شناسهٔ خبر: 23570 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارائه گزارش دولت در مورد بورسیه ها تا هفته آینده

رئیس جمهور از ارائه گزارش دولت به مردم در مورد بورسیه ها تا اوایل هفته آینده خبر داد و گفت: مبارزه با فساد هزینه دارد و دولت هزینه مبارزه با فساد را پرداخت خواهد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در هشتمین همایش سالانه نخبگان جوان که امروز صبح در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: جمع نخبگان آن هم جوان برای همه ما امیدبخش و امیدآفرین است.

وی ادامه داد: برای هر ملتی رسیدن به قله های آرزوها و حتی رویاهایش توسط نخبگان آن هم نخبگان جوان امکان پذیر است و برای دستیابی به آن قله ها باید امیدوار باشند چراکه نخبگان هستند که می توانند ملتی را در سطح بالاتر برای نگاه به جهان قرار دهند.

روحانی سرزمین ایران را سرزمینی نخبه پرور خواند و گفت: در کدام کشور و سرزمین می توانید اندیشمندانی چون خوارزمی، ابوریحان بیرونی، ابن سینا، رازی، سعدی، فردوسی، مولانا و ده ها و صدها اندیشمند بزرگ را بیابید.

وی با بیان اینکه استعداد و هوش برتر به تنهایی ما را به هدف نمی رساند گفت: هوش برتر توام با جهاد و تلاش، از خودگذشتگی و شهامت ما را به سرمنزل مقصود می رساند.

رئیس جمهور ادامه داد: نخبه ای که دارای شهامت در اظهار نظر و مطرح کردن طرحش به دلیل احتمال شکست نباشد به درد نمی خورد. اگر نخبه ای نتواند ایده خود را برای اینکه شکست نخورد، مطرح کند در بسیاری از زمینه ها ناموفق خواهد بود.

وی گفت: چه اشکالی دارد ایده و طرحی را مطرح کنید و در پایان به اشتباه بودن طرح و راه حلمان پی ببریم؟ البته بنیاد ملی نخبگان و دولت باید خسارت اینگونه شکست ها را از لحاظ مادی و معنوی جبران کند.

روحانی با بیان اینکه در کنار استعداد نیاز به جهاد و تلاش مستمر داریم گفت: در کنار استعداد نیاز به شهامت، ریسک و خطرپذیری برای شکست است و سخت می توانیم پله های موفقیت را طی نماییم.

وی با بیان اینکه ایران تنها مرکز طلایی سیاه نیست گفت: ایران مرکز طلای خاکستری است و ایرانیان با فکر، تلاش، استعداد و دانش خود چه در گذشته و چه امروز ثابت کرده اند که می توانند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ۳۵ سال مقاومت ایران در برابر انواع فشارها گفت: از ما سوال می کنند که در مذاکرات هسته ای پیروز می شویم؟ پاسخ من این است که ما پیروز هستیم.

وی تصریح کرد: اینکه نمایندگان یک ملت در برابر ۶ قدرت بزرگ نشسته اند استدلال و بحث می کنند و سخن آنها را رد می کنند و سخن خود را به کرسی می نشانند و قدرت چانه زنی سیاسی دارند این به معنای پیروزی یک ملت بزرگ به نام ایران است و ما همین امروز پیروز هستیم.

روحانی تاکید کرد: ما فردا هم نه تنها در این صحنه بلکه در بسیاری از صحنه ها پیروز خواهیم بود اگر جهاد و تلاش و اعتماد به نفس و خودباوری در کنار ما باشد.

رئیس جمهور با اشاره به نقش خودباوری در رسیدن به موفقیت گفت: همه چیز از حس ایثار و فداکاری آغاز می شود چراکه علم دوستی به تنهایی کافی نیست ما نیاز به میهن دوستی، انسان دوستی و اخلاق گرایی هم داریم.

وی تصریح کرد: ما باید خودمان را آماده کنیم تا تمام استعدادها، وقت و فرصتمان را فدای ایران عزیز و ملت بزرگ آن و همچنین فرهنگ و تاریخ بلند این سرزمین کنیم و ما پیروز بزرگ در این صحنه خواهیم بود.

رئیس جمهور  تصریح کرد: نخبگان بسیار عزیز هستند و آرا و نظرات آنها می تواند روی مسیر هدایت ما موثر بوده و گاهی تصحیح کننده راه ما باشند.

وی با بیان اینکه نخبه فقط در بخش علوم تجربی و فناوری نیست گفت: در مدیریت هم ما نخبگان بزرگی داریم، فرهنگ، ادب، هنر، ورزش و مسائل اجتماعی هم اینچنین است؛ گاهی یک طرح خوب و دقیق به اندازه ده ها فناوری نو می تواند به یک کشور کمک کند و در مسیری که داریم طی می کنیم همان اندازه که علوم تجربی باید به کمک ما بیاید باید از علوم انسانی هم کمک بگیریم.

روحانی با بیان اینکه توسعه یکجانبه ما را به هدف نمی رساند گفت: توسعه باید همه جانبه باشد، علم، اخلاق، مادیات، معنویات، مسائل اجتماعی و سیاسی مسائلی است که مورد نیاز یک جامعه است تا زندگی بهتر، معیشت بهتر، توام با اخلاق و معنویت در جامعه باشد.

وی ادامه داد: اگر بهترین علم را داشته باشیم اما در جامعه احساس امنیت وجود نداشته باشد آن علم بی ارزش است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر روزی فرا برسد که نیروی امنیتی که باید نیروی آرامش جسم باشد تبدیل به نیروی ترس، دلهره و اضطراب شود آیا دیگر تلاش برای آن جامعه برای ما ارزشمند است؟ اگر جامعه ای باشد و شما نتوانید حرف حق خود را بزنید و یا با استرس بگویید آن جامعه نمی تواند ما را به سعادت برساند.

وی با بیان اینکه جز در برابر حق و عقل نباید از کسی بترسیم گفت: کشور ازآن مردم است و همه باید به این باور برسند.

روحانی گفت: عده ای هستند که در راس امورند و ممکن است نخبگان را هم در این مسیر قرار دهیم مثلا رئوس علمی و نخبگی کشور، اما در جامعه حکومت رئوس حتی حکومت نخبگان از آن طرف هم حکومت عوام و توده را قبول نداریم ما فقط یک چیز را قبول داریم و آن هم حکومت مردمسالاری است؛ مردمسالاری ای که واحدش شهروند است.

وی ادامه داد: هر شهروند در تاثیرگذاری اش در مسیر کشور در سیاست و حکومت باید هم وزن و هم سان شهروند دیگر باشد.

روحانی افزود: قبول دارم برخی تلاش می کنند تا رئوس را جمع کنند، آرای بیشتری جمع کنند بله این تعامل در دنیا هم وجود دارد اما باید بدانیم ما تابع قوانین دینی هستیم که به ما می گوید انهم شورا بینهم امور اجتماعی، حکومتی و اداره کشور باید با مشورت مردم، رای مردم و نظرات مردم باشد و در یک کلمه صاحبان کشور آحاد ملت بزرگ هستند و اینجا باید با زبان، دلمان و عملمان بپذیریم و اگر در چنین جامعه ای قرار گرفتیم آن وقت جامعه نخبه پرور خواهد شد و دیگر فرار مغزها نخواهیم داشت.

وی فرار مغزها، زوال استعداد و از بین رفتن فرصت را خسارت بزرگ برای یک ملت نامید و گفت: در جمع نخبگان ایرانی در آمریکا به آنان گفتم که یک مقام آمریکایی اعلام کرده که هر ملتی که به آمریکا آمده باری بر دوش ما گذاشته جز مردم ایران و این ممکن است برای آنها و ما افتخار باشد که هر ایرانی هر کجا هست عزیز و سربلند و مورد احترام آن جامعه است اما از یک طرف هم مایه تاسف است که این همه سرمایه دیگران از ما بدون هزینه بگیرند چراکه اینان سرمایه ملی ما هستند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تمام ایرانیان خارج از کشور عاشق کشورشان هستند گفت: عشق به میهن، فرهنگ و عشق به هویت اسلامی-ایرانی بسیار کارگشا است و مسیر را به ما نشان می دهد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استیضاح وزیر علوم گفت: ابتدا فردی را به عنوان سرپرست معرفی کردیم که گفتند او را به عنوان وزیر معرفی کنید و گفتیم اهلا و سهلا بعد وزیر دیگری معرفی کردیم که رای اعتماد گرفت و یک سال نشده (حدود ۹ ماه بعد) به قضاوت رسیدند که او باید برکنار شود.

وی ادامه داد: بعضی ها گفتند این وزیر دست به بورسیه ها نزند اما کار ناقص وزیر دانشمند قبلی دکتر فرجی دانا توسط سرپرست محترم دکتر نجفی به زودی تکمیل خواهد شد.

رئیس جمهور از ارائه گزارش کامل دولت از موضوع بورسیه ها تا اوایل هفته آینده خبر داد و گفت: گزارش کامل بورسیه ها به زودی تکمیل می شود و تا اوایل هفته آینده به اطلاع مردم می رسد و اینها هزینه هایی است که باید پرداخت شود و این دولت آماده است برای مبارزه با فساد آن هم بدترین فساد هزینه های لازم را پرداخت کند چراکه نخبه پروری با فساد سازگار نیست.

روحانی همچنین در بخش دیگر از صحبت هایش با اشاره به ویژگی نخبگی ادامه داد: نخبه بودن یعنی از خود برای کشور و فرهنگ ایرانی اسلامی و اعتلای کشور بگذریم.

وی با بیان اینکه دولت بار سنگینی در قبال نخبگان بر دوش دارد گفت: هدف نهایی ما از کار و تلاش، یا قدرت ملی یا ثروت ملی و یا منزلت است. قدرت و ثروت و منزلت به عنوان سه هدف مهم باید مد نظر ما باشد. البته در قدرت علم، فرهنگ، ایمان و معنویت یک عامل بزرگ است. 

رئیس جمهور  تاکید کرد: یک استعداد دانش بنیان است که می تواند ثروت بیافریند باید منزلت ملت ایران در افکار عمومی جهان به همان اندازه ای باشد که قدرت این ملت است و باید هم وزن فرهنگ تاریخ این ملت باشد و امیدواریم بنیاد ملی نخبگان این بار سنگین را بر دوش بگیرد.

وی کشف و شناسایی نخبه را یکی دیگر از وظیفه های بنیاد ملی نخبگان نام برد و گفت: این بنیاد باید نخبه را کشف کند هرجا که هست؛ چه شهر و چه روستا. مبادا که حق روستاییان در نظر گرفته نشود چراکه ما استعدادهای بسیار فراوانی در روستاها داریم.

روحانی با بیان اینکه در نخبگی هیچ فرقی میان اقوام نیست گفت: هیچ فرقی میان نخبگان همه اقوام ایرانی و همه مذاهب شیعه و سنی و زرتشتی و مسیحی وجود ندارد و ما باید زمینه را برای رشد همه نخبگان و جذب آنان و به کارگیری آنان انجام دهیم.

رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه نخبگی جوانان ایرانی باید به زودی در محصولات ایرانی و برندهای برتر و بازارهای دنیا قرار گیرد گفت: ما باید آثار نخبگی را در همه کالاها مشاهده کنیم و بنیاد ملی نخبگان باید تلاش کند صدای نخبگان را به خوبی به مسئولین برساند و از سویی دیگر اولویت ها و نیازهای کشور را به گوش نخبگان برساند.

نظر شما