شناسهٔ خبر: 22431 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاطره بازی با تکاوران نیروی دریایی

مستند «عکس و خاطره» به کارگردانی مجتبی عباسی پس از ۳۳ سال تکاوران نیروی دریایی دوران دفاع مقدس را در خرمشهر کنار هم جمع می‌کند تا خاطره آن روز‌ها برایشان زنده شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرنیوز؛ مجتبی عباسی درباره موضوع این مستند و دغدغه ساخت آن اظهار داشت: «ماجرای ساخت این فیلم به سال ۸۶ و ساخت مستندی سه قسمتی از خرمشهر برمی گردد. قسمت اول این مستند به اشغال خرمشهر و قسمت‌های دوم و سوم آن هم به ترتیب به آماده سازی عملیات برای مبارزه با دشمن و آزادسازی خرمشهر اختصاص داشت.»

وی ادامه داد: «در ‌‌نهایت تکاوران نیروی دریایی با همراهی مردم محلی نقش تعیین کننده‌ای در آزادسازی خرمشهر داشتند. با تعدادی از این تکاوران که حالا بازنشسته شده بودند، مصاحبه کردم. یکی از آن‌ها که ناخدا شده بود، به گروهی از نیروهای فنی نیروی دریایی آموزش نظامی داده بود و آن‌ها بعد از دو روز آموزش در عملیاتی برای جلوگیری از سقوط خرمشهر شرکت کرده بودند.»

عباسی با تاکید بر اینکه نیروهای فنی آموزش نظامی ندیده و آماده کردن آن‌ها برای مبارزه در مدت دو روز کار دشواری بوده است، افزود: «بازمانده آن گروه در سال ۵۹ و درست بعد از گذشت دو ماه از جنگ روبروی باشگاه گلستان آبادان جمع می‌شوند و با هم عکس یادگاری می‌گیرند. یکی از آن‌ها عکس را برای ناخدا محیطی می‌فرستد که او هم زمان ساخت مستند «حماسه و آزادی» این عکس را به من نشان داد.»

ایده ساخت مستندی از روی این عکس از‌‌ همان سال در ذهن عباسی نقش می بندد. او در این باره اینگونه توضیح می دهد: «همیشه به دنبال این بودم که چطور می‌شود از این تصویر مستند ساخت. تعدادی از این آدم‌ها بازنشسته و تعداد دیگری هم شهید شده بودند. تصمیم گرفتم بعد از گذشت ۳۳ سال آن‌ها را دوباره دور هم جمع کنم. لذا با دریادار محیطی در منزلش مصاحبه‌ای گرفتم و برای جستجوی افراد در عکس، با شرکت نفت آبادان رایزنی کردم.»

این مستندساز خاطرنشان کرد: «دریادار محیطی با وجود سن بالا برای ساخت این فیلم بسیار مشتاق شد و خیلی کمک کرد. جالب است که بعد از هفت سال که دوباره به سراغش رفتم، نشانی دادم و من را شناخت. بعد هم مستند «حماسه و دفاع» را در اختیارش گذاشتم که ببیند. بعد از دو روز که تماس گرفتم همسرش گفت بعد از دیدن این مستند به شدت منقلب شد؛ با این حال از همکاری برای ساخت این مستند دریغ نکرد.»

به گفته عباسی از ۲۳ نفر حاضر در عکس، دریادار محیطی توانسته نام ۱۹ را به خاطر آورد و این اسامی را به کانون بازنشستگان داده‌اند و تعدادی از این افراد پیدا شده‌اند.

این کارگردان اطلاعاتی درباره همه افراد حاضر در این عکس به یکدیگر نمی‌دهد؛ چرا که قرار است عکس العمل لحظه‌ای آن‌ها بعد از رویارویی با یکدیگر در باشگاه گلستان، به ثبت برسد. البته این افراد به صورت گروه‌های چهار، پنج نفره در خرمشهر و در محیطی بازسازی شده با یکدیگر روبرو می‌شوند.

او در خصوص تمایل به ساخت مستند دفاع مقدس عنوان کرد: «علت اصلی علاقه من به ساخت مستند با موضوع دفاع مقدس فرزندان شهدا هستند. آنهایی که هیچ چیزی از پدرانشان ندیده‌اند و نمی‌دانند چه کار کرده‌اند و چه قهرمان‌هایی بوده‌اند.»

مستند «عکس و خاطره» به کارگردانی و تهیه کنندگی مجتبی عباسی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می شود. عباسی وظیفه نویسندگی این کار را بر عهده داشته و ناخدا جعفری، ناخدا منصوری، دریادار محیطی و رضا مولایی تیم تحقیق و پژوهش این مستند را تشکیل می‌دهند.

تصویربرداری مستند «عکس و خاطره» ۲۶ شهریور ماه آغاز شده و به گفته کارگردان تا یک ماه دیگر ادامه دارد.

نظر شما