شناسهٔ خبر: 23223 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استان‌های کشور صاحب خانه هنرمندان می‌شوند

تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای بهره برداری از اماکن تاریخی کشور با هدف ایجاد خانه‌های هنرمندان استانی، بین خانه هنرمندان ایران، صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران امضا شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرنیوز؛ در ابتدای این مراسم که امروز سه شنبه ۲۲ مهر در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، مجید سرسنگی با تشکر از تلاش های احسان ایروانی مدیرعامل صندوق احیا احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در راستای به سرانجام رساندن این امضا این تفاهم نامه، به توضیح دلایل شکل گیری این تفاهم نامه پرداخت. وی با بیان اینکه هنر و فرهنگ در استان ها و شهرستان ها قوام بخش هنر ملی و دینی ما و نیازمند توجه ویژه است، افزود: اقوام گوناگون ایران در عین اتحاد و همبستگی تحت لوای جمهوری اسلامی ایران، هر کدام فرهنگ و آداب و رسوب خاص خود را دارند و تشکیل خانه هنرمندان در شهرستان ها می تواند در حفظ و تقویت این آداب و رسوم در جهت نزدیک شدن فرهنگ های مختلف و تقویت وحدت ملی و دینی بسیار موثر باشد. متاسفانه فرهنگ غربی در سطح جهانی به دنبال یکسان سازی فرهنگی و غالب ساختن فرهنگ خود و از بین بردن آداب و رسوم خاص دیگر کشورهاست. به گونه ای که می توان این جنگ فرهنگی را پس از جنگ های جهانی اول و دوم، جنگ جهانی سوم نامید.

مشاور شهردار تهران در امور هنری با ابراز تاسف از عدم وجود عدالت فرهنگی در سطح کشور گفت: این امر منجر به مهاجرت هنرمندان شهرستانی به تهران و یا تعطیل شدن و کمرنگ شدن فعالیت های فرهنگی در شهرستان ها می شود، و در نهایت کل فرهنگ و هنر کشور است که لطمه می خورد.
وی وجود خانه هنرمندان در شهرستان ها را موجب پیگیری راحت تر و فعالانه تر مسائل صنفی هنرمندان شهرستانی دانست. سرسنگی، چهارمین عامل موثر در شکل گیری این فرآیند را توجه به بخش خصوصی و از جمله واگذاری برخی از فعالیت های حوزه فرهنگ به اصحاب فرهنگ به عنوان شعار جدی دولت حجت الاسلام و المسلمین روحانی دانست و گفت: امیدواریم در تعامل این خانه های هنرمندان با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر استان، بخشی از وظایف اجرایی دستگاه های دولتی به خانه های هنرمندان سپرده شود و این رویکرد منجر به دخالت بیشتر خود هنرمندان در سیاست گذاری ها و امور اجرایی هنری شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه گردهمایی هنرمندان در این مراکز و تمرکز و شکل گیری هرچه بیشتر این فعالیت ها، سطح فرهنگ عمومی هر یک از این شهرستان ها را ارتقا می بخشد، ادامه داد: تشکیل چنین مراکزی موجب نقش آفرینی هرچه بیشتر هنرمندان شهرستانی در سیاست گذاری های کلان فرهنگی و هنری شده و فعالیت های چنین مراکزی نه تنها در تداخل با وظایف سایر نهادها نخواهد بود بلکه به سیستم فرهنگی و هنری کشور کمک خواهد کرد. سرسنگی افزود: ایده انجام چنین کاری از چند سال پیش مطرح شده بود که نهایتاً با همکاری صورت گرفته بین خانه هنرمندان ایران، سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی به سمت امضای این تفاهم نامه پیش رفتیم. در این راستا این دو نهاد با امکانات زیادی که در سطح کشور دارند، در یافتن فضاهای مناسب و ارزشمند تاریخی در شهرستان ها و ترمیم و مناسب سازی فضای آنها به ما یاری رسانده و خانه هنرمندان ایران نیز تجربه بیش از یک دهه فعالیت خود را برای اداره چنین مراکزی در اختیار هنرمندان قرار می دهد.
سرسنگی این امر را یکی از مهم ترین اتفاقات فرهنگی و هنری دهه های اخیر کشور و نقطه عطفی در عرصه توسعه فرهنگ و هنر دانست که شاید هنوز اهمیت آن برای همگان روشن نباشد. وی با ذکر اینکه چنین فعالیتی به هیچ وجه نافی وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط نیست گفت: تمامی خانه های هنرمندان شهرستان ها همچون خانه ی هنرمندان ایران در چارچوب نظام فرهنگی کشور فعالیت کرده و یاری رسان بخش های فرهنگی دولتی خواهند بود. مشاور شهردار تهران در امور هنری با بیان اینکه ایجاد چنین مراکزی به هیچ وجه بصورت فرمایشی نخواهد بود افزود: در صورت وجود پتانسیل در هر شهرستان و ابراز تمایل هنرمندان، خانه هنرمندان ایران نیز در فرآیند راه اندازی به آنها یاری می رساند و در ادامه کار نیز راهبری این مراکز بر عهده هنرمندان هر شهرستان خواهد بود. سرسنگی ابراز امیدواری کرد تا انتهای سال جاری ۲ تا ۳ خانه هنرمندان را بصورت آزمایشی به بهره برداری برسد. وی با تشکر از احسان ایروانی و محمدسعید ایزدی، جدیت و دلگرمی آنها را موجب به سرانجام رسیدن امضای تفاهم نامه و پیش بردن امور مربوطه دانست و از آخوندی وزیر راه و شهرسازی و سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز تشکر کرد.
در ادامه این نشست، محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تشکر از تمامی دست اندرکاران شکل گیری این تفاهم، یکی از عوامل موثر در این میان را بهسازی و نوسازی بافت های شهری و نقش فرهنگ در این فرآیند دانست. وی با اشاره به فضاهای شهری متروکه، از سه دوره تجربه شهرداری تهران در این زمینه سخت گفت و در این زمینه از تبدیل کشتارگاه تهران به کانون فرهنگی، ساختن خانه هنرمندان ایران و باغ موزه قصر نام برد. ایزدی ایجاد چنین مراکزی را هم چنین موجب تقویت نقش نهادهای صنفی هنرمندان، ارتقا کیفیت محیط شهری، و حفاظت از میراث تاریخی موجود دانست و ابراز امیدواری کرد امضای این تفاهم نامه سرمنشا خیر برای بافت های مختلف شهری شود.
سخنران بعدی نشست احسان ایروانی، مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی بود که با اشاره به اهمیت حفاظت از بافت های تاریخی، ایجاد چنین مراکزی را در همین راستا عنوان کرد و گفت: با تغییر رویکرد نهادهای تصمیم گیرنده از دهه ۸۰، توجه بیشتری به اماکن تاریخی صورت گرفت و گسستگی میان زندگی امروز مردم و کالبدهای گذشته تا حدودی ترمیم شد. سیاست گذاری صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی نیز کارکردهایی فراتر از گردشگری را برای این اماکن در نظر گرفته و به دنبال کاربری هایی هستیم که تاثیر به سزایی در پهنه شهری ایجاد کند.
وی از سنندج به عنوان نخستین شهرستانی نام برد که فرآیند تاسیس خانه هنرمندان در آن آغاز شده است و افزود: بدین منظور عمارت ملک التجار از طرف صندوق احیا در اختیار شهرداری سنندج قرار داده شد تا با کمک شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و خانه هنرمندان ایران، فرآیند ساخت این مرکز آغاز شود. ایروانی امضا این تفاهم نامه را در راستای منافع هر سه نهاد درگیر عنوان کرد و گفت: با ایجاد چنین مراکزی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از پتانسیل ها و قابلیت های اماکنی که در اختیار دارد بهره می گیرد، خانه هنرمندان ایران می تواند به امکان سنجی استان ها پرداخته و موجبات همگرایی هنرمندان هر استان را فراهم آورد، و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز از کارکرد این مکان برای تاثیرگذاری بر پهنای شهری استفاده خواهد کرد. وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد این حرکت همچنین به تشکیل انجمن مرمت ایران و همگرایی متخصصان این حوزه مهم در عرصه فرهنگ منجر شود.
در ادامه مدیرعامل خانه هنرمندان ایران همچنین در بیان دلایل انتخاب سنندج به عنوان نخستین پایگاه خانه هنرمندان شهرستان ها، از سطح بالای فرهنگی و هنری و حضور هنرمندان بزرگ در استان کردستان و ارتباط این استان با کشورهای همجوار و تاثیرگذاری بر فرهنگ کشورهای همسایه سخن گفت و آن را در راستای سیاست های فرهنگی مقام معظم رهبری در توجه به فرهنگ و هنر استان کردستان دانست و گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند استان کردستان باید استان فرهنگ و هنر کشور باشد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال تداخل فعالیت های چنین مراکزی با انجمن های صنفی هنرمندان در شهرستان ها، فعالیت خانه های هنرمندان را محدود به فعالیت های صنفی ندانسته و عمده ی فعالیت های آن را فرهنگی و هنری عنوان کرد و گفت: خانه های هنرمندان شهرستان ها و خانه هنرمندان ایران را همچون ظروف مرتبطه ای هستند که می توانند برنامه های اجرا شده را به اشتراک بگذارند تا گامی در راستای رسیدن به عدالت فرهنگی در سطح کشور برداشته باشیم.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در باب شیوه ی مدیریت این مراکز و اینکه آیا مدیریت آنها از تهران و یا در تعامل و رایزنی با انجمن های فرهنگی و هنری هر شهرستان تعیین می شود گفت: برخلاف بسیاری از رویه های پیشین که بدون توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی، روانشناختی و امکانات و پتانسیل های هر منطقه، از مرکز برای شهرستان ها و هنرمندان تصمیم گیری صورت می گرفت، اما ما برای هنرمندان استان ها تعیین تکلیف نمی کنیم و روند کار کاملا برعکس است. به این صورت که اگر هنرمندان خود به توافق برسند و آمادگی تاسیس خانه هنرمندان داشته باشند، به ما پیشنهاد می دهند و بعد ما برای کمک به راه اندازی این مراکز و در اختیار گذاشتن تجارب مدیریتی ورود می کنیم. در خانه هنرمندان ایران انجمن های مختلفی حضور دارند و اداره مجموعه نیز با تصمیم های نمایندگان انجمن های مختلف صورت می گیرد؛ در شهرستان ها کارها به همین منوال خواهد بود و طبق اساسنامه، خانه هنرمندان هر شهرستان می تواند با حضور یک انجمن تاسیس شده و بعدها نیز انجمن های دیگر نیز در صورت تمایل به آنها بپیوندند. بنابراین مدیریت آنها کاملا مستقل از تهران و بر عهده هنرمندان و مسئولین فرهنگی استانی و شهرستان ها خواهد بود.

نظر شما