شناسهٔ خبر: 22429 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آفریقای جنوبی در خانه هنرمندان ایران

آیین افتتاح برنامه‌های بیستمین سالگرد استقلال آفریقای جنوبی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ آیین افتتاح بیستمین سالگرد استقلال آفریقای جنوبی، چهارشنبه 2 مهر با حضور «آرچی وایتهد» سفیر آفریقای جنوبی در تهران و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید سرسنگی ضمن گرامیداشت بیستمین سالگرد استقلال آفریقای جنوبی، آفریقا را کشوری بزرگ با ملتی مبارز دانست و گفت: آفریقا اگرچه از نظر جغرافیایی با ایران بسیار دور است، ولی بخش زیادی از مردم ایران و جهان، کشور آفریقا و مردم آن را به دلیل مبارزه با رژیم آپارتاید به خوبی می‌شناسند، مردم آفریقا توانستند با مبارزه خود، نامی بزرگ در تاریخ برای خود بسازند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه با اشاره به نام بزرگ ماندلا در میان مردم جهان گفت: نمی‌توان از آفریقای جنوبی یاد کرد و از نام نلسون ماندلا غافل شد. ماندلا بی‌شک امروز به عنوان یک قهرمان و اسطوره در میان جهانیان شناخته می‌شود. احترامی که امروز مردم دنیا به ماندلا می‌گذارند تنها به خاطر دورانی که او در زندان تحمل کرد نیست و یا اینکه به دلیل رهبری او در جریان مبارزه با رژیم آپارتاید هم نیست، در واقع آنچه که ماندلا را به عنوان یک قهرمان در تاریخ ثبت می‌کند، رفتار و منش او پس از پیروزی است. ماندلا پس از پیروزی، به جای انتقام، صحبت از صلح و دوستی می‌کند. ماندلا در اوج قدرت و پیروزی، دشمنان خود را بخشید و دوستی و مهربانی را جایگزین انتقام کرد، در واقع همین نکته است که نام ماندلا را در میان مردم جهان عزیز می کند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تجربه مشترک مردم آفریقا با ایران گفت: مردم آفریقا و مردم ایران از لحاظ جغرافیایی از یکدیگر دور هستند اما به دلیل داشتن تجربه مشترک در مبارزه با زورگویی و استعمار، به یکدیگر نزدیک هستند، مردم ایران نیز توانستند در برابر رژیمی ظالم بایستند، مبارزه کنند و انقلاب بزرگ خود را به پیروزی برسانند.

مجید سرسنگی با اشاره به اهمیت برقراری ارتباط فرهنگی و هنری بین دو کشور گفت: در سال‌های اخیر ارتباط سیاسی خوبی بین دو کشور وجود داشته است، ولی متاسفانه تاکنون ارتباط فرهنگی و هنری بین دو کشور به خوبی ارتباطات سیاسی نبوده است، امیدوارم برگزاری این برنامه بتواند سطح ارتباط فرهنگی و هنری را بین دو کشور تغییر دهد، و هر دو ملت بتوانند با فرهنگ و هنر یکدیگر آشنا شوند، چرا که هر دو کشور آفریقاجنوبی و ایران دارای فرهنگ و هنر غنی و برگزاری برنامه های اینچنینی می‌تواند به شناخت متقابل دو ملت از فرهنگ و هنر یکدیگر کمک کند.

سرسنگی در پایان صحبت‌های خود گفت: در این راستا خانه هنرمندان ایران آمادگی خود را برای برگزاری بیشتر برنامه‌های فرهنگی و هنری از سوی آفریقا جنوبی اعلام می‌کند، و امیدوارم شرایط حضور هنرمندان ایرانی نیز در کشور آفریقا جنوبی فراهم شود تا هنرمندان ایرانی نیز بتواند فرهنگ و هنر خود را به مردم بزرگ آفریقا جنوبی معرفی کنند.

در ادامه این مراسم «آرچی وایتهد» سفیر آفریقای جنوبی در تهران با تشکر از میزبانی خانه هنرمندان ایران برای برگزاری این مراسم گفت: از خانه هنرمندان ایران تشکر می‌کنم که امکان برگزاری این مراسم را فراهم ساخت، اینجا لازم می‌دانم به این نکته نیز اشاره کنم که بیستمین سالگرد استقلال آفریقای جنوبی مصادف با بیستمین سالگرد ارتباط آفریقاجنوبی با ایران نیز هست، دو ملت ایران و آفریقا جنوبی به دلیل تجربیات مشترک تاریخی خود، همواره دوست و به یکدیگر نزدیک هستند.

وی در ادامه گفت: در واقع این روز میراث نگاه کردن به خوب، بد و زشت و مسائلی است که بر ما گذشته است، از لحاظ تاریخی آینده، گذشته را نشان می‌دهد و آینده تائیدی است بر آنچه که در گذشته بر ما رفته است، به همین منظور گرامی داشتن این روز گذشته ما را به تصویر می‌کشد که ما توانستیم با مبارزه خود آینده را به گونه‌ای دیگر بسازیم. گرامیداشت امروز به واسطه برگزاری جشن و اجرای موسیقی و خواندن ترانه‌های آزادی، جنبه ای از فرهنگ و هنر ما را نشان می‌دهد، در کنار طبیعت ما و البته در کنار ماندلا که جنبه مهم فرهنگ و هنر کشور آفریقا جنوبی است.

سفیر آفریقای جنوبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارتباط فرهنگی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: ارتباط فرهنگی و هنری ما باید در سطح وسیع تری صورت بگیرد، ملت و دولت آفریقا علاقه مند به برقراری ارتباط با مردم ایران و سایر ملت‌های دیگر است، این برنامه می‌تواند آغازی باشد برای ارتباط فرهنگی و هنری بیشتر بین آفریقا جنوبی و ایران، که هر دو ملت دوست و برادر یکدیگر هستند.

در ادامه این مراسم فیلم مستند "کشف آفریقای جنوبی" به نمایش درآمد و گروه موسیقی آفروتنورز از آفریقای جنوبی قطعاتی از سرودهای ملی این کشور را اجرا کرد.

برنامه روز دوم

در روز دوم این برنامه که امروز پنجشنبه سوم مهرماه در تالار استاد شهناز برگزار می‌شود، ساعت 16 فیلم "بخشش" به نمایش در می‌آید، ساعت 18 فیلم "گریه کن سرزمین محبوب من" روی پرده می‌رود و از ساعت 20 هم فیلم "شکست ناپذیر" نمایش داده می‌شود.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند طی به خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان ایرانشهر، باغ هنر مراجعه نمایند.

نظر شما