شناسهٔ خبر: 22222 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استراتژی بلندمدت آمازون و چالش های پیش رو

سایت آمازون سعی دارد در یک استراتژی بلند مدت قیمت کتاب‌های الکترونیک را یکسان سازی کند که این موضوع موجب اختلاف با برخی ناشران شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  از ماه می تا کنون تنش بین آمازون و انتشارات اشت همچنان ادامه دارد‌؛ این اختلاف که بیشتر بر سر قیمت کتاب‌های الکترونیک است  برای کاربران آمازون در خرید کتاب‌های نویسندگان محبوبی مثل جی.کی.رولینگ و جیمز پترسون ایجاد مشکل کرده است. در این میان آمازون برای رفع نیازهای این مشتری‌ها استراتژی بلندمدتی برای کاهش قیمت کتاب‌های الکترونیک در نظر گرفته است و بیشتر دنبال یکسان سازی قیمت این کتاب‌هاست. 

طرح نهایی جف بزوس، رئیس آمازون این است که به جای فروش ۱۰۰هزار کتاب با قیمت مثلاً ۱۴ دلار می توانید ۲۰۰هزار نسخه با قیمت ۸ یا ۹ دلار بفروشید. آمازون چندی پیش در اعلامیه ای رسمی گفته بود که تمام کتاب‌های الکترونیک خود را با قیمت‌های کمتر از نسخه های چاپی ارائه خواهد کرد ولی برای انتشارات سنتی این سیاست چندان خوشایند نیامده است چون آنها اعتقاد دارند کتاب الکترونیک هم بخشی از صنعت و تجارت کتاب محسوب می‌شود و نباید با قیمت های پائین‌تر عرضه شوند. 

والتر جان ویلیامز، نویسنده داستان‌های تخیلی که سال‌ها با انتشارات اشت همکاری کرده می گوید: در بسیاری از موارد هزینه تولید کتاب‌های الکترونیک به مراتب از چاپ کتاب‌های سنتی بیشتر است. وی اعتقاد دارد این سیاست مثل این است که شما آثار هنری را مثل کالاهای تولید شده در خط تولید یک کارخانه بفروشید. هر کتاب برای خود شخصیت و قیمت خاصی دارد. شاید هزینه تولید کتاب‌ها در بسیاری مواقع یکسان باشد ولی به طور حتم دارای محتواهای متفاوتی هستند و سیاست آمازون در مورد کتاب‌ها بیشتر به منظور  درآمدزایی صرف از جانب نویسنده‌هاست. 

البته در این میان کتابفروشان مستقل آمریکایی از دعوای آمازون و اشت چندان هم ناراضی نیستند. مایکل تاکر، صاحب یک کتابفروشی در ایالت سانفرانسیسکو می‌گوید الان زمان خوبی برای فروش بالای ما شده است به طوری که نسبت به ۱۵ سال گذشته کمتر چنین فروشی داشته ایم. بسیاری از انتشارات مثل اشت و دیگران به فکر خودشان هستند و کتابفروشی‌ها کمترین اهمیت برایشان دارد. 

در یک نظرسنجی که موسسه بازاریابی واکسبارلز انجام داده است، معلوم شده ۶۲درصد از کتابخوانان بین ۱۶ تا ۲۴ سال هنوز هم کتاب‌های سنتی را ترجیح می‌دهند ولی ظاهر امر این‌گونه است که کاهش قیمت کتاب‌های الکترونیک این معادله را تغییر خواهد داد. 

کتابفروشان آمریکایی نیز دقیقاً از همین امر نگران هستند چون با پائین آمدن قیمت کتاب‌های الکترونیک باید تعطیلی بیشتر کتابفروشی های سنتی را انتظار داشت. البته نویسندگان هم خودشان به کتاب‌های سنتی رغبت دارند و ترجیح می‌دهند نوشته‌هایشان در دست مردم چرخانده شود. 

حالا باید منتظر ماند و دید که آمازون و جف بزوس تا چه اندازه می توانند در کوتاه مدت بر مشکلات خود با انتشاراتی مثل اشت کنار بیایند و استراتژی بلندمدت خود بر کاهش قیمت کتاب‌های الکترونیک جامه عمل بپوشانند. 

نظر شما