شناسهٔ خبر: 23355 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دفاع مدیرمسئول روزنامه «شرق» از ساماندهی سایت‌های بدون مجوز

مدیرمسئول روزنامه «شرق» با اشاره به اینکه حتی وقتی کسی می‌خواهد سوپرمارکت باز کند باید مجوز بگیرد، می‌گوید به طور طبیعی وقتی رسانه‌ای می‌خواهد خبررسانی کند، با توجه به تأثیرگذاری خبر، باید مجوز فعالیت دریافت کند.

4-1595.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مهدی رحمانیان - مدیرمسئول روزنامه «شرق» - درباره ساماندهی سایت‌های خبری بدون مجوز که اخیرا در دستور کار معاونت مطبوعاتی قرار گرفته و انتقادهایی که به آن وارد شده، گفت: به نظر من کار وزارت ارشاد غیرقانونی نیست. چون بالأخره حتی وقتی کسی می‌خواهد یک سوپرمارکت باز کند و در یک محله جنس بفروشد، باید برود مجوز بگیرد؛ یعنی همین طوری نمی‌تواند سوپرمارکت باز کند. حالا وقتی رسانه‌ای می‌خواهد فعالیت کند، به لحاظ اثرگذاری که دارد، به طور طبیعی باید مجوز بگیرد. چون یک رسانه می‌خواهد خبررسانی کند و همه می‌دانند تأثیر یک خبر چقدر زیاد است و اگر رسانه‌ای چارچوب را رعایت نکند، چقدر می‌تواند در ذهن افراد تشویش ایجاد کند.

او در ادامه درباره کسانی که به ساماندهی سایت‌های بدون مجوز انتقاد می‌کنند، اظهار کرد: نمی‌دانم این دوستان چرا دم از قانون‌گرایی می‌زنند و وقتی هم گفته می‌شود بیایید برای سایت‌تان مجوز بگیرید، ناراحت می‌شوند. به نظر من کار ارشاد اشکالی ندارد و در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی است، نه خارج از آن.

رحمانیان سپس در پاسخ به این پرسش که آیا به این قانون که سایت‌های خبری باید برای فعالیت خود مجوز دریافت کنند، انتقادی وارد است، گفت: در جمهوری اسلامی شما اگر بخواهید یک برگ کاغذ هم در چاپخانه چاپ کنید، نیاز به مجوز دارید. این موضع به دوران قبل از ورود تکنولوژی برمی‌گردد. وقتی ما وارد دوره پیشرفت تکنولوژی شدیم، دیگر الزاما خبرها از طریق رسانه‌های مکتوب به دست مخاطبان نمی‌رسند، بلکه رسانه‌های مجازی هستند که این خبرها را منتقل می‌کنند، اما این رسانه‌ها هم باید در چارچوب قوانین مملکت فعالیت کنند. نمی‌شود که فعالیت بخشی از رسانه‌ها در چارچوب قوانین باشد و بخشی دیگر هرطور خواستند، رفتار کنند.

او همچنین تأکید کرد: به نظر من رسانه‌های مجازی هم نیازمند این هستند که در چارچوب فعالیت کنند و دلیل اینکه وزارت ارشاد هم برای برخورد قانونی با این رسانه‌ها اقدام کرده، این است که این رسانه‌ها در چارچوب سیاست‌های رسانه‌ای کشور عمل نمی‌کنند و خودسرانه خبرهایی را منتشر می‌کنند که هم برای اشخاص و هم برای جریان‌ها و نهادهای کشور آفاتی دارند. بنابراین وزارت ارشاد می‌خواهد اینها را قانونمند کند. به نظر من به این کار وزارت ارشاد ایراد حقوقی، یا ایراد فنی و حرفه‌ای وارد نیست. همه باید کمک کنند به اینکه رسانه‌ها چه مجازی و چه غیرمجازی، در چارچوب سیاست‌های رسانه‌ای کشور حرکت کنند.

مدیرمسئول روزنامه «شرق» سپس در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای اینکه رسانه‌ها با اصول حرفه‌ای آشنا شوند و این اصول را رعایت کنند، پیشنهاد می‌دهد، گفت: وقتی کسی می‌خواهد مجوز رسانه بگیرد، باید الفبای رسانه را بشناسد و چنانچه با الفبای رسانه آشنا نباشد، باید آموزش ببیند. این آموزش را باید یا وزارت ارشاد و یا هر سیستم صنفی دیگری که آمادگی دارد، انجام بدهد تا کسانی که قرار است مدیریت یک رسانه را بر عهده بگیرند، با نظام رسانه‌داری آشنا شوند. اگر این اتفاق بیفتد، طبیعتا کسی که مجوز می‌گیرد، خود به خود چارچوب حرفه‌ای رسانه را رعایت می‌کند.

او افزود: به نظرم باید به کسی مجوز بدهند که چارچوب رسانه را می‌شناسد و اگر آشنا نیست، حتما آموزش‌های لازم را، چه از طریق سیستم معاونت مطبوعاتی و چه از طریق نظام‌های صنفی خبرنگاران که آمادگی آموزش دادن را دارند، دریافت کند و بداند یک رسانه را باید چگونه اداره کرد. چون اداره یک رسانه موضوع مهمی است. مدیریت رسانه با اینکه طرف خبرنگار خوبی باشد، فرق می‌کند. مدیریت رسانه الآن یک دانش، یک تجربه و یک رشته است که باید آموزش داده شود.

نظر شما