شناسهٔ خبر: 23177 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار بی‌سروصدای دو کتاب تئوریک در «سوره مهر»

کتاب‌های «زیبایی‌شناسی و سیاست» گردآوری و ترجمه فرشید ابراهیمیان و لیلی عمرانی و «عکاسی و نظریه» نوشته مهدی مقیم نژاد، پس از سال‌ها تاخیر از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انتشارات سوره مهر به تازگی دو کتاب «زیبایی شناسی و سیاست» شامل مجموعه مقالاتی از متفکران فرانکفورت با ترجمه فرشید ابراهیمیان و همچنین کتاب «عکاسی و نظریه» نوشته مهدی مقیم نژاد را به کتابفروشی‌ها فرستاد. این دو کتاب مدت‌ها در نوبت نشر این ناشر قرار داشتند و اخیرا بدون هیچگونه اطلاع‌رسانی منتشر شده‌اند. 

«زیبایی‌شناسی و سیاست» 

کتاب «زیبایی شناسی و سیاست» شامل چهار مقاله از اندیشمندان مکتب فرانکفورت، یعنی والتر بنیامین، ارنست بلوخ، تئودور آدورنو و گئورگ لوکاچ به همراه یک مقاله از برتولت برشت، نمایشنامه ‌نویس و کارگردان شهیر آلمانی، در راستای محتوای دیگر مقالات است. 

ابراهیمیان پیشتر به ایبنا اعلام کرده بود که ترجمه مقالات این کتاب را در سال ۱۳۸۶ آغاز کرد و پس از ترجمه و چندبار بازبینی و اصلاح، کتاب را در سال ۱۳۸۸ به انتشارات سوره مهر ارائه داد. 

سوره مهر «زیبایی‌شناسی و سیاست» را با شمارگان دو هزار و ۵۰۰ نسخه، ۳۰۶ صفحه و بهای ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، منتشر کرده است. فرشید ابراهیمیان دارای مدرک دکتری هنرشناسی از آمستردام، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و مترجم،کارگردان و مدرس تئاتر است.

«بررسی آثار پینتر» مارتیم اسلین، «سنت و احیا» ژیلبر دوبوشه، «نقد تئاتر» ایروینگ واردل و «نقدی بر کمدی‌های اولیه شکسپیر» درک تراوسی، نام تعدادی از ترجمه‌های منتشر شده ابراهیمیان (مشترک با لیلی عمرانی) است.

همچنین کتاب‌های «مجموعه مقالات هنر و ماورا» و «نقد تئاتر از نظر تا عمل» نیز برخی آثار تالیفی منتشر شده این استاد دانشگاه است.خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پیشتر در دو نوبت خبر انتشار این کتاب را منتشر کرده بود که در لینک‌های زیر قابل مطالعه‌اند:
«زیبایی‌شناسی و سیاست» منتشر می‌شود
«زیبایی‌شناسی و سیاست» با ترجمه فرشید ابراهمیان 

«عکاسی و نظریه» 

کتاب «عکاسی و نظریه» در اصل پایان‌نامه گسترش یافته رساله دکتری مهدی مقیم نژاد در دانشگاه هنر است. در این کتاب ارتباط دو نظریه پساساختارگرایی و ساختارگرایی در زمینه نقد عکس و به طور کل ارتباط بین عکاسی و نظریه‌های فلسفی بررسی شده است. 

مقیم نژاد پیشتر در گفت‌وگو با «ایبنا» درباره «عکاسی و نظریه» گفته بود: این کتاب در سال ۱۳۸۹ به درخواست پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی که زیرمجموعه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است، به این نهاد واگذار شد اما در نهایت پس از دو سال، در بهار ۱۳۹۱ این نهاد با اعلام این نظر که انتشار این کتاب در برنامه‌هایش نیست، آن را به انتشارات سوره مهر فرستاد. 

«عکاسی و نظریه» نیز با شمارگان دو هزار و ۵۰۰ نسخه، ۴۹۲ صفحه و بهای ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان، روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

مقیم‌نژاد دارای مدرک دکتری پژوهش هنر است و هم‌اکنون در دانشگاه هنر تهران و دانشگاه سوره در گروه‌های عکاسی و گرافیک به تدریس اشتغال دارد.

با ترجمه مقیم نژاد پیشتر کتاب‌های «گزیده شاعران معاصر آمریکا» و «نشانه‌شناسی عکاسی» نوشته گوران سونسون منتشر شده‌اند. 

ایبنا خبر انتشار کتاب «عکاسی و نظریه»‌را در اسفند ۱۳۹۱ همراه با خبر ترجمه یک کتاب دیگر مقیم نژاد منتشر کرده بود که برای مطالعه این خبر، روی لینک زیر کلیک کنید:

نظر شما