شناسهٔ خبر: 23181 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه گلستان از «هکلبری فین» بعد از 63 سال

رمان «هکلبری فین» اثر مارک تواین یکی از چند رمان برجسته این نویسنده پیشگام امریکایی است که با ترجمه ابراهیم گلستان تجدید چاپ شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ رمان «هکلبری فین» یکی از چند رمان مهم مارک تواین، نویسنده پیشگام آمریکایی قرن نوزدهم است که با درک درونی شده دگرگونی‌ها و رهایی آن سرزمین از آخرین پسمانده‌ها و سایه استعمار اروپا و به ویژه انگلستان با نوآوری و خلاقیتی پرنشاط سنگ بنای داستان‌نویسی مستقل نوع امریکایی را می‌گذارد.

در واقع مارک تواین سلطه داستان‌نویسی و در کل ادبیات اروپایی و به ویژه رمان‌نویسی خاص انگلستان را که پیش از او کار و آثار نویسندگان امریکایی را بی فروغ نگه داشته بود، در هم شکند.
به همین دلیل است که ارنست همینگوی درباره مارک تواین و رمان هکلبری فین نوشته است: «همه ادبیات نو امریکا از یک کتاب مارک تواین می‌آید که نامش هکلبری فین است. این بهترین کتابی است که داریم. همه نوشته‌های امریکایی از این کتاب است. پیش از آن هیچ چیز نبود...»

هکلبری فین شخصیت محوری این رمان، پسری است نوجوان که زودهنگام به ضرورت موقعیت و زمان بزرگ و «مرد» شده است. او که فضیلت‌ها و خرد و هوش و سبک‌باری‌اش سرشتی و فطری است نه اکتسابی، همواره با یک برده سیاه‌پوست فراری به نام «جیم» برای کار و زندگی و کشف جهان و انسان بر شناوری بی حفاز که با به هم بستن چند تخته پاره و الوار ساخته شده به رودخانه می‌سی‌سی‌پی می زند و ماجراهایی گوناگون و شورانگیز را از سر می‌گذارند.

«هکلبری فین» با ترجمه درخشان داستان‌نویس نامدار ایرانی، ابراهیم گلستان برای نخستین بار در آغاز دهه ۳۰ چاپ و منتشر شد و اکنون چاپ جدید آن با همان مقدمه تأمل و تفکربرانگیزی که ابراهیم گلستان درباره این رمان به سال ۱۳۳۰ نوشته، از سوی نشر کلاغ انتشار یافته است.

ابراهیم گلستان در جایی از این مقدمه نوشته است: «آنچه مهم است این است که درس خشن زندگی، هک(هکلبری فین) را خبیث نمی‌کند؛ فطرت او خلاف زندگی نمی‌رود. دلش شک برمی‌دارد اما به قساوت آلوده نمی‌شود، بی اعتنا نمی‌شود.

آن‌ها که به او نارو زده‌اند اگر گرفتار شوند نه به توطئه اوست بلکه خلاف میل اوست و او از گرفتاری‌هایشان غمگین می‌شود و دریغ می‌خورد که چرا آدم‌ها یکدیگر را می‌آزارند.

هک همدم است با هر آنچه درست و پاک و زیباست، بی آن‌که خود بداند، می‌فهمد اگر دنیا زشتی‌ها دارد، چرکی‌ها دارد، شادی‌ها و گرمی‌ها نیز دارد.»

از گلستان تاکنون آثاری چون «اسرار گنج دره جنی»، «آذر، ماه آخر پاییز»، «نوشتن با دوربین»، «مختار در روزگار»، «نامه به سیمین»، «دون ژوان در جهنم»، «زندگی خوش کوتاه فرنسیس مکومبر» منتشر شده است.

کتاب «هکلبری فین» در شمارگان ۱۵۰۰ نسخه با قیمت ۲۰ هزار تومان به تازگی از سوی نشر کلاغ به چاپ رسیده است.

نظر شما