شناسهٔ خبر: 23506 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت چه کرد؟

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 74 قرار ملاقات داشت که از این تعداد 21 قرار ملاقات توسط آژانس ادبی غزال برگزار شد و مابقی را خود اتحادیه انجام داده است و از نکات بارز این قرارها، حضور باانگیزه و هدفمند ناشران خارجی به ویژه در بخش‌های انتشاراتی دانشگاه‌های معتبر دنیا بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، درباره تعداد ملاقات‌های انجام شده از سوی این اتحادیه برای مذاکره در خصوص فروش رایت کتاب‌های ناشران ایرانی در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت، گفت: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 74 قرار ملاقات داشت که از این تعداد 21 قرار ملاقات توسط آژانس ادبی غزال برگزار شد و مابقی را خود اتحادیه انجام داده است. از نقاط بارز این قرارها، حضور باانگیزه و هدفمند ناشران خارجی به ویژه در بخش‌های انتشاراتی دانشگاه‌های معتبر دنیا بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هیچ یک از این ملاقات‌ها منجر به فروش رایت کتاب‌های ناشران ایرانی شد؟، تاکید کرد: طبیعی است که در یک ملاقات 30 دقیقه‌ای فروش رایت صورت نمی‌گیرد اما مذاکراتی که انجام شده، در همین جهت بوده است کما اینکه در همین چند روزی که از نمایشگاه کتاب فرانکفورت گذشته است، ایمیل‌های متعددی دریافت شده که علی‌الاصول باید به صورت حرفه‌ای و تخصصی پیگیری شود.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: در بخشی که مربوط به اتحادیه است، ما با توجه به حوزه‌های مورد علاقه ناشران خارجی، امکان ارتباط بین ناشران داخلی و ناشران خارجی را فراهم کرده‌ایم و برای پیگیری حرفه‌ای و تخصصی موضوع، مراتب را به ناشر ایرانی اطلاع می‌دهیم و ناشران ایرانی نیز در صورت ضرورت می‌توانند از خدمات آژانس ادبی غزال در این زمینه استفاده کنند.

به گفته آموزگار، در ملاقات‌های اخیر که نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت صورت گرفته است، ناشران معتبری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا مانند استنفورد، تورنتو و آلبرتا، تمایل خود را به خرید رایت کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی ایران نشان داده‌اند و در حوزه‌های خاور دور هم مطالبات متنوعی مطرح شد؛ از تامین و برقراری یک سیستم توزیع مداوم برای گسترش حوزه توزیع آثار به زبان فارسی که مورد نیاز رشته‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های منطقه هستند، گرفته تا  بحث در خصوص تبادل رایت و حضور چهره‌های دانشگاهی ایران و کورهای منطقه در دانشگاه‌های یکدیگر.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پایان گفت: جزئیات این تلاش‌ها پس از جمع‌بندی یادداشت‌های مربوط به این ملاقات‌ها و طی گزارش‌هایی تفصیلی به اطلاع عموم و از جمله اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خواهد رسید.

نظر شما