شناسهٔ خبر: 23470 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیمافکر دو مستند اندیشه‌ای را با موضوع نقد مدرنیته و لیبرالیسم منتشر کرد

سایت سیمافکر دو مستند جدید اندیشه‌ای را به نام‌های «سامسارا» و «دکترین شوک» و با محوریت نقد مدرنیته و نظام لیبرالیسم منتشر کرد.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، در بخشی از توضیحات مستند «سامسارا» که توسط این سایت انتشار یافته، آمده است: «ران فریک سازنده مستند مشهور باراکا این بار در آخرین ساخته اش؛ سامسارا، به تندی مدرنیته را مورد نقد قرار می دهد. او بی آنکه در فیلمش از هیچ کلمه‌ای استفاده کند، نزدیک به دو ساعت از خلال کنار هم گذاشتن تصاویر بهت‌انگیز از زندگی امروز بشر جدید پیچیدگی و پریشانی وضع حیات و نحوه زیستن بشر امروز را پیش روی ما می گذارد.»

 

همچنین در توضیح مستند «دکترین شوک» آمده است: «نائومی کلاین، در کتابی با نام دکترین شوک به مطالعه درباره کارکردهای شوک و چگونگی تولید و بهره برداری سیاستمداران و اقتصاددانان از این شوک‌ها، به ویژه برای برقراری نظام لیبرالیسم در رقابت با کمونیسم، و همچنین مقررات‌زدایی و استقرار بازار آزاد به عنوان الگوی مسلط اقتصادی در جهان می‌پردازد.

 

مستند دکترین شوک با اقتباس از همین کتاب و با استفاده از حضور نائومی کلاین از پشت پرده نظام سرمایه داری مستقر در کشورهای لیبرال پرده برمی‌دارد و نشان می‌دهد که چگونه آن‌ها در حالی که همواره شعار آزادی و دموکراسی سر داده‌اند، با استفاده از جنگ و کودتا و توطئه، اهداف خود را در کشورهایی مثل شیلی، برزیل، اوروگوئه، آرژانتین و... دنبال کرده‌اند.» 

 

سایت سیمافکر نخستین سایت چند رسانه‌ای در حوزه اندیشه و علوم انسانی است که به طور خاص بر پوشش برنامه‌های تولیدی و مستند در این حوزه، نشست‌های فکری، مناظره‌ها و سخنرانی‌ها تمرکز دارد. سخنرانی رضا داوری اردکانی با عنوان «سیداحمد فردید»، سخنرانی فؤاد ایزدی با نام «جنبش وال استریت: آغاز یا پایان آمریکا»، میزگرد «انحرافات فلاسفه و عرفا» با حضور وفسی و میلانی و میزگرد «مدرنیته و جامعه ایران» با حضور بیژن عبدالکریمی و مهدی بنایی از دیگر مواردی است که اخیراً توسط این سایت منتشر شده‌ است.

 

علاقمندان برای تماشا و دانلود این مستندهای اندیشه ای می توانند به آدرس http://simafekr.tv/ مراجعه نمایند.

نظر شما