شناسهٔ خبر: 23348 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حذف مشاهیر ادبی از کتب‌ درسی سبب فراموشی آنها می‌شود؟

سیامک گلشیری، نویسنده و مترجم معتقد است که کتاب‌های درسی ادبیات مدارس، دانش‌آموزان را به مطالعه بی‌انگیزه می‌‌ند. همچنین حذف آثار مشاهیر ادبیات پیشرو ایران در کتاب‌های درسی سبب فراموشی این نام‌ها نمی‌شود زیرا همواره در طول تاریخ تبلیغ برای یک جریان یا آثاری خاص نتیجه معکوس داده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ گلشیری گفت: بخش مهمی از ادبیات معاصر ما در این قرن برخلاف قرن‌های دیگر شامل آثار منثور است. در دوره معاصر، رمان‌ها و داستان‌های کوتاه بسیاری نوشته شده که کارنامه این دهه‌هاست.

مترجم کتاب «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد» اضافه کرد: هر کدام از این آثار حاصل تفکری است که در این قرن شکل گرفته. نگاه آدم‌ها، شیوه زندگی‌شان و اعتقادات‌شان و خیلی چیزهای دیگر به این رمان‌ها راه یافته و همان‌طور که گفتم بخش مهمی از تاریخ انسان معاصر را می‌سازد و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این آثار شود، نه حالا و نه هیچ‌وقت دیگر.

این نویسنده افزود: بنابراین این‌که فکر کنیم حذف آنها در کتاب‌های درسی باعث می‌شود این آثار فراموش ‌شوند، اشتباه است. حتی جایگزین کردن آنها در کتاب‌های درسی با آثار دیگر هم نمی‌تواند منجر به حذفشان شود.

نویسنده رمان «آخرش می‌آن سراغم» توضیح داد: این کار فقط باعث می‌شود تا چنین آثاری کمی دیرتر به دست مخاطبان اصلی‌اش برسد. البته در این صورت مطمئناً این کار در بی علاقگی دانش‌آموزان به مطالعه نقش خواهد داشت. در حالی که متولیان فرهنگی در تمامی دنیا تلاش می‌کنند دانش‌آموزان و دانشجویان به مطالعه علاقه‌مند شوند.

این مترجم ادامه داد: کافی است نگاهی به سرانه مطالعه در ممکلت خودمان بیندازیم. روز به روز این آمار وحشتناک‌تر می‌شود. با این روند بعید هم نیست اگر روزی خبر بدهند که به صفر رسیده و مطمئناً دلیلش گرانی کتاب نیست. کتاب خواندن را باید از کودکی آموزش داد. از مهد کودک‌ها، دبستان‌ها و هر جایی که بچه‌ها در آن درس می‌خوانند و بدون تردید این کار تنها با ارائه آثار ارزشمند ساخته است.

نوسنده مجموعه داستان «من عاشق آدم‌های پولدارم» گفت: اگر واقعاً این قصد وجود داشته باشد که به کتابخوانی کمک شود، باید فکر جدی به حال این قضیه بکنند. کارشناسانی برای بررسی وضع کتابخوانی گزینش شوند که تک بعدی نباشند و به یاد داشته باشند که اصرار بر انتخاب آثاری خاص، نتیجه معکوس خواهد داد. کما این‌که همیشه در طول تاریخ این‌طور بوده. باید به یاد داشته باشند که ممکن است 

برای تبلیغ جریانی خاص خیلی هزینه کنند، اما در نهایت اثر دیگری مطرح شود.

گلشیری متولد مردادماه ۱۳۴۷ است، اولین داستان‌های کوتاه این نویسنده در مجله‌های مطرح ادبی به چاپ رسید تا این‌که در سال ۱۳۷۷ نخستین کتاب او با عنوان «از عشق و مرگ» منتشر شد. وی همزمان با نویسندگی به ترجمه هم روی آورد. با این‌که بیشتر آثار این نویسنده برای بزرگسالان است داستان‌هایی هم دارد که مخاطب آن‌ها نوجوانانند.

از گلشیری تاکنون بیش از ۴۰ اثر منتشر شده. آثار این نویسنده تاکنون جوایزی همچون جایزه‌ کتاب سال مهر، لوح تقدیر جشنواره‌ کتاب برتر کودک و نوجوان و لوح تقدیر جایزه‌ یلدا را از آن او کرده‌اند.

رمان «آخرش می‌آن سراغم» تازه‌ترین کتاب گلشیری اردیبهشت امسال از سوی نشر زاوش منتشر شد. 

نظر شما