شناسهٔ خبر: 23166 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شایگان: حضور شاعران کلاسیک در زندگی ایرانیان پررنگ است

«پنج اقلیم حضور» عنوان تازه‌ترین کتاب داریوش شایگان است که با همکاری مجله بخارا و با حضور نویسندگان و علاقه‌مندان رونمایی شد. داریوش شایگان در این آیین با اشاره به حضور پررنگ شاعران کلاسیک در زندگی مردم گفت: این شاعران به مقام اساطیری رسیده‌اند، به‌طوری‌که ایرانیان با آنها رابطه فراسویی دارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شامگاه عید غدیر، کتاب‌فروشی بوک‌لند میزبان کامران فانی، محمدرضا باطنی، محمود دولت‌آبادی، ژاله آموزگار، بهاءالدین خرمشاهی، جواد مجابی، رضا کیانیان و جمع دیگری از علاقه‌مندان حوزه اندیشه و ادب بود. در این گردهمایی کتاب «پنج اقلیم حضور» تازه‌ترین اثر داریوش شایگان رونمایی شد.

در این مراسم شایگان گفت: تألیف این کتاب به سفر همسر نیکوس کازانتزاکیس، نویسنده معروف یونانی به ایران مربوط می‌شود. در سال ۱۳۴۲ وی در ایران مهمان من بود و در سفری که به شیراز داشتیم پس از بازدید از مقبره سعدی و حافظ با تأثر و شیفتگی بسیار سخنی گفت: من در هیچ کجای دنیا ندیدم که مزار و مقبره یک شاعر بزرگ زیارتگاه مردم باشد.

پیوند ایرانی‌ها با شعر
شایگان ادامه داد: علاوه بر این موضوع، من عمویی داشتم که برای هر کاری که می‌خواست مرا به آن تشویق یا نهی کند یک شعری می‌خواند، بعدها که من به فرنگ رفتم و به فرانسه سفر کردم کمتر فرانسوی را دیدم که از هوگو یا لا مارتین شعری بخوانند، به این نتیجه رسیدم که ایرانی‌ها یک خاصیتی دارند که این‌همه به شاعران خود می‌پردازند.

وی با بیان این‌که در این کتاب به پنج شاعر فردوسی، خیام، مولوی، سعدی و حافظ پرداخته است افزود: تنها شاعران بزرگ ایران این پنج شاعر نیستند. باید بگویم مجموعه شاعران ایران در ذهن ایرانی‌ها منظومه‌ای ساخته‌اند که باوجود تفاوت زمانی هفتصد ساله با شاعری مانند حافظ هیچ‌گاه متوجه این تفاوت زمانی نیستیم و با آن‌ها رابطه‌ای عبادی و فراسویی داریم.

بررسی شعر از نگاه حکمت
در ادامه آیین رونمایی از «پنج اقلیم حضور»، بهاءالدین خرمشاهی، شایگان را متفکری دانست که با نگاه حکمی به کار این شاعران پرداخته و آن‌ها را با تکیه‌بر فلسفه در این کتاب بررسی کرده است.

وی ادامه داد: این کتاب یک نگاه فرا ادبی دارد و حسن بزرگ آن بررسی از نگاه حکمت است، چراکه حکمت در مقایسه با فلسفه ابعاد معنوی بیشتری دارد.


این حافظ‌پژوه، بابیان این‌که سال‌هاست سعدی خوانده‌ام گفت: شایگان در این کتاب، گوشه‌هایی از این شاعر را به من نشان داده که سال‌ها از آن غافل بوده‌ام.

خرمشاهی در ادامه این آیین با اشاره به قدیمی‌ترین کتاب در این عرصه با عنوان «سخن و سخنوران» گفت: این کتاب هفتاد سال گذشته به چاپ رسیده است و امروز با قلم شایگان با کتابی نو مواجه هستیم که با نگرشی فلسفی به اشعار این پنج شاعر نگاه کرده است.

بهاءالدین خرمشاهی در پایان سخنانش گفت، رباعی را که برای دکتر داریوش شایگان سروده بود را قرائت کرد.

ایجاز؛ حسن این کتاب است
محمود دولت‌آبادی، آخرین سخنران این آیین بود، که در سخنان کوتاه خود «پنج اقلیم حضور» را کتابی مبارک توصیف کرد و ابراز داشت: این کتاب مبارک است ازآن‌جهت که در رونمایی خود باران را به ارمغان آورده است.

وی، ایجاز از سوی شایگان در این کتاب را نمونه بارزی از حسن کتاب خواند و افزود: مؤلف در مقدمه کتاب مفاهیمی را عنوان کرده است که کتاب را تا همیشه خواندنی می‌کند.


در پایان آیین رونمایی از «پنج اقلیم حضور» داریوش شایگان با اهداء این کتاب به کامران فانی، محمدرضا باطنی، ژاله آموزگار، رضا کیانیان، بهاءالدین خرمشاهی و جواد مجابی از آن رونمایی و سپس کتاب را برای علاقه‌مندان و حاضران امضا کرد.

«پنج اقلیم حضور» با بررسی اشعار فردوسی، خیام، مولانا، سعدی و حافظ به‌عنوان پنج شاعر کلاسیک ایران و با نگاهی فلسفی نگاشته شده است. شایگان کتاب حاضر را در ۱۴۶ صفحه از سوی نشر فرهنگ معاصر منتشر کرده است.

آیین رونمایی از کتاب «پنج اقلیم حضور» با همکاری مجله بخارا در محل کتاب‌فروشی بوک لند، واقع در میدان الف تهران رونمایی شد.

نظر شما