شناسهٔ خبر: 22631 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسابهای مالی روزنامه ایران به دلیل مشکلات مالیاتی بسته شد

وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشست هم‌اندیشی با اصحاب فرهنگ هنر از مسدود شدن حساب‌های مالی روزنامه ایران به دلیل مشکلات مالیاتی خبر داد و گفت: ملاک ما عمل به قانون است دولتی بودن یا غیردولتی بودن برای ما فرقی ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی عصر د یروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب هنر و پس از شنیدن دغدغه‌های مختلف مالیاتی قشرهای مختلف در سخنانی تلاش کرد تا به این دغدغه‌ها پاسخ دهد. 

وی با بیان اینکه من خود را برای انتقادات کوبنده‌تری آماده کرده بودم گفت: در حوزه مالیات هیچ کس به طور طبیعی راغب به پرداخت مالیات نیست از طرف دیگر سازمان مالیاتی هم دارای نقایصی است. اصلاحاتی که در سیستم مالیاتی از قبل شروع شده اصلاحات مثبت بوده که در جلسه با گروه‌های مختلف این مطلب به زبان آورده شد.

وی افزود: در مورد فعالیت‌های فرهنگی و هنری بنده خود اعتقاد به مالیات دارم. حداقل در مقطعی که ما در آن قرار گرفته‌ایم اگر روزی اقتصاد فرهنگ و هنر رونق گرفت و درآمد سرشاری به دست آمد ما معافیت را حذف خواهیم کرد اما در شرایط فعلی باید کمک کنیم فرهنگ رشد کند. ما نگاه درآمدی به حوزه فرهنگی نداریم به همین دلیل اگر در این حوزه لازم باشد اقدامی انجام دهیم انجام خواهیم داد.

طیب‌نیا تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم. در این راستا ۳۲ پروژه طراحی شده ودر حال حاضر در تلاش هستیم تا برای سخت‌افزار و نرم‌افزار اقدام کنیم تا طرح جامع مالیاتی در دولت اصلاحات شروع شد متناسب با نظام مالیاتی ایران طراحی و اجرا شود. در این طرح ارتباط مودیان با ممیزان به طور کامل قطع می‌شود و رسیدگی پرونده‌محور نخواهد بود بلکه کار به صورت سیستمی دنبال می‌شود که در نتیجه زمینه فساد نیز کاهش پیدا می‌کند همچنین نظام پرداخت علی‌الراس در ادبیات مالیاتی حذف شده و امیدواریم در نتیجه این اقدامات نتیجه مشکلات مالیاتی به حداقل برسد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر معافیت مالیاتی روزنامه‌نگاران در چاپ آگهی تبلیغاتی گفت: براساس روح قانون آگهی مطبوعاتی مشمول درآمد هستند چون کار تجاری است اما ما خود تصمیم گرفتیم که بخشنامه‌ای صادر کرده و آگهی‌ها را مشمول معافیت مالیاتی کنیم. اما به هر حال دستگاه نظارت نیز ملزم اجرای قانون هستند.

وزیر اقتصاد گفت: بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز به اعتبار کالاست نه به اعتبار خریدار کالا . مطبوعات از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند ولی اگر کالایی بخرند در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده آن کالا معاف نیستند. 

وی با بیان اینکه موسسات فرهنگی که کار رسانه‌ای می‌کنند همچون همشهری و ایران مشمول مالیات می‌شوند، گفت: این موسسات ماهیت حقوقی دارند به همین منظور به دلیل مشکلات مالیاتی از هفته گذشته تمام حساب‌های روزنامه ایران بسته شده است.  ملاک ما عمل به قانون است همچنانکه موسسه ایران با وجود اینکه دولتی بوده ما در برخورد با آن خلاف قانون عمل نکردیم.

طیب‌نیا در پایان با بیان اینکه ما در عین حال که اعتقاد به مالیات داریم اعتقاد به شفافیت داریم گفت: ثبت‌نام به معنای پرداخت مالیات نیست بلکه معنایش شفافیت است.

نظر شما