشت، در آن موقعیت جنبه‌ی حماسی آن برایم مهم نبود، من می‌خواستم سقوط را یک‌بار دیگر به مردم نشان بدهم که با چه تلخی شهر ترک می‌شود و سقوط می‌کند.

 

از نکات قابل توجه در پخش «خاک سرخ» این بود که تلویزیون به هنگام به روی آنتن بردن این سریال، آگهی تبلیغاتی پخش نمی‌کرد.

حاتمی‌کیا در این باره گفته بود: در طول زمان پخش این سریال آگهی‌های بازرگانی پخش نمی‌شد و من می‌فهمیدم که این اتفاق برای من رخ داده و برای بقیه همکارانم رخ نداده است که این از لحاظی خیلی غم‌انگیز است. فکر می‌کنم هوشمندی مدیران تلویزیون باعث شد که در طول این سریال تبلیغات پخش نشود.

 

لاله اسکندری - بازیگر نقش اصلی «خاک سرخ» - هم با بازی در این سریال، اولین حضور جدی‌اش در تلویزیون را تجربه کرد.

 

این بازیگر سال‌ها بعد، با اشاره به حضورش در سریال «خاک سرخ» به عنوان بازیگر نقش اصلی، به ایسنا یادآور شده است: «خاک سرخ» اولین حضور جدی من در تلویزیون بود به همین دلیل خاطرات خیلی زیادی از این مجموعه دارم، اما در عین حال دوران خیلی سختی بود، چرا که حدود هشت ماه کار تصویر انجام دادیم و حدود سه ماه تمرین داشتیم و روی هم رفته من حدود یک سال درگیر این پروژه بودم ولی در کل «خاک سرخ» برایم تجربه‌های خوبی داشت؛ به سبب اینکه قبل از این سریال، در دو نقش کوتاه در فیلم‌های سینمایی بازی کرده بودم که ناگهان وارد یک مجموعه با شخصیت‌های زیاد و لوکیشن‌های متنوع شدم و طبیعی است که کار دشواری بود ضمن اینکه گروهی که با آن‌ها کار می‌کردیم افراد با تجربه‌ای بودند.

 

سریال خاک سرخ - عکس سامان مویدی

 

لاله اسکندری در ادامه اینگونه گفته است: در سریال «خاک سرخ» بازیگرانی مثل آقای پرویز پرستویی و خانم‌ها مهتاب کرامتی و بهناز جعفری از جمله بازیگران با تجربه بودند و من در میان آن‌ها تنها بازیگری بودم که تجربه جدی نداشتم. از آنجایی هم که آقای حاتمی‌کیا اصولا خیلی سختگیر بودند، همیشه سعی می‌کردم خودم را به بچه‌ها برسانم و اصلا به این فکر نمی‌کردم که من تجربه اولم است و دیگران تجربه دهمشان است؛ چرا که متعقد بودم این فاصله‌ها را باید خودم طی کنم به همین خاطر طی مدتی که با پروژه «خاک سرخ» همراه بودم، خیلی برایم سخت بود؛ چرا که مثل یک سرباز عمل می‌کردم و هر روز ساعت ۴:۳۰ صبح از خواب بیدار می‌شدیم و کار تصویربرداری را تا ۱۲ شب انجام می‌دادیم.

اسکندری با بیان اینکه عشقی که در دل عوامل «خاک سرخ» بود، سختی‌ها را آسان می‌کرد، خاطرنشان کرده است: پروژه «خاک سرخ» شرایط سختی داشت ولی به خاطر عشق و علاقه‌ای که همه عوامل در کنار هم داشتند سختی کار خیلی احساس نمی‌شد. در کل یک بازیگر زمانی که در برخی از کارها سختی می‌کشد اما وقتی بعد از پخش نتیجه‌اش را می‌بیند قدر کار را می‌داند و خیالش راحت می‌شود.

سریال «خاک سرخ» به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و نویسندگی مسعود بهبهانی‌نیا از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت.

این سریال داستان دختری است که در سال‌های قبل از انقلاب از خانواده‌اش جدا شده و اکنون در پی حوادثی در جستجوی کشف هویت خویش است.

 

همچنن سرویس تلویزیون و رادیو قصد دارد در ادامه‌ی این گزارش، ارائه‌ی عکس‌ها و مطالب جذاب از برنامه‌ها و سریال‌های به‌یادماندنی تلویزیون را با روتیتر «نوستالژی‌هایی که تلویزیون ساخت» در مقاطع مختلف ادامه دهد. نگاهی به تصاویر «خاک سرخ» ابراهیم حاتمی‌کیا به همراه نقل گفته‌های جذاب عوامل اصلی در آستانه‌ی هفته دفاع مقدس، شروعی برای این سلسله‌ خبرهاست.

سریال خاک سرخ - عکس سامان مویدی

 

سریال خاک سرخ - عکس سامان مویدی

 

سریال خاک سرخ - عکس سامان مویدی

 

سریال خاک سرخ - عکس سامان مویدی

 

سریال خاک سرخ - عکس سامان مویدی

 

سریال خاک سرخ - عکس سامان مویدی

 

سریال خاک سرخ - عکس سامان مویدی

 

سریال خاک سرخ - عکس سامان مویدی

 

سریال خاک سرخ - عکس سامان مویدی

 

انتهای پیام

نظر شما