شناسهٔ خبر: 23584 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنبش‌هایی که به سرعت پدیدار می‌شوند و فرو می‌پاشند

13 مقاله در مورد ادیان جدید، در کتاب «جنبش‌های دینی جدید: چالش‌ها و واکنش» گردآمده‌اند تا به ماهیت و آثار اجتماعی این ادیان بپردازند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اگر در گذشته از دین به عنوان یک ایدئولوژی سخن گفته می‌شد، امروزه از «جنبش‌های دینی» سخن به میان می‌آید؛ جنبش‌هایی که به سرعت پدیدار می‌شوند و فرو می‌پاشند. 
 
انتشارات نگاه معاصر در همین راستا، کتابی منتشر کرده و از این جنبش‌ها سخن گفته است. منبع اصلی این کتاب، ۱۳ مقاله است که در نخستین همایش دوسالانه «مرکز اروپایی مؤسسه فلسفه شرقی» ارائه شده‌اند؛ این مرکز را یکی از فعالان بودایی در عرصه  صلح در توکیو بنیاد نهاده است. 
 
محور اصلی کتاب «جنبش‌های دینی جدید: چالش‌ها و واکنش»، واکنش نهادهای جامعه به چالشی است که جنبش‌های دینی جدید برمی‌انگیزند. جنبش‌هایی که در این کتاب از آنها نام برده می‌شود، همگی 

در آمریکا، اروپا، برزیل، ژاپن و یا هند پرورش یافته‌اند. بستر اصلی این ادیان نیز، سنت مسیحی یا بودایی و یا شینتویی است. 
 
در این کتاب از کمیت دین‌های جدید، سخن به میان آمده است و بر کثرت آنها، تاکید شده است،‌همچنین این اثر مطرح می‌کند که چندین سال پیش از این «هارولد ترنر» تخمین زد که در میان مردم آمریکای شمالی، امریکای لاتین، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه، ده هزار دین جدید با ۱۲ ملیون پیرو یا بیشتر وجود داشته است. 
 
کتاب حاضر در مورد واکنش مجامع رسمی در برابر جنبش‌های دینی جدید، اذعان می‌کند که هر کشوری، معمولاً مستمسک خاصی برای محکوم کردن این جنبش‌های دینی دارد؛ در انگلستان، مساله‌ شستشوی مغزی؛ در فرانسه، مساله‌ توطئه‌ سیاسی؛ در ایالات متحده، مساله‌ از هم‌ گسیختگی خانواده و برخی ملاحظات مالی؛ در آلمان، مساله هزینه‌های امنیت اجتماعی و در ژاپن تاثیر سو بر زندگی و کار جوانان.
 
«جنبش‌های دینی جدید: چالش‌ها و واکنش»، در پیوند میان دین با دنیای جدید، علت مناقشه‌انگیز بودن این جنبش‌ها را این‌گونه بیان می‌کند که با گسترش رسانه‌های همگانی، افرادی که به این ادیان جذب شده‌اند، اطلاعات خود را از این گروه از رسانه‌ها کسب کرده‌اند؛ این عامل، سبب شده است تا افرادی که به این ادیان، گرایش داشته‌اند، تقریبا همزمان به این گروه‌ها بپیوندند و همین مساله موجب بدبینی بسیاری از افراد، نسبت به این ادیان شده است. همچنین ادیان جدید،‌ بیشتر جوانان و دانشجویان را جذب خود کرده‌اند و این موضوع، موجبات نگرانی خانواده‌ها را فراهم کرده است.
 
کتاب مذکور بر نقش رسانه در دنیای نوین و گسترش این ادیان تاکید بسیاری دارد و علت اصلی مخالفت‌ها علیه این جنبش‌ها را نیز در قدرت رسانه می‌داند و عنوان می‌کند: «در افکار عمومی، چنین شایع بوده است که بیماری روانی از مشخصات جنبش‌های دینی جدید است. مسلماً از میان منابع گوناگون شیوع این باور، رسانه‌ها نقش بسیاری داشته‌اند که نظرات اعضای پیشین این گروهها و دیگر مخالفان و همچنین تصاویری از اعمال و شعائر پنهان آنها را منتشر کرده‌اند. تصاویر منفی از گروه‌ها در رسانه‌ها، همراه با رویدادهای خبری واقعی ویژه، این نظر را القا می‌کنند که جنبش‌های دینی جدید ذاتا بیمارند.»
 
از ویژگی‌های ممتاز کتاب این است که گردآورنده‌ این مقالات می‌کوشد تا با شماره‌گذاری و نشان دادن مدعا و نتیجه، سخن خود را به صورت شفاف و روشن بیان کند. خواننده در حین خواندن این اثر می‌تواند، ادعاهای نویسندگان اثر را تک‌تک برشمارد. 
 
همچنین گردآورنده‌ کتاب، برخی مشاهدات موردی از ادیان را نیز به تصویر کشیده است و انواع روش‌های استفاده شده در آنها را نشان می‌دهد؛ سپس بازخوردشان را در جامعه و بعضا مواضع حکومت‌ها را در قبال آنها به تصویر می‌کشد.
 
این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات است که نویسندگان مختلف در مورد جنبش‌های جدید دینی به نگارش در آورده‌اند. «برایان ویلسن» و «جمی کرسول» این اثر را ویرایش کرده‌اند و «موسی اکرمی»، مطالب این کتاب را گزینش و گزارش کرده است. «جنبش‌های دینی جدید: چالش‌ها و واکنش» در ۲۲۱ صفحه و شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه توسط انتشارات «نگاه معاصر» در سال جاری به چاپ رسیده است.

نظر شما