شناسهٔ خبر: 23101 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت‎ا.. جوادی‎آملی: رد کردن علوم عقلی با قرآن منافات دارد

آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پیامی تصویری به آیین افتتاحیه شعبه مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد با بیان اینکه بعد وسیع حکمت متعالیه با منطق مشاء سازگار نیست و هرگز با منطق مشاء نمی‌توان حکمت متعالی را درک کرد، گفت: رد کردن علوم عقلی با قرآن منافات دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پیامی تصویری به آیین افتتاحیه شعبه مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد با اشاره به سابقه طولانی حوزه علمیه خراسان در حکمت اسلامی، افتتاح این مجموعه را ارزشمند ارزیابی کردند و فرمودند: عده ای از مردم تصور می کنند که علوم عقلی بدون دلیل است و در واقع علتی برای وقوع ندارد که این قضیه با قرآن کریم منافات دارد.

معظم له در ادامه پیام خود، به کلامی از امام خمینی (ره) پیرامون ذات خداوند اشاره کردند و اظهار داشتند: ما با برهان در ذات خداوند اقدام می کنیم نه با علم شهود، زیرا خداوند خود بسیط است و جزئی ندارد.

ایشان با اشاره به قانون علیت و روایات ائمه معصومین(ع) و اندیشمندان علوم عقلی، افزودند: بعد وسیع حکمت متعالیه با منطق مشاء سازگار نیست و هرگز با منطق مشاء نمی‌توان حکمت متعالی را درک کرد.

حضرت آیت‌الله‌ العظمی جوادی‌ آملی در این پیام با بیان اینکه مجمع عالی حکمت اسلامی سعی دارد تا منطق قوی ارائه دهد، بیان داشتند: حکمت مشاء نمی‌تواند بار حکمت متعالی را ببرد و در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) نیز علوم عقلی و فلسفی دیده می‌شود. بنابراین عقل در کنار نقل می‌تواند درک شود و اگر عقل را در کنار نقل بیاوریم، کارساز خواهد بود.

نظر شما