شناسهٔ خبر: 23196 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مشکلاتی که کوچ فیلمسازان فیلم کوتاه را فراهم کرد

نقی نعمتی از جمله کارگردان‌های باسابقه در عرصه فیلم کوتاه است. کارگردان فیلم اکران نشده «آن سه» معتقد است که وقتی بحث عرضه و تقاضا در اقتصاد فیلم کوتاه اهمیتی نداشته باشد، ناگزیر اکثر کارگردان‌ها از ساخت فیلم کوتاه کوچ کرده و فیلم بلند سینمایی را برای کارهای خود در نظر می‌گیرند.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ نقی نعمتی که در کنار ساخت فیلم‌های کوتاه، فیلم‌های بلند سینمایی را هم تجربه کرده است، درباره اهمیت فیلم‌های کوتاه داستانی در سینمای ایران گفت: عموما مشکل عمده فیلم کوتاه در میان دیگر آثار هنری در سینما، عرضه و نمایش آن است. متاسفانه فیلم کوتاه آنقدر محدود است که تنها شاید دو فستیوال برای انتخاب فیلم‌های کوتاه انتخاب شوند و رقابت‌هایی گذاشته شود. البته نمایش خانگی هم بیشتر از آنکه صرف فیلم‌های کوتاه باشد، فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی را در برمی‌گیرد؛ علاوه بر این‌ها بحث نقد روی فیلم‌های کوتاه است که آن هم در طول سال اگر بهانه‌ای باشد، نشستی برگزار خواهد شد و فیلم‌های کوتاه خیلی محدود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

این کارگردان فیلم کوتاه در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در عرصه هنر، برگشت سرمایه از سوی آثاری که به نمایش در می‌آیند، مورد توجه است. وقتی بحث عرضه و تقاضا هم در اقتصاد فیلم کوتاه اهمیتی نداشته باشد، ناگزیر اکثر کارگردان‌ها سعی می‌کنند با توجه به این گونه مشکلات از ساخت فیلم کوتاه کوچ کنند و فیلم بلند سینمایی را برای کارهای خود در نظر بگیرند.

کارگردان فیلم بلند "سه و نیم" درباره مشکلاتی که همچنان سد راه سینمای فیلم کوتاه وجود دارند و آسیب‌شناسی نمی‌شوند، گفت: در حقیقت سالیان سال است که در انتظار آسیب‌شناسی مشکلات فیلم کوتاه سپری می‌کنیم. اتفاقا فیلمسازان این حوزه هم واقف هستند که این مشکلات برطرف شود اما بحث مدیریت امر مهم‌تری است که نگاه مدیران می‌تواند با انتخاب استادان برجسته در این عرصه و نشستی برای حل مشکلات، تا حدی وضعیت فیلم کوتاه را تغییر دهد.

نعمتی بیان کرد: این نکته را هم باید گفت که ساخت فیلم‌های کوتاه، عرصه‌ای جسورانه و بی‌پروایی است. به همین دلیل مدیران در حد پلکانی به فیلم کوتاه نگاه می‌کنند. اما در تعریف کلیتر، نگاه مستقلی به فیلم کوتاه نمی‌شود.

این کارگردان سینما با اشاره به اکران فیلم‌های "هنر و تجربه" گفت: خوشحالم از اینکه استقبال از اکران فیلم‌های سینمای "هنر و تجربه" موفق بوده است. امیدوارم این روند اکران‌ها به شهرهای کوچک‌تر از هم برسد. با این نگاه عرصه فیلم‌های کوتاه هم می‌تواند نوید بخش اقتصادی پویا در این حوزه باشد.

نعمتی با توجه اینکه جزئی از هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم کوتاه است، درباره کیفیت آثار رسیده به جشنواره گفت: به نظر من بخش بزرگی از سینمای فیلم کوتاه در دست بخش خصوصی است و فیلم‌هایی که با حمایت ارگان‌های دولتی تولید شده‌اند، واقعا در حد فاجعه بودند.

وی در پایان گفت: تولیدات استاندارد در میان آثار فیلم‌های کوتاه کمتر دیده می‌شود. اما فیلم‌هایی که با حمایت بخش خصوصی ساخته شده‌اند، امیدوارم در زمان اکران هم موفق شوند و منبع مالی برای جبران هزینه‌های خود از طریق اکران عمومی شوند. اگر این چرخه تولید و نمایش فیلم‌های کوتاه خوب عمل کند، مطمئن هستم خیلی از کارگردان‌های فیلم کوتاه در همین حوزه فعالیت خواهند کرد و ذهن خود را معطوف به ساخت فیلم‌های کوتاه داشته باشند. 

نظر شما