شناسهٔ خبر: 23422 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرار مغزها معضل تازه دانشگاه‌های یونان

قطع شدید بودجه‌های آموزشی و به خطر افتادن کیفیت آموزش در یونان بر شمار فرار مغزها از این کشور افزوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ روز به روز بر تعداد دانشجویان یونانی که با هدف افزایش شانس خود در بازار کار برای ادامه تحصیل به آلمان می‌روند افزوده می‌شود. با وجود کیفیت بالای مدارک تحصیلی در یونان، شمار روزافزون دانشجویان این کشور در حال ترک یونان برای ادامه تحصیل هستند. به طوری که فقط در آلمان حدفاصل سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ میلادی شمار دانشجویان یونانی ۱۳ درصد افزایش یافته است. اداره فدرال آمار آلمان در سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد دانشجویان یونانی در حال تحصیل در آلمان را ۶۰۰۰ نفر اعلام کرده که از این بین ۱۱۰۰ دانشجو تحصیلات خود را مستقیما در آلمان شروع کرده‌اند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه ووله، با این توجه به این وضعیت آینده آموزش عالی یونان چندان درخشان نیست. به عنوان مثال بودجه سالانه دانشگاه «سرت» در سال ۲۰۱۱ میلادی ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بود که در سال ۲۰۱۲ میلادی این بودجه ۷۵ درصد و در سال بعد نیز ۱۵ درصد دیگر کاهش یافت. سال آینده نیز قرار است بودجه این دانشگاه ۲۳ درصد کاهش یابد. به عبارت دیگر بودجه این دانشگاه در حال حاضر تنها سه میلیون و ۹۰۰ هزار دلار است. در حالی که هزینه نگهداری این دانشگاه نزدیک به هفت میلیون دلار است.

 

از سوی دیگر تقاضا برای شرکت در دوره‌های آموزش آلمانی در دانشگاه «گوته» یونان بیش از پیش افزایش یافته است. با این حال پول تنها مشکل دانشجویان یونانی و ترغیب آنها به تحصیل در خارج نیست بلکه استادان یونانی نیز یکی از مشکلاتی هستند که دانشجویان را به تحصیل در خارج ترغیب کرده‌اند. استادانی که به عنوان استاد مهمان به دانشگاه‌های آلمان رفته‌اند اکنون به خوبی تفاوت میان نظام آموزشی دانشگاه‌های دو کشور را درک می‌کنند.

 

استادان دانشگاه‌های یونان می‌گویند: دانشجویان با ترس از اینکه مبادا پس از بازگشت به کشورشان نتوانند شغلی را کسب کنند به وطن خود باز نمی‌گردند.

نظر شما