شناسهٔ خبر: 23353 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تقلیل بودجه خرید کتاب دانشکده هنرهای دراماتیک از 30 میلیون به 6 میلیون

مهر ماه هر سال سالروز تاسیس دانشکده هنرهای دراماتیک در دانشگاه تهران است. حمیدرضا انصاری، مدیر کتابخانه این دانشکده، منابع لاتینِ چاپ قدیم این کتابخانه را در رشته‌های نقاشی و معماری در قیاس با دیگر کتابخانه‌های کشور دارای غنایِ منحصر به فردی اعلام کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا همزمان با تاسیس آن در سال ۱۳۲۸ آغاز به کار کرده و اولین مدیر آن «صادق هدایت» بوده است. این کتابخانه در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار عنوان کتاب‌های فارسی و لاتین، نشریه و پایان‌نامه را در خود جای داده است.

دکتر حمیدرضا انصاری، رئیس این کتابخانه گفت: در حال حاضر منابع این کتابخانه را نزدیک ۱۰ هزار جلد پایان‌نامه، ۳۰ هزار جلد کتاب‌های فارسی و لاتین و تعداد زیادی نشریات داخلی و خارجی تشکیل می‌دهند. بودج

وی افزود: این کتابخانه کتاب‌های خطی یا چاپ سنگی ندارد اما تعدادی کتاب‌های خاص در زمینه هنر وجود داشتند که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‌شدند. از این میان می‌توان به کتابی با موضوع آثار معماری ایران که روی ورق‌های طلا و به تعداد محدود ۶۰نسخه، توسط بنیاد فرح پیش از انقلاب چاپ شده بود، اشاره کرد. همچنین چندین کتاب مرجع و چاپ قدیم در زمینه تاریخ هنر و نقاشی که از نفیس‌ترین منابع این کتابخانه هستند، جزو این دسته قرار دارند و به کتابخانه مرکزی دانشگاه سپرده شده‌اند. 

انصاری در مورد تعداد منابع این کتابخانه برای رشته‌های مختلف هنر، توضیح داد: از آنجا که رشته‌های این دانشکده در سال‌های متفاوتی تاسیس شده‌اند، تعداد کتاب های موجود از هر رشته به نسبت سابقه‌ آن رشته بیشتر می‌شود. در حال حاضر بیشترین منابع این کتابخانه را کتاب‌های معماری و نقاشی تشکیل می‌دهند. 

وی افزود: سیاست و برنامه‌ریزی کتابخانه به این صورت است که در خرید کتاب‌ها، منابع رشته‌های تازه تاسیس شده را در اولویت قرار می‌دهد. 

رئیس کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا درباره بودجه خرید کتاب‌ها نیز توضیح داد: در سال‌های اخیر بودجه خرید کتاب خیلی کم شده است،سال‌های قبل حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان کتاب در هر سال خریداری می‌کردیم اما سال گذشته بودجه خرید ما حدود ۶ میلیون تومان بود و به همین دلیل سراغ کتاب‌های خارجی نرفتیم. 

وی درباره شیوه خرید و گزینش کتاب‌ها گفت: هر رشته نماینده‌ای را به ما معرفی می‌کند و بودجه‌ای را که برای آن رشته اختصاص یافته در اختیار این نماینده قرار می‌گیرد و کنترل منابع مورد نیاز و تکراری نبودن کتاب‌ها بر عهده این نماینده‌ها خواهد بود. خرید کتاب هم توسط خود آنها انجام می‌شود. مسئولان کتابخانه مستقیما در خرید نقشی ندارند و صرفا همکاری می‌کنند

غنی‌ترین کتابخانه در بخش کتاب‌های لاتین قدیمی هنر
انصاری درباره  برجسته‌ترین بخش این کتابخانه تاکید کرد: این کتابخانه در زمینه تعداد کتاب‌های هنر قدیمی لاتین که مربوط به ۴۰ تا ۵۰ سال پیش هستند، خاص و منحصر به فرد است. شاید هیچ مجموعه دیگری در کشور، به این اندازه غنی نیست. 

وی با بیان این‌که آمار دقیقی از تعداد مراجعه کنندگان کتابخانه ندارد، بیان کرد: به طور کلی فضای فیزیکی کتابخانه غالبا با کمبود صندلی و میز برای دانشجویان مواجهه است. با وجود این یک روز در هفته را به دانشجویان کارشناسی‌ارشد دیگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی اختصاص داده‌ایم. 

انصاری در این باره که آیا امکان اختصاص یک روز برای مراجعه‌کنندگان غیر دانشجو از بیرون دانشگاه وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: محدودیت مکان این اجازه را به ما نمی‌دهد. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ موسسه معماری داریم که تعداد کثیری فارغ‌التحصیل دارند. فضای فیزیکی کتابخانه حداکثر می‌تواند برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد که برای تدوین پایان‌نامه می‌آیند پاسخگو باشد. هرچند که در موارد خاص برای کسانی که احتیاج ضروری به منابع کتابخانه داشتند، این کار انجام شده اما تاکنون موارد زیادی نبوده‌اند. 

امکان میزبانیِ مراجعانِ بیرون دانشگاه را نداریم
مدیر این کتابخانه ادامه داد: امکان صدور کارت عضویت برای این منظور هم وجود ندارد زیرا سیاست‌ها و برنامه‌های کتابخانه دانشکده هنر به کتابخانه مرکزی وابسته است و تمامی دانشجویان با همان کارت دانشجویی خود از این کتابخانه استفاده می‌کنند، درنتیجه صدور کارتی مجزا ممکن نبوده و این برای کل دانشگاه تهران است. 

انصاری با اشاره به بخش پایگاه داده‌های (data base) این کتابخانه که به تبع کتابخانه مرکزی شامل بسیاری از نشریات روز دنیا و مقالات علمی و تخصصی می‌شود، برنامه‌های جاری و آینده این کتابخانه را در بخش دیجیتال این‌گونه معرفی کرد:
هر ساله برگزاری دو دوره آموزشی برای آشنایی دانشجویان در استفاده از بخش دیجیتال را در برنامه خود قرار داده‌ایم. اهمیت این بخش با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی اخیر که تهیه بسیاری از منابع روز دنیا را دشوار کرده، بیشتر شده است. در این بخش کتاب ها به صورت آنلاین خریداری می شوند و در بخش الکترونیک کتابخانه ارائه می شوند. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دانشکده هنرهای زیبا با توجه به این‌که معتبرترین دانشکده هنر در ایران است می‌تواند به یک انتشارات خصوصی فکر کند؟ عنوان کرد: این یک آرزوست و نمی‌دانم چقدر امکان تحقق دارد زیرا در حال حاضر وضعیت ناشران به دلیل مسائل مالی بغرنج شده است.

فعالیت‌های انتشارات دانشگاه تهران محدود است
انصاری ادامه داد: به نظر من اگر همین انتشارات دانشگاه تهران با گسترده‌تر کردن فعالیت‌های خود، نشر آثار منتخب دانشکده هنرهای زیبا را هم به شکل جدّی‌تری پیگیری کند، نتیجه بهتری از تاسیس یک اتشارات مجزا خواهد داشت زیرا زمینه فعالیت آن نشر متنوع شده و ما یک ناشر معتبر کتاب‌های دانشگاهی خواهیم داشت. 

مدیر دانشکده هنر،مهم ترین اتفاقی را که در مدت مدیریت یکساله اخیر در این کتابخانه رخ داده  این‌گونه تشریح کرد: با برگزاری دوره‌های آموزشی دانشجویان در استفاده از منابع علمی آنلاین، مقدمه‌ای برای راه اندازی کتابخانه دیجیتال فراهم خواهد شد. در این برنامه قصد داریم که منابع قدیمی کتابخانه را اسکن کرده و در قالب کتاب‌های دیجیتالی در اختیار مخاطبان بیشتری قرار دهیم. 

وی ادامه داد: این کار همچنین مقدمه‌ای خواهد شد بر این‌که کتابخانه تبدیل به مرکز اسناد هم بشود تا بتوان کارهای دانشجویان را در سال های مختلف به صورت دیجیتال نگهداری کرده و در اختیار دانشجویان دوره‌های بعد قرار داد. به این ترتیب سابقه تلاش‌های دانشکده فراموش نخواهد شد.

درخواست خرید کتاب خارجی بی پاسخ ماند
همچنین مریم پدرود کارشناس مسئول این کتابخانه در گفت‌گویی کوتاه اشاره کرد: هر سال برای خرید کتب‌های لاتین به نمایشگاه‌های داخلی مراجعه می کردیم اما امسال نمایشگاه بین‌المللی در بخش لاتین بسیار ضعیف بود و بودجه کافی هم در دست نداشت. به همین دلیل صرفا شش عنوان کتاب لاتین خریداری کردیم و بسیاری از درخواست‌ها برای خرید کتاب های خارجی بی‌پاسخ ماند.

نظر شما