شناسهٔ خبر: 23219 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استفاده از کلمه «کنسرت» در مشهد ممنوع است؟

برنامه‌ی گروه موسیقی «آرون» که قرار بود در مشهد اجرا داشته باشد، لغو شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حجت دهباشی - سرپرست گروه موسیقی «آرون» - در یادداشتی آورده است: گروه موسیقی «آرون» تحت نظارت انجمن موسیقی خراسان رضوی و با هدف معرفی موسیقی فاخر و پاسداشت شعر شاعران خطه خراسان شهریورماه 92 در مشهد آغاز به کار کرد. پس از چندماه تمرین، سرپرست گروه با توجه به امکان برگزاری «اجرای پژوهشی» در مشهد طی درخواستی به مورخ 93/04/16 داد و پس از پیگیری‌های مکرر موفق به اخذ مجوز در تاریخ 93/07/15 شد.

همه‌ی اعضای گروه تمرین منظم خود را از یک‌ماه پیش از تاریخ اجرا در محل انجمن موسیقی خراسان رضوی انجام دادند؛ ولی شب قبل از اجرا، در تاریخ 17 مهرماه، آقای عباس‌نژاد (مسوول اداره امور هنری ارشاد خراسان) در تماسی تلفنی با سرپرست گروه، لغو مجوز اجرای گروه را به‌صورت شفاهی و بدون بیان هیچ‌ دلیلی اعلام کرد و خطاب به سرپرست فرمود: «فردا باید در سالن ادیب پارچه‌نوشتی با این عنوان نصب کنید: اجرای پژوهشی گروه موسیقی آرون به دلایل فنی لغو شد.»

تنها دلیلی که او برای لغو اجرای روزهای 18 و 19 مهرماه آن هم در چهار سانس داشت، گویا ارسال پیامکی تحت عنوان «اجرای کنسرت به جای اجرای پژوهشی بوده است». از آنجا که در مشهد برای اجرای موسیقایی به کار بردن لفظ «کنسرت» ممنوع است، همین امر، دستاویزی شد تا با یک تماس تلفنی، اجرای پژوهشی گروه را لغو کند.

این در حالی است که سرپرست گروه، با اشراف داشتن به مصوبات اداره‌ی ارشاد خراسان رضوی درباره‌ی مقوله موسیقی، اقدام به دادن درخواست اجرا کرده بود. همچنین تماس‌های شبانه‌ی سرپرست گروه و دیگر دوستان برای رفع این مشکل بی‌نتیجه ماند.

در روز اجرا (18 مهرماه) در تماس تلفنی با آقای پیروز ارجمند - مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - اتفاقات به اطلاع وی رسید و او در مدت چهار ساعت پیگیری و تماس‌های مکرر تلفنی با آقای سرابی - مدیرکل ارشاد خراسان رضوی - و آقای طباطبایی - معاون امور هنری ارشاد خراسان - متأسفانه موفق به اصلاح امور نشد.

او در ادامه‌ی این یادداشت، با اشاره به این‌که سرپرست گروه موفق نشد با مدیرکل ارشاد خراسان رضوی گفت‌وگو کند، آورده است: ملاقاتی با آقای طباطبایی - معاون امور هنری اداره ارشاد خراسان رضوی - انجام شد که در خلال ملاقات، با توجه به هماهنگی‌هایی که از روز قبل با سرهنگ سیدجواد کمالی - رییس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی - شده بود، او در یک نامه‌ی رسمی اداری، درخواستی کتبی مبنی بر قبول مسوولیت اجرای گروه موسیقی «آرون» را به‌دست آقای طباطبایی رساند، اما آقای طباطبائی به درخواست و ضمانت کتبی سرهنگ کمالی نیز وقعی نگذاشت و با اتلاف وقت اعضای گروه سعی در گذشتن وقت و کنسل شدن خود به خود اجرا می‌کند.

به این ترتیب، علاوه بر وارد آمدن خسارت مالی هفت‌میلیون تومانی، یک سال و سه‌ ماه تمرینات منظم به امید اجرا برای مردم شهرمان نیز بی‌پاسخ ماند.

متأسفانه گروه «آرون» تنها گروهی نیست که به چنین وضعی گرفتار شده است. پیش‌تر گروه‌های دیگری نیز بدون دلیل موجه، یا اجراهای‌شان کلا لغو شده یا مجوز چهار سانس اجرا تبدیل به دو سانس شده است.

آیا این امکان وجود نداشت که به فرض محال استفاده از واژه‌ی «کنسرت» این موضوع با یک تذکر کتبی به سرپرست اعلام شود، تا این‌چنین حاصل زحمات یک ساله‌ی 9 نفر فقط با یک تصمیم عجولانه نابود نشود؟

آیا این تبعیض آشکار نیست که تنها یک شب پس از لغو غیرقانونی مجوز گروه «آرون» آقای کیوان ساکت در همان سالن ادیب، آن هم با نام «کنسرت» اجازه‌ی اجرا بیابد، اما گروه‌های موسیقی مشهد اجازه‌ی اجرا در شهرشان را نداشته باشند؟

اهالی موسیقی مشهد، جوانان شریف و نجیب و مومنی هستند که تنها مطابه‌شان رفع تبعیض‌ها در حوزه‌ی موسیقی و اعتنا و پاسخ‌گویی مسوولان امر است.

دهباشی در پایان افزوده است: امیدوارم آقای جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - برای رفع تبعیض‌ها و پیگیری مطالبات صنفی اهالی موسیقی خراسان، اقدامی عاجل انجام دهد.

نظر شما