شناسهٔ خبر: 23234 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در میزگرد «پردازش زبان طبیعی و علوم شناختی» چه گذشت؟

صاحبنظران حاضر در ميزگرد تخصصی «پردازش زبان طبیعی و علوم شناختی» بر این نکته تاکید داشتند که در غرب خرید کتاب به دانشجو تحمیل نمی‌شود و دانشگاه ملزم به تهیه کتاب و قرار دادن آن در کتابخانه تخصصی دانشگاه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ميزگرد تخصصی «پردازش زبان طبیعی و علوم شناختی» عصر سه‌شنبه 22 مهرماه، با حضور دکتر کامبیز بدیع، دکتر ملوک‌‌السادات حسینی ‎بهشتی و دکتر مهدی سمایی، اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، دکتر شهین نعمت‎زاده، مدرس دانشگاه الزهرا و دکتر مسعود قیومی، دکترای کامپیوتر گرایش زبان‌شناسی رایانه‎ای و مدرس دانشگاه آزاد برلین، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.

معنا پیچیده‎ترین بخش زبان
مسعود قیومی در این نشست درباره پیشرفت دانش زبان‌شناسی در کشور اظهار کرد: تاکنون در کشور حوزه نحو در زبان‎شناسی کارهای بیشتری صورت گرفته است و در حوزه معنا کارهایی در حال صورت گرفتن است. البته باید در این بخش کارهای بیشتری صورت گیرد.

مدرس دانشگاه آزاد برلین در مورد کتابخانه‎های تخصصی در حوزه زبان‎شناسی گفت: کتابخانه‎های دانشگاه‌های غرب تخصصی است، اما کتابخانه‎های ایران خیلی به‌روز نیستند. در غرب نحوه تهیه کتاب‎ها با ایران فرق دارد. به‌عنوان مثال یک پژوهشگر به دانشگاه وارد می‎شود و به دانشگاه می‎گوید که من به این کتاب نیاز دارم و دانشگاه آن کتاب را تهیه می‎کند و در کتابخانه قرار می‎دهد.

هزاره جدید، هزاره میان رشته‌ای
شهین نعمت‌زاده، مدرس دانشگاه الزهرا نیز در این میزگرد درباره حوزه علوم شناختی و زبان‌شناسی اظهار کرد: بسیاری سوال می‎پرسند که در زبان‌شناسی که آواها و زبان را مطالعه می‎کنیم چه ارتباطی می‎تواند به بخش علوم شناختی و رایانه داشته باشد. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بگویم که دو جریان بر علم حاکم است. یکی جریان تخصصی شدن علم و دیگری پیدایش رشته‎های میان‎رشته‎ای است، هزاره جدید هزاره میان رشته‎ای است.

وی در این‌باره که زبان‌شناسی چگونه در علوم شناختی وارد شده گفت: در ابتدا نوام چامسکی وارد حوزه علوم شناختی شد و کتاب «از زبان ذهن و دانش زبان» از مهم‎ترین کتاب‎های او بود. به اعتقاد چامسکی، دانش زبان‌شناسی دانش مستقلی نیست. بسیاری از نظریه‎های وی در حوزه دانش زبان‌شناختی، در علوم شناختی تاثیر داشتند.

پردازش اطلاعات، معانی مختلفی دارد
کامبیز بدیع، عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به‌عنوان یکی از سخنرانان این میزگرد تخصصی درباره نقش شاکله‌های مفهومی در تفسیر و خلق ایده عنوان کرد: پردازش اطلاعات، معانی حوزه‎های مختلفی را به خود تخصیص داده و دانشجویان نیز با این حوزه‎ها سر و کار دارند. مانند بازیابی اطلاعات و واقعیات، پاسخ‌دهی به پرسش و طبقه‎بندی و سپس استخراج واقعیات و در نهایت شکل‎یابی و خلق اثر هنری است.

اهمیت مفهوم در هستان‎شناسی
دکتر ملوک‌السادات حسینی بهشتی، به‌عنوان دبیر این میزگرد تخصصی بحثی در مورد طراحی هستان‎شناسی علوم پایه مطرح کرد: مفهوم در هستان‎شناسی بسیار حائز اهمیت است. اصطلاح‌نامه، یک منبع دانش سازماندهی شده است که توسط متخصصان موضوعی ایجاد می‌شود.

وی درباره مشکلات برای یکسان‎سازی مفاهیم نیز گفت: ساخت واژه‎نامه‎ها از طریق مجموعه اصطلاحات و روش استقرایی و قیاسی گزینش شده و در یکسان‎سازی‎ها اختلافاتی وجود داشت که مربوط به اختلافات نوشتاری و واژه‎های غیر مرجح و اصطلاح‎نامه بود که در فیزیک و معادل آن در زیست و واژه‎های وابسته دیگر وجود داشت.

گزارش تکمیلی متعاقبا در ایبنا منتشر می‌شود.

نظر شما