شناسهٔ خبر: 22307 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جای خالی برخی مشاهیر ادبیات در کتاب‌های فارسی مدارس

جواد مجابی، شاعر و نویسنده معتقد است باید نمونه آثار مشاهیر ادبی معاصر در کتاب‌های درسی باشد. وی می‌گوید: گنجاندن آثار شاعران و نویسندگان پیشرو در کتاب‌های درسی فارسی مدارس از ضروریات تالیف این کتاب‌هاست و استفاده از آثار یک طیف در کتاب‌های درسی، مانند ممیزی کردن است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جواد مجابی در پاسخ به این پرسش که «استفاده مناسبتی از آثار برخی شاعران و نویسندگان در کتاب‌های فارسی درسی وجود دارد، چگونه می‌توان این رویه را اصلاح کرد؟» عنوان کرد: اگر با چاپ برخی آثار مخالفتی باشد، به نوعی ممیزی محسوب می‌شود. معتقدم در یک جامعه مدرن و توسعه یافته تمام آثار هنرمندان باید چاپ شود و مردم‌ می‌توانند آثار دلخواه خود را انتخاب کنند. باید انواع آثار شاعران و نویسندگان با گرایش‌های مختلف در کتاب‌های درسی وجود داشته باشد. اگر غیر از این باشد، سیاست و سلیقه در این کار دخالت داده شده است. آنچه بهتر از هر چیز به نظر می‌رسد این است که انواع آثار نویسندگان در کتاب‌های دانشگاهی نیز دیده شود.

این شاعر و نویسنده پیشکسوت یادآور شد: اساس کار و هدف ما آزادی نشر و بیان و قلم است. در هر جای دنیا برجسته کردن آثار عده‌ای خاص کار درستی نیست. طبقه متوسط مردم ایران نیز آگاه و هوشمند و ناظر وقایع‌اند و انتخاب خودشان را دارند و به کتاب‌هایی که ارزش‌های اصیل در آنها دیده نمی‌شوند، توجه ندارند.

مجابی گفت: هنگامی که به سینما، تئاتر، کتابفروشی یا گالری‌های نقاشی می‌روم، درمی‌یابم که انتخاب مردم و به ویژه طبقه متوسط انتخاب اصیل و دقیق و حساب شده‌ای است، یعنی درست همان چیزی که ما آرزویش را داریم. به گمانم با مردمی که فرهنگ درخشان و حسی قوی دارند، نمی‌توان شوخی کرد و آنان را با چاپ برخی آثار به مسیر نادرست کشاند. 

نویسنده رمان «شب ملخ» تاکید کرد: کمال سادگی و توقع نابه‌جایی است اگر تصور کنم هم‌اکنون آثار بسیاری از شاعران و نویسندگان معاصر در کتاب‌های درسی از دبیرستان تا دانشگاه انعکاس داشته باشد. این اتفاق شاید فعلا عجیب به نظر برسد.

مجابي متولد قزوين و نويسنده، شاعر، نقاش و روزنامه‌نگار است. كتاب‌هاي «من و ايوب و غروب»، «كتيبه»، «ديوساران»،‌ «از دل به كاغذ»، «قصه روشن»

و «كتيبه و ايوب» در حوزه داستان كوتاه، «شهربندان»، «شب ملخ»، «موميايي»، «فردوس مشرقي»، «عبور از باغ قرمز»، «برج‌هاي خاموش»،‌ «لطفا درب را ببنديد»، «باغ گمشده» و «يكي و آن ديگري» در حوزه رمان و «شبح سدوم»، «روزگار عقل سرخ» از آثار اين نويسنده هستند.

از ديگر آثار مجابي مي‌توان به نام‌هاي «چندنمايش‌نامه» در حوزه نمايش‌نامه، فيلمنامه «ديوانگان بر ساحل»، سفرنامه «اي قوم به حج رفته»، «شناخت‌نامه احمد شاملو»، «شناخت‌نامه ساعدي»، «سخن در حلقه زنجير»، «سايه دست» و «آينه بامداد» در حوزه مقاله و مجموعه شعرهاي «فصلي براي تو»، «زوبيني بر قلب پاييز»،‌ «پرواز در مه»، «بر بام بم»،‌ «سفرهاي ملاح رويا»، «پوپكانه»،‌ «شعرهاي من و پوپك»، «دری به شادخويی»، «سال‌هاي شاعرانه» و «شعر بلند تامل» اشاره كرد.

نظر شما