شناسهٔ خبر: 23048 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مصوبات شورای گسترش مربوط به 60 سال قبل است

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برنامه های مصوب شورای عالی گسترش آموزش عالی مربوط به 60 سال قبل است در حالی که در دنیا تحولات اساسی در حوزه آموزشی رخ داده که از جمله آن می توان به ایجاد رشته های میان رشته ای اشاره کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، دکتر سید احمد معتمدی در مراسم تقدیر از ۸ چهره برگزیده دانشگاه امیرکبیر، رسیدن به رتبه مناسب در رتبه بندی بین المللی را مستلزم بازنگری در نظام آموزشی، دورس ارائه شده و روش های تدریس دانست و افزود: ایجاد این نوع رشته ها متاثر از تکنولوژی است.

وی با بیان اینکه در مقطعی از زمان به دانشگاه ها لطمات جدی وارد شد، افزود: با تدابیر ریاست قبلی، این دانشگاه متحمل کمترین لطمات شده است و ما نیز براین اساس برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را اجرایی خواهیم کرد.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به برنامه های کوتاه مدت این دانشگاه، اظهار داشت: اصلاح ساختار دانشگاه از جمله این برنامه ها است که به طور کامل آیین نامه آن اجرایی نشده بود و از سوی دیگر نیاز به تغییراتی در بخش هایی از ساختار دانشگاه احساس می شد.

وی با تاکید بر اینکه این بازنگری ها مراحل نهایی خود را طی می کند، ادامه داد: با نهایی شدن ساختار دانشگاه برای تصویب به هیات امنای دانشگاه ارسال و با تصویب آن اجرایی خواهد شد.

معتمدی جذب هیات علمی و تبدیل وضعیت را از دیگر برنامه های کوتاه مدت در دستور کار دانست و اضافه کرد: آیین نامه ارتقا با مشکلات زیادی همراه بود که با برگزاری جلساتی اقدام به رفع موانع ارتقا شد و این آیین نامه مراحل نهایی خود را طی می کند و از سوی دیگر اساتید زیادی در انتظار تایید پرونده‌های خود برای جذب بودند و در صورت تایید آنها به دلیل طولانی بودن فرآیند تایید در جای دیگری مشغول به فعالیت شده بودند از این رو اقداماتی در کاهش زمان تایید پرونده ها شده است.  

وی تعداد اساتید پیمانی را ۱۰۰ نفر ذکر کرد و اظهار داشت: فرآیند تبدیل پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی طولانی است. سیاست هایی بر اساس مصوبات وزارت علوم برای کاهش این زمان در نظر گرفته شده است.

معتمدی ارتقا واحدهای اقماری و انتخاب روسای دانشکده ها را از دیگر اقدامات انجام شده ذکر کرد و افزود: در برنامه های بلند مدت ارتقای رتبه جهانی را هدفگذاری کردیم. در ۱۶ سال قبل این دانشگاه در میان ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار داشت و درصدد هستیم که تا ۵ سال آینده در میان ۲۰۰ تا ۳۰۰ جهانی قرار گیریم.

وی تجاری سازی یافته های علمی و کسب درآمد را از دیگر برنامه های این دانشگاه نام برد و خاطر نشان کرد: در دانشگاه های دنیا در بهترین شرایط تنها ۲۰ درصد نتایج تحقیقات وارد صنعت می شود که این میزان در ایران بسیار کم است و درصدد هستیم تا با ارائه مدل جدیدی این خلا را پر کنیم.

معتمدی تلاش برای رفع مشکلات خوابگاهی و کمبود فضای آموزشی را از دیگر برنامه های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این راستا سعی داریم تا طرح های عمرانی که در دستور کار هستند به سرعت به مرحله بهره برداری برسند.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ادغام دو معاونت دانشجویی و فرهنگی خبر داد و اظهار داشت: یکی دیگر از تغییرات پیشنهادی ما تبدیل مدیریت امور بین الملل به معاونت بین المللی است؛ چراکه در حال حاضر ۵۰ دانشجوی خارجی داریم و برای پذیرش هزار دانشجو هدفگذاری شده است ضمن آنکه جذب ۱۰۰ استاد خارجی با تاکید بر اساتید ایرانی مقیم خارج را در حوزه بین المللی در دستور کار داریم.

نظر شما