شناسهٔ خبر: 22552 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانش آموزان آمریکایی چه کتاب‌هایی را نباید بخوانند؟

درگزارشی که برای بررسی رعایت حقوق بشر در آمریکا ارایه شده، ذکر شده که سانسوری گسترده در کتاب‌ها، به ویژه در مدارس و همچنین زندان‌های آمریکا اعمال می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ این گزارش به بیان جزییاتی از ممنوعیت آثار هنرمندانی از بوتیچلی گرفته تا ون گوک را در زندان‌های ایالت تگزاس ارایه می کند.

این گزارش که با همکاری دو نهاد حقوق بشری از نیویورک و کپنهاگ تهیه شده اعلام می کند که فهرستی مشتمل بر 11 هزار و 851 عنوان اثر وجود دارد که دسترسی به هر نوع اطلاعاتی درباره آنها برای زندانیان زندان‌های تگزاس ممنوع است.

این اطلاعات می‌تواند طیف وسیعی از مطالب را در بربگیرد؛ از این که چگونه می توان یک هویت جدید ساخت تا مطالبی درباره هنر و طراحی لباس و نوشتن به زبان عربی ...

زندانیان در تگزاس هر چند گفته می‌شود می توانند به کتاب و مجله دسترسی داشته باشند، اما عناوین این کتاب‌ها و مجله‌ها به شدت کنترل می شوند تا مطالبی درباره این فهرست بلندبالای ممنوعه در آنها وجود نداشته باشد. از میان این 11 هزار و 851 مورد، بیش از 7 هزار مورد به دلیل انحراف جنسی ممنوع شده اند، اما در این میان نام آثار نقاشان برجسته تاریخی از کاراواجیو تا سزان، دالی، پیکاسو، رافائل، رامبراند و رنوار نیز مشاهده می شود.

منتخبی از آثار پیش از رآلیسم، امپرسیونیسم، نقاشی‌های مکزیکی، پاپ سورآلیسم، هنر گرافیتی، و آرت دکو از جمله آثار ممنوعه برای زندانیان این ایالت آمریکا را تشکیل می دهند.

آثار ادبی گوستاو فلوبر، لنگستون هیوز، فلانری او کانر، جورج اورول، اوید، فیلیپ راث، جان آپدایک، و حتی شکسپیر و آلیس واکر نیز از جمله کتاب‌هایی هستند که در فهرست ممنوعه جای گرفته‌اند.

در این گزارش آمده است گستردگی آثار ممنوعه به دلیل درک خطر با توجه به طیف کیفرشناسی صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است آمریکا از حقوق کتابخوانی کودکان در سیستم آموزش عمومی نیز دفاع نمی کند و آثاری چون «هکلبری فین» مارک تواین، «سلاخ‌خانه شماره 5» کورت وونه گات و «رنگ بنفش» آلیس واکر از جمله صدها کتابی هستند که در بسیاری از مدرسه‌ها و کتابخانه‌های عمومی جزو آثار ممنوعه به شمار می‌آیند.

در گزارش تاکید شده که دولت آمریکا در قبال حقوق زندانیان و کودکان به عنوان شهروندان این کشور مسئول است و نباید اجازه دهد تا حق دسترسی آزاد آنها به اطلاعات ضایع شود.

نظر شما