شناسهٔ خبر: 22906 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگروه مشترک مجلس و نهاد کتابخانه‌ها تشکیل می‌شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها گفت: کارگروهی با حضور برخی نمایندگان مجلس و دبیرکل و معاونین مربوطه نهاد و دیگر مسئولین نهادهای مرتبط درباره چشم‏انداز آتی مسائل مربوط به کتابخانه‌ها و کتابخوانی در کشور تشکیل می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ یادداشت یازدهم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها در این یادداشت با اهداء سلام و آرزوی بهره مندی کامل از ایّام اللّه عرفه و اعیاد مبارک قربان و غدیر هریک را فرصتی مغتنم برای بازنگری در احوال شخصی و اجتماعی و اصلاح نواقص و عیوب برای شروعی تازه در جهت کسب معرفت بیشتر، صفای قلبی و دستیابی به نیرویی مضاعف در انجام تکالیف دینی و انقلابی و اجتماعی دانست و نوشت: از تمامی شما عزیزان استدعا دارم در دعاهای خالصانه ‏ی این روزها، همکارانتان در سراسر کشور را به یاد داشته باشید و سلامتی و سعادت و موفقیّت خداپسندانه را برای همه ی خدمتگزاران عرصه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه ها از خدای مهربان درخواست کنید.

1. خوشبختانه در روز 1393/6/30 توفیق حضور در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نصیبمان شد. در این جلسه ابتدا گزارشی از وضع نیروی انسانی، بودجه و مشکلات نهاد مطرح و سپس برنامه های پیشنهادی برای رفع نواقص و حرکت به سوی اهداف نهاد در جهت ترویج و گسترش کتابخوانی و مطالعه ی مفید در کشور ارائه شد و پس از آن رئیس و نمایندگان محترم آن کمیسیون به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

آنچه اینجانب وظیفه خود می دانم صریحاً با شما همکاران عزیز در میان بگذارم این که آگاهی عمیق، درک صحیح و منطبق با واقعیّات و اهداف، دلسوزی و توجّه به امر کتاب و کتابخوانی در بیانات رئیس و اعضای محترم کمیسیون باعث دلگرمی و امیدواری بسیار شد و یقین کردم که با وجود این نمایندگان محترم و شناخت و توجّه دقیق ایشان به مسائل فرهنگی و مخصوصاً موضوع کتاب، تمامی مشکلات موجود به تدریج مرتفع خواهد شد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور با نیرویی تازه و همّتی مضاعف در جهت گسترش کتابخوانی گام برخواهد داشت.

به همین دلیل به نمایندگی از همه کتابداران تشکّر خالصانه‏ را از اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به این عزیزان تقدیم می کنم و از خداوند متعال سعادت و سلامتشان را مسألت دارم.

توجّه این عزیزان نماینده به مسائل نهاد بلافاصله نتیجه ی عملی خود را نشان داد و آن کمیسیون به فاصله ی دو روز تبصره ای درباره ی ضمانت اجرایی و الزام ماده ی 6 قانون تأسیس و نحوه ‏ی اداره ‏ی کتابخانه های عمومی کشور که مربوط به اختصاص نیم درصد از درآمدهای شهرداری ها می باشد تصویب و برای طّی مراحل قانونی به مراجع ذیربط در مجلس شورای اسلامی ارسال کردند.

همچنین مقرّر شد کارگروهی با حضور برخی نمایندگان محترم آن کمیسیون و با شرکت دبیرکل و معاونین مربوطه نهاد و دیگر مسئولین نهادهای مرتبط درباره ی چشم‏انداز آتی مسائل مربوط به کتابخانه ها و کتابخوانی در کشور تشکیل شود.

نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی همچنین بررسی و تأمین نیازهای نهاد در بودجه ی سال 1394 را در دستور کار کمیسیون قرار دادند.

2. در هفته ی گذشته‏ سیاست های هشتگانه ی نهاد در دوره ی جدید برای تحقّق اهداف اصلی نهاد که گسترش کتابخوانی و ارائه بهتر خدمات در کتابخانه ها به جامعه ی اهل مطالعه و خصوصاً جوانان کشور است اعلام شد. به زودی شرح مفصّلی از این سیاست ها اعلام خواهد شد لذا از بحث در این یادداشت خودداری می‏کنم.

3. در هفته های گذشته موضوع تعیین ساعات کار کتابداران از مسائلی بود که مورد نظرسنجی و بررسی های بسیار گسترده قرار گرفت. قرار بود در ابتدای مهرماه این بررسی ها به نتیجه برسد امّا با توجه به تنوّع و اختلاف ‏نظرهای بسیار متفاوت که با توجه به اختلاف افق در شهرهای مختلف طبیعی است – به ناچار به صورت موقّتی کاهش ساعت کار بانوان کتابدار ابلاغ شد تا با دقّتی بیشتر موضوع مورد بررسی قرار گیرد. خوشبختانه این بررسی ها به نتیجه رسید و ظرف چند روز آینده بخشنامه ی ساعات کاری شش ماهه ی دوم سال ابلاغ خواهد شد. در این ابلاغیّه یکسان سازی ساعات کار کتابداران زن و مرد، توجّه به امنیت کتابخانه ها، گردشی بودن نوبت های صبح و عصر و دیگر شاخصه های اصلی مورد توجّه قرار گرفته و امیدوارم این ابلاغیه به صورت سراسری و بدون اعمال نظرهای سلیقه ای توسط برخی مدیران اجرا شود.

4. درباره ی بیمه ی تکمیلی کتابداران و همکاران نیز تلاش‏های معاونت اداری و مالی به نتیجه رسید که به زودی گزارشی در این موضوع به اطلاع خواهد رسید.

5. امّا آخرین نکته ی این یادداشت که امیدوارم مورد رضایت کتابداران و همکاران عزیز قرار گیرد:

با تلاش و زحمات بسیار معاونت محترم اداری و مالی و با صرفه جویی در هزینه‏های زائد و کم کردن از تشریفات، موضوع برقراری فوق العاده شغل همکاران مورد تصویب در شورای حقوق و دستمزد و امور اداری استخدامی نهاد قرار گرفت و در اجرای بخشی از قانون مدیریت خدمات کشوری این فوق‏العاده شغل از 1393/9/1 به احکام کتابداران و همکاران افزوده که به صورت ثابت و هر ماهه پرداخت می گردد.

بر اساس این مصوّبه:

الف) تا سطح مدرک تحصیلی کاردانی 844/900     ریال

ب)  دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی 1/810/500   ریال

ج) دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر 2/414/000    ریال

به حقوق ماهانه اضافه می شود. که با توجّه به این که بیش از 60% از همکاران و کتابداران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و 15% دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد می باشند میزان تغییر در حقوق دریافتی قابل توجّه خواهد بود.

نظر شما