شناسهٔ خبر: 22915 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شمارش معکوس نوبل ادبیات آغاز شد

در حالی‌که تنها دو روز دیگر تا اعلام برنده نوبل ادبیات باقی است، براساس گمانه‌زنی‌ها به نظر می‌رسد که «هاروکی موراکامی» امسال نیز یکی از شانس‌های این دوره از جوایز است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ تنها دو روز مانده به اعلام جایزه نوبل ادبیات سال 2014 میلادی،اسامی «هاروکی موراکامی»، نویسنده مطرح ژاپنی و «نگوگی وا تیونگو»، نویسنده کنیایی که اغلب آثارش را به زبان انگلیسی نوشته است، در فهرست برنده احتمالی جایزه نوبل امسال قرار گرفته است.

هاروکی موراکامی نویسنده 65 ساله ژاپنی و خالق رمان کافکا در ساحل و مجموعه داستان بعد از زلزله است. داستان‌های او اغلب نهیلیستی و سوررئالیستی و دارای تم تنهایی و ازخودبیگانگی است.

«نگوگی وا تیونگو»،نیز نویسنده 76 ساله‌ای است که آثارش تاکنون به بیش از 17 زبان زنده دنیا منتشر شده است.

«وا تیونگو» به دلیل آراء و نظرات انتقادی که داشته بارها از سوی حکومت کنیا تحت تعقیب قرار گرفته است. او سال 1970 بعد از نوشتن داستانی انتقادی تحت عنوان «من با هر کس دلم بخواهد ازدواج می‌کنم» دستگیر و محاکمه شد. آنچنانکه نهایتا در دهه هفتاد کشورش را به مقصد آمریکا ترک کرد و اکنون در دانشگاه‌های ییل و نیویورک ادبیات تدریس می‌کند. او تنها نویسنده کنیایی است که علاوه بر انگلیسی به زبان مادری خود نیز می نویسد.

«ساوتلانا الکسیوییچ»،نویسنده و روزنامه‌نگار  اهل بلاروس و «علی احمد سعید إسبر» معروف به آدونیس، شاعر 84 ساله سوری دیگر گزینه‌های مطرح فهرست گمانه‌زنی‌های موجود در رابطه با جایزه نوبل امسال است.

«الکسیوییچ» به عنوان روزنامه‌نگار به خاطر مصاحبه با شاهدان جنگ جهانی دوم، حادثه اتمی چرنوبیل، جنگ افغانستان و شوروی سابق شهرت دارد. وی همچنین در آثار خود درباره حادثه چرنوبیل و جنگ در افغانستان نوشته است.

آدونیس نیز از شاعران معاصر عرب است. وی به علت فعالیت‌های سیاسی ماه‌های بسیاری را در حبس سپری کرد و سرانجام در سال 1965 به بیروت رفت.او از سال 1986نیز به عنوان نویسنده آزاد در پاریس در تبعید زندگی می‌کند. وی در سال‌های اخیر سخنانی تندی را علیه بشار اسد بیان کرده است.

از دیگر نویسندگانی که اسامی آنها در فهرست گمانه‌زنی‌های جایزه نوبل ادبیات امسال به چشم می‌خورد، می‌توان به «پاتریک مودیانو»، رمان نویس فرانسوی، «فلیپ راث»، رمان‌نویس آمریکایی، «جان فوسه»، نمایشنامه‌نویس نروژی و «پیتر هندکه»، نویسنده استرالیایی که اخیرا برنده جایزه معتبر ادبی ایبسن شد، اشاره کرد.

بنا بر این گزارش، در ماه فوریه، «پیتر اینگلوند»، دبیر دائمی آکادمی سوئیس اعلام کرد: جایزه نوبل ادبیات امسال 271 نامزد دارد که این فهرست در مرحله اول به 210 نامزد تقلیل یافت و در نهایت هیأت داوران آکادمی 36 نفر را شایسته رقابت‌ برای این جایزه تشخیص دادند.

آکادمی سوئیس 18 عضو متشکل از نویسندگان، شعراء،محققان ادبی و ... دارد.

آکادمی سوئیس صبح روز گذشته اعلام کرد که برنده نوبل ادبی، پنج‌شنبه 9 اکتبر ساعت 1 بعد از ظهر اعلام خواهد شد.

جایزه نوبل ادبیات که مهمترین جایزه ادبی جهان به ارزش 693 هزار پوند است.

نظر شما