شناسهٔ خبر: 22670 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روسیه «لوياتان» را به اسکار معرفی کرد

فیلم بحث‌برانگیز «لوياتان» برنده جایزه بهترین فیلمنامه کن به عنوان انتخاب روسيه براي اسكار خارجي زبان معرفي شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فیلم «لوياتان» ساخته آندری زویاگینستف که برنده جایزه بهترین فیلمنامه فستیوال فیلم کن شده بود، به عنوان انتخاب رسمی کشور روسیه برای شرکت در بخش فیلم خارجی زبان مراسم اسکار سال 2015 معرفی شد و تعجب همه را در هالیوود برانگیخت. پاول چوخرای کارگردان و عضو کمیته اسکار روسیه گفت: ما این تصمیم را به اتفاق اکثریت آرا گرفتیم.

این انتخاب به این دلیل تکان‌دهنده است که عملا بت‌شکنانه است و شامل صحنه‌ای می‌شود که چند پلیس مست با سلاح‌های ای‌کی-47 خود به پرتره‌های رهبران روسیه شلیک می‌کنند و به شوخی از یکدیگر می‌پرسند وقت شلیک کردن به پوتین فرا رسیده است یاخیر؟ لزلی فلپرین در نقد خود برای هالیوود ریپورتر این فیلم را اینطور توصیف کرد: فیلمی بهنگام... مخصوصا با توجه به تنفر در حال رشد جهانی نسبت به نحوه‌ای که پوتین رژیم خود را در صحنه بین‌المللی اداره می‌کند و شهروندان خودش را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

درست است که استهزای فیلم در یک صحنه بیشتر از همه است؛ همان صحنه‌ای که گروه افسران مست تیرانداز از چهره‌های رهبران سابق شوروی و روسیه برای تمرین تیراندازی خود استفاده می‌کنند، اما مسئله از این هم فراتر می‌رود. این فیلم مستقیما فسادی که وارد درجه‌های پایه‌ای خود دولت، نیروهای پلیس و قوه قضاییه شده را محکوم می‌کند و کلیسای ارتودکس روسیه را زیر سوال می‌برد؛ موضوعی که مسلما در روسیه بحث برانگیز خواهد بود. با وجود اینکه خود وزارت فرهنگ روسیه سرمایه ساخت این فیلم را فراهم کرده است، زویاگینستف گفت که رییس این سازمان به او گفته بود که از فیلم خوشش نیامده است.

مجله گازتای روسیه که توسط بسیاری از شهروندان روس خوانده می‌شود و تا حدود بسیاری از نظر سیاسی بی‌طرف است، در مقاله‌ای به این موضوع اشاره کرد که با کنار رفتن فیلم «شب‌های سفید یک پست‌چی» ساخته آندری گونچالوفسکی از رقابت ورود به اسکار، هیجان بسیاری به پروسه انتخاب نامزد رسمی اضافه شد. این پروسه پشت درهای بسته انجام می‌شود و تنها کارگردانانی که پیش از این یا نامزد اسکار شده‌اند یا موفق به دریافت آن شده‌اند می‌توانند در آن شرکت داشته باشند؛ کارگردانانی از جمله ولادیمير ونشوف و نیکیتا میخالکوف. آخرین برد اسکار بهترین فیلم در دوران شوروی و فیلم «سوخته توسط خورشید» ساخته میخالکوف بوده است.

نظر شما