شناسهٔ خبر: 23367 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رقابت سپهری و تناولی در «کریستیز» با هنرمندان عرب و ترک

هفدهمین دوره‌ی حراج کریستیز خاورمیانه در حالی شامگاه ٢١ اکتبر (٢٩ مهرماه) در دبی برگزار خواهد شد که هنر ایران با راهیابی ٣٦ اثر (بیش از یک‌چهارم کل آثار راه‌یافته به حراج) بیشترین سهم را در این حراجی معتبر بین‌المللی به خود اختصاص داده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در این دوره، ١٢٢ نقاشی، مجسمه، نقاشی خط و عکس روی میز حراج عرضه می‌شود؛ در این میان، از عراق ٢٢ اثر، لبنان ٢٠، مصر و سوریه هر یک ١٧ اثر، ترکیه پنج اثر، تونس دو اثر، از هنرمندان هر یک از کشورهای فلسطین، اردن و مراکش یک اثر و از ایران ٣٦ اثر موفق شده‌اند به این حراجی راه یابند.

حضور پرشمار آثار اساتید را باید ویژگی خاص دوره‌ی هفدهم کریستیز دبی دانست؛ ارائه‌ی سه اثر از محمود سعید - نقاش فقید مصری -، 10 اثر از شفیق عبود - نقاش فقید لبنانی -، شش اثر از لوی کیالی و پنج اثر از فاتح مدرس - نقاشان فقید سوری -، چهار اثر از دیا العزاوی عراقی در کنار چهار اثر از پرویز تناولی، دو اثر از هریک از هنرمندان سهراب سپهری، زنده‌رودی و مارکو گریگوریان، سه اثر از فرهاد مشیری و رضا درخشانی ... موید این نکته است.

بالاترین برآورد اولیه‌ی این حراجی به یک نقاشی کلاسیک از محمود سعید مصری تعلق یافته که ٤٠٠ تا ٦٠٠ هزار دلار برآورد شده است. او دومین رکورددار کریستیز خاورمیانه است که این اثرش روی جلد کاتالوگ هم چاپ شده است.

 

1413536122776_IMG_2727.JPG

نقاشی دیگری از همین هنرمند رکورد دوم قیمت پایه را هم از آن خود کرده است، ٢٠٠ تا ٢٥٠ هزار دلار. اما رکوردهای بعدی برآوردهای اولیه سهم ایرانیان است؛ سلف پرتره متفاوتی از فرهاد مشیری ١٨٠ تا ٢٢٠ هزار دلار پیشنهاد شده که عنوان جالب توجه «خلال دندان» را یدک می‌کشد و اتفاقا پشت جلد کاتالوگ این دوره را به خود اختصاص داده است، رکورد چهارم از آن نقاشی سهراب سپهری از مجموعه «تنه درختان» است که ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار دلار تخمین زده شده، نقاشی انتزاعی کوروش شیشه‌گران ١٢٠ تا ١٥٠ هزار دلار، مجسمه‌ای بدون عنوان از پرویز تناولی، رکورددار نخست کریستیز خاورمیانه ١٠٠ تا ١٥٠ هزار دلار عرضه می‌شود.

آثار دیگری از هنرمندان کشورمان نیز از سوی کارشناسان کریستیز حائز برآوردهای بالا شده‌اند؛ چهار اثر بهمن محصص، حسین زنده‌رودی ، «شاعر و هیچ» پرویز تناولی و فرهاد مشیری هریک ٨٠ تا ١٢٠ هزار دلار، مارکو گریگوریان ٥٠ تا ٧٠ هزار دلار، عکسی از مجموعه «سفید برفی» عباس کیارستمی ٤٠ تا ٦٠ هزار دلار، نقاشی فیگوراتیو از افشین پیرهاشمی ٣٥ تا ٤٥ هزار دلار، نقاشی خط سرخ رنگ علی شیرازی ٢٠ تا ٢٥ هزار دلار، نقاشی انتزاعی از بیتا وکیلی ٢٠ تا ٢٥ هزار دلار و نقاشی کاهگلی نوستالژیک کوچکی از پرویز کلانتری ١٥ تا ٢٠ هزار دلار.

نام‌های پرآوازه‌ی دیگری از هنر ایران نیز در این حراجی عرضه می‌شوند؛ حسین کاظمی، هوشنگ پزشک‌نیا، مسعود عربشاهی، منوچهر یکتایی، نصرالله افجه‌ای، سیراک ملکونیان، قاسم حاجی‌زاده، لیلا متین دفتری، علی بنی‌صدر، رکنی حائری‌زاده، فرهاد احرارنیا و بهمن دادخواه.

هفدهمین دوره‌ی کریستیز دبی ساعت ٧ بعدازظهر سه‌شنبه ٢١ اکتبر (٢٩ مهرماه) در سالن گودفین هتل امارات تاورز برگزار خواهد شد.

 

نظر شما