شناسهٔ خبر: 22602 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فیلم جنجالی «لویاتان» به اسکار می‌رود

روسیه فیلمی را به عنوان نماینده خود در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2015 انتخاب کرد که گفته می‌شد وزیر فرهنگ این کشور با آن مشکل دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ کمیته اسکار روسیه روز یکشنبه فیلم جنجالی "لویاتان" (Leviathan) به کارگردانی آندری زویاگینتسف را به عنوان نماینده خود در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلمنامه را برد.

پاول چوخرای عضو آکادمی کمیته اسکار روسیه گفت: ما به اتفاق آرا "لویاتان" را انتخاب کردیم.

این انتخاب از آن جهت شگفت‌انگیز است که فیلم تحسین‌شده زویاگینتسف فیلمی سنت‌شکن است. به عنوان مثال در صحنه‌ای از فیلم چند پلیس مست با تفنگ آکا-47 به عکس‌های رهبران روسیه شرکت می‌کنند و درباره شلیک به عکس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه شوخی می‌کنند.

"لویاتان" در ادامه از این هم فراتر می‌رود و به یک کیفرخواست آشکار علیه فسادی که در تمام اجزای حکومت ریشه دوانده است، نیروی پلیس، سیستم قضایی و کلیسای ارتدکس تبدیل می‌شود.

"لویاتان" - که عنوان آن به یک هیولا یا اژدهای عظیم‌الجثه‌ اسطوره‌ای اشاره دارد - نگاهی صریح و بی‌پرده به اقدامات یک شهردار فاسد (با بازی رومن مادیانوف) دارد که همه مخالفانش را از سر راه برمی‌دارد. او با بی‌رحمی یک ملک مشرف به دریا را از مردی به نام کولیا (الکسی سربریاکوف) می‌گیرد و با این کار او و خانواده‌اش را نابود می‌کند.

هرچند بخشی از هزینه تولید "لویاتان" را تامین کرد، اما زویاگینتسف در جشنواره کن گفت وزیر فرهنگ کشورش از فیلم او خوشش نیامده است.

زویاگینتسف که "لویاتان" چهارمین فیلم بلند داستانی‌اش است در کن گفت: او گفت فیلمی بسیار بااستعداد است، اما از آن خوشش نیامد. وضعیت او را درک می‌کنم. خیلی کار دارد. قرار است کاری کند دنیا وضعیت بهتری داشته باشد.

بیشتر منتقدان پس از دیدن "لویاتان" در نمایش مطبوعاتی فیلم در کن نقدهای مثبت بر آن نوشتند. پیتر برادشاو منتقد گاردین در مطلبی با تیتر "یک شاهکار جدید روسی" نوشت: تازه‌ترین فیلم زویاگینتسف تلفیقی از هابز، چخوف و کتاب مقدس و پر از تصاویر فوق‌العاده و تقارن‌های شگفت‌انگیز است.

با این حال اخیرا اعلام شد با موافقت وزارت فرهنگ روسیه فیلم جدید زویاگینتسف در روسیه روی پرده می‌رود. یک شرکت روسی با همکاری شعبه شرکت فاکس قرن بیستم در روسیه این فیلم را اکران می‌کند.

زویاگینتسف اولین بار سال 2007 با فیلم "تبعید" در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن حضور داشت. "النا" به کارگردانی او نیز سال 2011 فیلم اختتامیه بخش نوعی نگاه بود. زویاگینتسف سال 2004 با فیلم "بازگشت" برنده شیر طلای جشنواره فیلم ونیز شد.

روسیه آخرین بار سال 1994 با فیلم آفتاب‌سوخته" ساخته نیکیتا میخالکوف برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. میخالکوف خود یکی از اعضای کمیته اسکار روسیه است.

مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان 1 اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد.

اسامی نامزدهای هشتاد و هفتمین دوره جوایز آکادمی 15 ژانویه 2015 (25 دی) اعلام و مراسم اعطای جوایز یکشنبه 22 فوریه (صبح دوشنبه 4 اسفند 1393) در دالبی تیه‌تر برگزار می‌شود.

هالیوود ریپورتر / 28 سپتامبر

نظر شما