شناسهٔ خبر: 23286 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ملاقات‌های محرمانه محمدرضا شاه و سرآنتونی پارسونز فاش می‌شود

مجید تفرشی، پژوهشگر تاریخ معاصر و سندپژوه سه کتاب تاریخی در دست نگارش دارد. روابط ایران و انگلیس از سال 1973 تا 1982 میلادی و گزارش دیدارهای سفیر انگلیس و درباریان ایران کتاب‌هایی است که پژوهشگر اسناد تاریخی مشغول نگارش آنهاست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجید تفرشی درباره مراحل نگارش سه کتابی که در دست تالیف دارد گفت: سه کتاب در دست تدوین و گردآوری دارم. یکی از این کتاب‌ها که گزارش‌های تالیفی من از اسناد تاریخی آزاد شده از آرشیو ملی بریتانیا در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۲ میلادی است. این کتاب حدود ۷۵۰ صفحه دارد و از سوی انتشارات خجسته منتشر می‌شود.
  
پژوهشگر اسناد تاریخی افزود: یک کتاب دیگری که در حال پژوهش و تدوین آن هستم، پنج جلدی است که به تاریخ روابط ایران و بریتانیا از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۸۳ میلادی می‌پردازد. جلد نخست کتاب به اسناد روابط این دو کشور از ۱۹۵۳، یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد تا ۱۹۶۳ (برابر با ۱۵ خرداد ۱۳۴۲)، جلد دوم از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱ (برابر با اوج درآمدهای ایران از فروش نفت و رقابت‌های نفتی در ایران) را شامل می‌شود.

این پژوهشگر و تاریخ‌نگار ادامه داد: جلد سوم آن از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۷ (اوج گرفتن مالی و نظامی حکومت محمدرضا شاه)، جلد چهارم ۱۹۷۸ تا ۱۹۷۹ که برابر با دوران انقلاب و سقوط سلطنت است و جلد پنجم از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ را دربردارد و به مسائل اول انقلاب، جنگ و گروگانگیری می‌پردازد. 

تفرشی درباره کتاب دیگری که در دست تدوین دارد، عنوان کرد: یک کتاب کوچک دارم که خیلی به آن دل بسته‌ام و آن گزارش چهار سال ملاقات‌های محرمانه محمدرضا شاه و سرآنتونی پارسونز، آخرین سفیر بریتانیا در ایران در زمان سلطنت پهلوی دوم است.
 
وی بیان کرد: در کتاب خاطرات پارسونز با عنوان «غرور و سقوط» با ترجمه محمدصادق حسینی تنها پنج درصد گزارش ملاقات‌های وی با شاه منعکس شده و بقیه که شامل دیدارهای خصوصی با شاه، امیر اسدالله علم و امیرعباس هویدا است منتشر نشده که حدود ۳۷۵ صفحه است و گزارش ملاقات‌های خصوصی پارسونز با این افراد را در برمی‌گیرد.

نظر شما