شناسهٔ خبر: 22467 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکاوی اندیشه های دینانی در کتاب «آینه های فیلسوف»

کتاب " آینه های فیلسوف" نوشته عبدالله نصری از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، کتاب حاضر مجموعه گفت و گوهایی است که صاحب این قلم با  دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی داشته و برخی از آنها نیز از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است.

دینانی از اندیشمندان و فرزانگان بزرگ جامعه ماست که عمری را در تدریس و تألیف پیرامون اندیشه های فلسفی متفکران جهان اسلام سپری کرده است، این کتاب نیز به منظور آشنایی خوانندگان با متفکران فلسفی اسلام به نگارش درآمده است.

شناسایی و تجلیل از اندیشمندان معاصر یکی از ضرورت های فکری جامعه است. متأسفانه حجاب معاصرت موجب شده تا به قدر و ارزش وجودی شخصیت های فکری در دوران حیاتشان توجه چندانی نشود. هرچند در این سال های اخیر تا حدودی از این وضعیت رهایی یافته ایم و گوشه چشمی به برخی از شخصیت های معاصر نشان داده ایم، اما اینها همه در مقابل آنچه باید انجام شود بسیار اندک است.

در بخشی از این کتاب آمده است:" باید با هر اندیشمندی در زمان حیات او به گفت و گو نشست و زوایای پنهان شخصیت و فکر او را به نطق درآورد و با ناگفته های او آشنا شد." از آنجا که در فرهنگ ما سنت شفاهی و آنچه از سینه به سینه نقل شده از ارزش بالایی برخوردار است و تا مستمع صاحب سخن را سر ذوق نیاورد، آن اسرار و احوال درونی بروز و ظهور نخواهد کرد، بنابراین امروز وظیفه ماست که همدل با متفکران عصر خود عاملی شویم تا آنها رازهای نهفته درونی خود را بازگشاید و ما بتوانیم از ذهنیت و فهم آنان کمال استفاده را ببریم.

این کتاب به منظور آشنایی با زندگی و دیدگاه های فلسفی استاد دینانی به نگارش درآمده که مطالب آن از دل سخنان خود وی استخراج شده است. با خواندن این کتاب می توان به عمق تفکر و ذهنیت دکتر دینانی پی برد و با شیوه سیر و سلوک وی آشنا شد.

کتاب " آینه های فیلسوف" در چهار بخش به نگارش درآمده است. بخش اول با عنوان حدیث نفس با طرح این سوال که انسان چگونه می توند شرح احوال و حوادث زندگی خود را بدان گونه که در واقع تحقق پذیرفته است برای دیگران ترسیم کند؟ آغاز می شود که نویسنده در این بخش به تفصیل پاسخی منطقی و قابل فهم را برای مخاطب عرضه می کند.

بخش دوم کتاب به بیان زندگینامه و خاطراتی از دکتر دینانی که خودشان نقل کرده اند می پردازد و بخش سوم آثار و ماجراهای فکر فلسفی در جهان اسلام مورد واکاوی و بررسی قرار می گیرد. بخش پایانی هم با عنوان اندیشه ها و دیدگاه ها، سیر فلسفه در جهان اسلام، فلسفه ملاصدرا و نوآوری های آن و هرمنوتیک و فهم دین را بررسی کرده و زوایای مختلف آن را به خوانندگان نشان می دهد.

چاپ چهارم این کتاب در ۲۹۲ صفحه با قیمت ۱۰۰۰۰۰۰ ریال و با شمارگان یک هزار نسخه از سوی انتشارات سروش برای علاقمندان به افکار و نظرات فلسفی منتشر شده است.

نظر شما