شناسهٔ خبر: 22393 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شماره نخست نشریه «فرهنگ امروز» منتشر شد

شماره اول نخستین شماره‌ ماهنامه «فرهنگ امروز» حاوی پرونده‌هایی با موضوع تاریخ، اندیشه، سینما و روشن‌فکری منتشر‌ شد.

به گزارش فرهنگ امروز، این ماهنامه با تمرکز بر مباحث فرهنگ و علوم‌انسانی دارای بخش‌هایی شامل تاریخ، اندیشه، سینما، کتاب، ادبیات، حوزه، فلسفه علم و مواجهات بر پیشخوان مطبوعات و کتابفروشی‌ها قرار گرفت.

«فرهنگ امروز» که پیش از این در قالب وب‌سایت به فعالیت در زمینه علوم‌انسانی می‌پرداخت –و کماکان به این فعالیت در فضای مجازی ادامه می‌دهد- در شماره نخست خود «نقدهایی تازه بر روشن‌فکری دینی» را موضوع گفت‌وگوی خود با رضا داوری‌اردکانی قرار داده است و همین‌طور به بهانه بیستمین سالمرگ «کارل پوپر» به بازخوانی نقد رضا داوری بر پوپر و پوپری‌های ایران در سه دهه گذشته با حضور علی مرادخانی، احمد بستانی، محمدعلی مرادی، حامد زارع و مسعود صادقی پرداخته است.

در بخش تاریخ این نشریه نیز پرونده‌ای به بهانه فرارسیدن سالگرد خلع رضاشاه از قدرت گشوده شده است. «گذری بر یک گذار» عنوان پرونده‌ای است که قصد دارد با حضور حاتم قادری، ابراهیم فیاض، احمد نقیب‌زاده، عباس منوچهری، محمد رجبی، عباس قدیمی، محسن مدیرشانه‌چی و ... به بررسی ابعاد مختلف نوسازی جامعه ایران در عصر پهلوی اول بپردازد.

انتشار «دفترچه‌های سیاه» در اروپا و بازتاب‌های رسانه‌ای آن در فضای آکادمیک اروپا نیز دست‌مایه تولید پرونده گروه اندیشه «فرهنگ امروز» گردیده است. «فرجام یک سکوت» عنوان پرونده گروه اندیشه «فرهنگ امروز» است که قصد دارد تا به روایتی تازه از رابطه مارتین هایدگر یا «ناسیونال‌سوسیالیسم» و ارتباط او با حزب نازی بپردازد. این پرونده در برگیرنده آثاری از سیاوش جمادی، بیژن عبدالکریمی، مجید مددی، مهدی معین‌زاده، منوچهر آشتیانی، بهروز فرنو و همین‌طور ترجمه‌های از اسلاوی ژیژک، هرمان هایدگر، میگل دبستگی و ... است.

سرویس سینمای «فرهنگ امروز» نیز پرونده‌ای را به سینمای «میشائیل هانکه» فیلم‌ساز شهیر آلمانی اختصاص داده‌است. گفت‌و‌گو با محمد صنعتی در باب روان‌کاوی سینمای هانکه و همین‌طور گفت‌و‌گو با میشائیل هانکه از جمله مطالب پرونده «کدهای هانکه» است.

در بخش گزارش این نشریه نیز برای نخستین بار ترجمه‌ای از فصل اول کتاب «لایه‌های زمانی» راینهارت کوزلک توسط ابراهیم توفیق ترجمه شده‌است. همین‌طور ناصر فکوهی نیز یادداشتی با عنوان «علم و فرهنگ در جهان کافکایی‌شده» در این بخش دارد.

بخش پیشخوان «فرهنگ امروز» هم که به کتاب اختصاص دارد، حاوی پرونده‌ای درباره ترجمه آثار مارکس در ایران است که در آن به بهانه انتشار ترجمه جلد دوم «کاپیتال مارکس» با حسن مرتضوی گفت‌وگویی صورت گرفته‌است. انتشار «دست‌نوشته‌های نیچه» نیز بهانه‌ای شده است برای گفت‌وگوی «فرهنگ امروز» با ایرج قانونی، مترجم این کتاب.

«فرهنگ امروز» در 164 صفحه و به قیمت 10000 تومان از طریق کتاب‌فروشی‌ها و گیشه مطبوعات قابل خریداری است.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۲۲:۴۶كاروان حسن حسین 6 6

    دستتان درد نكند خسته‌ نشین. ما انسانها سر زمنین در هر كشوری باشیم برای برسی زیندگی خودمان بسیار احتیاج به‌ فلسفه‌ داریم. این كار شما مساعدی خیلی خوبیه‌
                                

نظر شما