شناسهٔ خبر: 22206 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نجفی: دانشگاهیان برای تحقق سیاست‎های ابلاغی مقام معظم رهبری تلاش کنند

سرپرست وزارت علوم با صدور پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، به جامعه دانشگاهی تاکید کرد که برای تحقق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری تلاش کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، محمدعلی نجفی با ارسال پیام تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، تاکید کرد که دانشگاهیان در راستای اجرای سیاستهای ابلاغ شده از سوی رهبری، تلاش کنند.

در بخشهایی از پیام نجفی آمده است:

به نام خداوند جان و خرد/کزین برتر اندیشه بر نگذرد

آغاز ماه مهر و سال تحصیلی جدید را به همه استادان، پژوهشگران، فناوران، دانشجویان و کارکنان عزیز و ارجمند دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری کشور صمیمانه تبریک می گویم و تقارن شروع فصل جدید فعالیت دانشگاهها با ابلاغ سیاستهای کلی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری را به فال نیک می گیرم و از محضر ایشان بابت تعیین سیاستهایی که مسلماً منشا تحولات و تغییرات اساسی در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری کشور عزیزمان خواهد بود، صمیمانه تشکر می کنم.

فرصت را مغتنم می شمارم و از خانواده بزرگ دانشگاهی ایران می خواهم که با باز اندیشی در نقش، توان و مسئولیت خویش در سال پیش رو، افقهای نويني را به روی توسعه و پیشرفت کشور بگشایند و با تعاطی افکار و تشریک مساعی در تنظیم نقشه راه و تعیین برنامه های عملیاتی برای تحقق سیاستهای ابلاغی تلاش کنند.

من از همه دانشگاهیان و دانشجویان عزیز می خواهم که با اندیشه و عزمی نو سال جدید تحصیلی را به سال فعالیت و مشارکت در پیشبرد توسعه علمی و کمک به دولت در برآوردن خواسته ها و مطالبات مردم تبدیل کنند. جامعه دانشگاهی نمی تواند و نباید در برابر نیازهای جامعه و مسائل کشور بی تفاوت و نظاره گر باشد، دانشگاه علاوه بر داشتن نقش اساسی در تولید دانش، آموزش، پژوهش و فناوری مسئولیت دارد که به عنوان «کانون تفکر» و «عقل نقاد» جامعه نقش آفرینی کند. لازمه ایفای این نقش به رسمیت شناختن جایگاه واقعی دانشگاه و توجه به حقوق وحرمت دانشگاهیان از سوی نهادهای رسمی کشور است.

دولت تدبیر و امید که برآمده از خواست و رأی اکثریت مردم است، از آغاز تاکنون در پی آن بوده که فرصتهای شکوفایی و توسعه علم را در دانشگاه فراهم سازد و از تنگناهای بیرونی و درونی که جایگاه علم را در دانشگاه و نقش دانشگاه را در جامعه تنزل می دهند، بکاهد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تداوم همین سیاست، خود را از این پس نیز موظف به پیشبرد روند فزاینده تولید علم در دانشگاه، بازگرداندن کیفیت علمی به دانشگاه و ارتقای نقش دانشگاه در حل مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور، می داند.

نکته مهم دیگر اینکه امروز جامعه ما بیش از هر دوره ای به تحکیم بنیان های اخلاقی و ترمیم بافت های آن نیازمند است و از آنجا که دانشگاه علاوه بر اینکه بنیادی علمی است، داراي کارکرد فرهنگی نيز هست، به استادان و دانشجویان ارجمند یادآوری می کنم که بر اساس آموزه های مکتبی و تعالیم رهبران و بزرگان دینی، علم و تعلیم و تعلم باید همواره با تهذیب و اخلاق قرین و همنشین باشد.

اینجانب به عنوان یک دانشگاهی از عموم مجاهدان راه دانایی و فناوری و پژوهش خواستارم که با جدیت تمام از سرمایه عمر و توشه جوانی و سر زندگی خود برای همگانی ساختن فضایل اخلاقی در کنار توسعه علم بهره گیرند و پرواز تعالی بخش جامعه در آسمان دنیای جدید را میسر سازند.

امید است همه استادان، محققان، دانشجویان و کارمندان گرانقدر در فضايی آکنده از امید و اعتماد و عقلانیت دست به دست هم دهند و با همدلی و همکاری هرچه بیشتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در عمل به وظایف قانونی، تحقق برنامه ها و فراهم آوردن لوازم و قواعد توسعه علمی كشور ياري کنند. وظیفه، برنامه و قاعده ای که فصل مشترک همه آنها، تلاش برای ایجاد و تثبیت فضایی امن، آرام و عقلانی در دانشگاه و تعهد به آزادی تحقيق، تعلیم، نقد و گفتگو و اقدام در چارچوب خرد و منطق است.

از مدیران دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشگاهها و مراکز علم و فناوری درخواست دارم سازوکاری را اتخاذ کنند که هیچ حرکت سرنوشت ساز و سیاستگذاری کلانی در سطح دانشگاه و جامعه، بدون اتکا به منبع دانش و پژوهش صورت نپذیرد و از هیچ کوششی در راستای شتاب بخشیدن به توسعه علمی و تحقق سند چشم انداز علمی کشور دریغ نکنند.

نظر شما