شناسهٔ خبر: 22549 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کامکارها یک سمفونی اعتراضی به جنایات صدام حسین می‌سازند

هوشنگ کامکار مدیر گروه موسیقی «کامکارها» در تشریح تازه ترین فعالیت‌هایش از تولید چند سمفونی و آلبوم خبر داد و اشاره‌ای هم به تور اروپایی این گروه موسیقایی داشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ هوشنگ کامکار با اشاره به تولید یک سمفونی اعتراضی به جنایات صدام حسین گفت: به تازگی نوشتن یک سمفونی را به اتمام رسانده ام که این سمفونی برای ارکستر سمفونیک نوشته شده و مجموعه ای از آواز و سازهای ایرانی به سبک موسیقی ملی ایران با موضوع جنایات صدام حسین به کردهاست که با نام «انفال» و خوانندگی عدنان کریم از خواننده های صاحب نام کردستان عراق در قالب یک آلبوم به علاقه مندان موسیقی ارائه خواهد شد. البته طبق برنامه ریزی هایی که صورت گرفته این آلبوم در کردستان عراق منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: غیر از این پروژه، آلبوم دیگری را نیز آماده انتشار دارم که با عنوان «کوچ بنفشه‌ها» با صدای حمیدرضا نوربخش روانه بازار موسیقی خواهد شد. این آلبوم برگرفته از آثار منتخب و برگزیده استاد محمدرضا شفیعی کدکنی از جمله سوگ‌نامه، پرده کیان، آرایش خورشید، پاسخ، چه بگویم، کوچ بنفشه‌ها، حلاج، قصد رحیل، دریا و یک رباعی است که به صورت ارکسترال ضبط شده و شامل مجموعه ای از گروه کر، آواز و سازهای ایرانی است که اتفاقا تلاش زیادی هم برای ارائه یک اثر مناسب و با کیفیت انجام گرفته است.

این آهنگساز بیان کرد: تمام کارهای فنی این آلبوم به اتمام رسیده و هم اکنون منتظر هستیم که اسپانسری پیدا شود تا بتوانیم آلبوم را منتشر کنیم در غیر این صورت ناگزیرم وسیله‌های خانه ام را بفروشم تا بتوانم اثر را منتشرکنم. البته یک اثر دیگر هم برای انتشار دارم که به صورت سازی است و در واقع کنسرتینویی برای ساز عود به نوازندگی ارسلان کامکار است که دوست دارم آن را در کنار کنسرتینوهای دیگری که برای ارکستر سمفونیک ساختم، منتشر کنم.

کامکار در پایان صحبتهای خود پیرامون فعالیتهای اخیر گروه کامکارها گفت: تور اروپایی گروه کامکارها با سفر گروه به کشور فرانسه آغاز شده و این گروه تصمیم دارد بعد از کنسرت پاریس کنسرت‌های دیگر را نیز در سایر شهرهای اروپایی برگزار کند که به زودی جزییات آن را اعلام خواهم کرد. البته غیر از این تورها نیز علیرضا قربانی اثر «منظومه های مولانا» را که از ساخته های من است fه زودی در دوسلدورف آلمان اجرا می کند.

هوشنگ کامکار، آهنگساز و مدرس موسیقی و مترجم آثار تئوریک موسیقی و مدیر گروه کامکارها فرزند ارشد مرحوم استادحسن کامکار است. هوشنگ کامکار به فراخور تحصیلات آکادمیکش در موسیقی به تالیف و ترجمه آثاری تخصصی دراین زمینه دست یازیده است که از جمله آنها می توان به «اصول ارکستراسیون» نوشته ریمسکی کورساکوف، «فوگ و انوانسیون»، «هارمونی قرن بیستم»، «کنترپوان مدال»، «موسیقی کلاسیک و رمانتیک»، «ارکستراسیون»، «کنترپوان» و «آموزش آهنگسازی» اشاره کرد.

«بهاران آبیدر»، «بر تارک سپیده»، «به یاد حافظ»، «سماع مجلسیان»، «پوئم سفونی خرمشهر»، «سماع ضربی ها»، «شباهنگام» از جمله آثار تولیدd کامکار در عرصه موسیقی است. البته تصنیف «کجایید ای شهیدان خدایی» یکی از مشهورترین آهنگ هایی است که ساخت و تنظیم وی است و با صدای برادرش بیژن کامکار اجرا شده است.

نظر شما