شناسهٔ خبر: 22970 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درسگفتارهای مازیار اسلامی با عنوان «پیوند فیلم و فلسفه»

از پنجم آبان ماه سال جاری مازیار اسلامی مترجم و پژوهشگر شناخته‌شده در زمینه فلسفه و نقد فیلم، درسگفتارهایی را با موضوع ارتباط میان فلسفه و فیلم و تاثیر فلسفه بر ادبیات نقد فیلم، در خانه هنرمندان ایران ارائه خواهد داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مازیار اسلامی درباره این برنامه عنوان کرد: در این جلسات، آراء فیلسوفانی چون تئودور آدورنو، والتربنیامین، ژیل دلوز، فدریک جیمسن و اسلاووی ژیژک و چند تن دیگر از مهم‌ترین فیلسوفان قرن بیستم که هر کدام کتاب‌های جدا و مستقلی درباره سینما نوشته‌اند و بر جریان مطالعات سینمایی پس از خود تاثیرگذاشته‌اند، شرح و بررسی خواهند شد.

مازیار اسلامی افزود: مباحث طرح‌شده در این درسگفتارها بر مبنای کتاب‌های زیر خواهند بود:

- «سینما۱: حرکت - تصویر»- ژیل دلوز- مازیار اسلامی - مینوی خرد ‏۱۳۹۲ ‬‬

- «لاکان – هیچکاک»- اسلاوی ژیژک – مازیار اسلامی – ققنوس ۱۳۸۹

- «ارغنون- نظریه‌ فیلم»- مجموعه مقالات - گروه مترجمان - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات‏‫، ‏‫۱۳۸۸

- «دیاکتیک روشنگری» - تئودور آدورنو و ماکس هورکهایمر – مرا فرهادپور و امید مهرگان – گام نو ۱۳۸۴

- «زیبایی‌شناسی انتقادی» - گزیده‌ ن‍وشته‌هایی‌ در باب‌ زی‍ب‍ای‍ی‌ش‍ن‍اس‍ی‌ از وال‍ت‍ر ب‍ن‍ی‍ام‍ی‍ن‌، ه‍رب‍رت‌ مارکوزه‌ و تئودور آدورنو – امید مهرگان – گام ‌نو ۱۳۸۲

وی همچنین به متون دیگری هم که تاکنون ترجمه نشده‌اند از جمله «cinema- ۲۰۱۳» نوشته آلن بدیو و «Signatures of the Visible» نوشته فردریک جیمسن و تعدادی دیگر از مقالات فیلسوفان قرن بیستم سینما که به فارسی ترجمه نشده‌اند خواهد پرداخت.

اسلامی در پایان اشاره کرد: در این درسگفتارها علاوه بر طرح چشم‌اندازی کلی از آراء متفکران فوق، به موضوع برخورد فلسفه با فیلم و تاثیر آن بر ادبیات نقد فیلم نیز پرداخته خواهد شد.

این جلسات با عنوان پیوندهای فیلم و فلسفه‏ از ۵ آبان ماه سال جاری در روزهای دوشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۸ در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهند شد.

علاقه‌مندان برای ثبت نام در این دوره و کسب اطلاعت بیشتر می‌توانند با معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران تماس بگیرند.

نظر شما