شناسهٔ خبر: 22863 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقش واردات در بازار چاپ

مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بانک ملی گفت: صنعت چاپ کشور توان فعالیت در بازارهای جدید منطقه‌ای را دارد اما افزایش واردات و ارزان تمام شدن آن نسبت به تولید، توان فعالیت فعالان چاپ ایران را در برخی از این بازارها گرفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ رضا منصوری با اشاره به فعالیت‌های این شرکت گفت: شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران با بیش از ۷۶ سال سابقه فعالیت، رسالت تولید اوراق بهادار، اسناد امنیتی کشور و اسناد عادی را برعهده دارد و در حال حاضر بیش از  چهار هزار و ۲۰۰ نوع کالا و کارت‌های امینی مانند تعرفه انتخابات، کارت‌های تردد و ... را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از کارهای این شرکت ارائه اسناد امنیتی به مردم است به صورتی که مورد جعل قرار نگیرد. این کار بر اساس تدابیر روز امنیتی دنیا تولید می‌شود. از جمله تولیداتی که در این شرکت وجود دارد، کارت‌های بانکی و غیر بانکی و کارت‌های هوشمند ملی است تا مردم از این روش برای احراز هویت و مبادلات استفاده کنند. شرکت چاپ و نشر بانک ملی سعی کرده تا در این سال‌ها سطح امنیتی و استفاده از این کارت‌ها را بالا برده به طوری که تا کنون چنین رویه‌ای در کشور موجود نبوده است. یکی از افتخارات نظام تولید این کارت‌ها بوده است. بخش دیگر فعالیت‌های این شرکت در زمینه اسکن اسناد است. اسناد در کشور ما معمولاً به صورت سنتی نگهداری می‌شود. با دیجیتالی‌کردن این نوع اسناد دسترسی مردم به این منابع بیش از قبل خواهد شد و علاوه بر این، اسناد با ضریب امینیتی بالاتری نسبت به گذشته نگهداری می‌شوند. در این زمینه در حال حاضر با نهادها و سازمان‌های مختلفی همچون تأمین اجتماعی، سیستم بانکی کشور و... در تعامل هستیم.

منصوری از آغاز تولید کارت ملی هوشمند برای ۷۲ میلیون ایرانی با ضریب بالای امنیتی در این شرکت خبر داد و با اشاره به تفاوت این دسته از کارت‌ها با کارت‌های ملی‌ای که هم‌اکنون در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: کارت ملی که فعلاً دست مردم است، فقط برای تشخیص هویت استفاده می‌شود. در کارت ملی جدید ظرفیت‌های بیشتری ایجاد شده است. کارت‌های ملی جدید کارکردهای مختلف و متعددی دارند که از این جمله می‌توان به شناسایی و احراز هویت، کارت بانکی و... اشاره کرد. کارت‌ها تا پیش از این به دلیل نداشتن دانش کافی در داخل کشور، در خارج تولید می‌شد، اما در چند سال اخیر به دلیل اعمال تحریم‌ها و رسیدن به دانش لازم، به خودکفایی رسیده‌ایم و توانایی تولید این دسته از کارت‌ها را داریم. خوشبختانه در حال حاضر در کشور امکان تولید ۱۰۰ میلیون کارت را در داخل کشور داریم.

مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بانک ملی در ادامه به مشکلات موجود در حوزه صنعت چاپ کشور اشاره و تصریح کرد: با توجه به گستردگی صنعت چاپ در جهان، این صنعت در دنیا از حالت سنتی به سمت دیجیتالی شدن در حل حرکت است. صنعت چاپ کشور از این جهت نیازمند حمایت‌های بیشتری است. در این میان وضعیت بخش‌های خصوصی باید به صورت ویژه مورد توجه مسئولان قرار گیرد و برای ادامه حرکت این دسته از فعالان تسهیلات ارزان‌قیمیت ی باید در اختیار فعلا قرار گیرد.

منصوری با بیان اینکه در صنعت چاپ با مشکل بودجه، تسهیلات و پشتیبانی روبرو هستیم، از در معرض تعطیلی قرار گرفتن برخی از واحدهای چاپی کشور انتقاد کرد و ادامه داد: برای جلوگیری از این رویه و رسیدن به وضعیت مطلوب باید تا حدود زیادی جلوی واردات گرفته شود. ما در حال حاضر توانایی و دانش مورد نیاز را برخوردار هستیم، اما نیازمند حمایت هم هستیم. واردات برخی از کالاها مانع از تولید داخلی می‌شود، چه اینکه در برخی از موارد هزینه واردات از هزینه تولید در داخل کشور ارزان‌تر تمام می‌شود. به عنوان نمونه، متاسفانه تعرفه واردات کارهای چاپی از جمله کارت پی‌سی یا پی‌وی‌سی بسیار ارزان‌تر از واردات مواد اولیه است.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ از هر جهت مظلوم واقع شده است، افزود: هرچند حداکثر حمایت‌ها در حال اجرا شدن است، اما نیاز این صنعت به دلیل گستردگی بیشتر از این‌هاست و باید عزم ملی در این رابطه وجود داشته باشد. صنعت چاپ کشور به دلیل داشتن توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود، توان فعالیت‌ در بازارهای جدید را دارد. به عنوان نمونه، به علت رعایت کردن شئونات و شعائر اسلامی، می‌تواند در تولید آثار برای کشورهای اسلامی فعالیتی بیشتر از این را داشته باشد. این ظرفیت‌هایی است که باید از آن استفاده بیشتر انجام شود. در حال حاضر استقبال از تولیدات ایرانی در این دسته از کشورها بالا است، اما گرانی مواد اولیه و دیگر موانع مانع از این می‌شود که به اندازه انتظارات، فعالیت داشته باشیم.

نظر شما