شناسهٔ خبر: 23281 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«راهنمای نگارش و انشا» کتاب جدید انتشارات قدیانی

انتشارات قدیانی کتاب «راهنمای نگارش و انشا» را به قلم اشرف کریمی بر اساس کتاب فارسی ششم دبستان منتشر و روانه بازار نشر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  ، مولف کتاب «راهنمای نگارش و انشا» در مقدمه آورده: «در خاطراتی که از دوره دبستان دارم، زنگ انشا کسل کننده ثبت شده است. معلم، موضوع، جمله یا شعری را روی تخته می نوشت و از ما می خواست همان موقع سر کلاس راجع به آن بنویسیم.

آن روزها فکر می‌کردم کهنمره خوب گرفتن، با تعداد سطرها و استفاده از واژه‌های جدید و سخت ارتباط دارد و این احساس تا پایان دوره دبیرستان با من همراه بود. بعدها که به دانشگاه رفتم و با تجربیاتی که ازمطالعه و به‌ویژه تدریس کسب کردم، متوجه شدم این مشکلی است که به نظام آموزشی برمی‌گردد و راه حل آن را باید در همان‌جا جست‌وجو کرد

به باور اشرف کریمی، نویسنده، مهارت نوشتن یعنی مهارت اندیشیدن. نوشتن به ارتقای ذهن آدمی برای تفکر نقادانه و استدلال کمک می‌کند. ولی این توانایی خودبه‌خود، بهبود نمی‌یابد. نوشتن، نیازمند آموزش وتمرین است. این نکته‌ای است که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

کتاب «راهنمای نگارش و انشا»براساس فارسی سوم، چهارم و ششم دبستان نوشته شده است. در کتابیکه ویژه سوم دبستان است موضوع اصلی، آموزش مرحله به مرحله نوشتن یک«بند» به بچه‌هاست. در تمرین اول، کافی است بچه‌ها تنها جاهای خالیرا پر کنند. برای مثال«اسم من... است»  یا نویسنده کلماتی را آورده و از بچه‌ها خواسته تا هرچه به یاد می‌آورند را بنویسند مثلا «جشن، سفر، جنگل، مزرعه و..» چه چیزرا به خاطرشان می‌آورد.

دبستانی‌ها با«راهنمای نگارش و انشا»، گام به گام نوشتن را می‌آموزند در کتابی که براساس فارسی ششم دبستان نوشته و تدوین شده، بچه‌ها دیگر جاهایخالی را پر نمیس‌کنند و فقط با علائم سجاوندی آشنا نمی‌شوند؛ آنها با طرز نوشتن یک گزارش آشنا می‌شوند؛ ساده‌نویسی را می‌آموزند و کلمات مترادف و متضاد را فرامی‌گیرند.

اشرف کریمی، مولف کتاب«راهنمای نگارش و انشا»، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی و آموزگار مقطع ابتدایی است. هدف او از نگارش این کتاب آموختن مهارت نوشتن به بچه‌ها بوده است. این کتاب از سوی انتشارات قدیانی و در 3300 نسخه منتشر شده است.

نظر شما