شناسهٔ خبر: 23626 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فاطمی: «تفقه» در عرصه رسانه هم شدنی است

دکتر سیدمحسن فاطمی استاد رشته روانشناسی اجتماعی دانشگاه هاروارد آمریکا گفت: تفقه در دین آنگونه که تاکنون در ایران انجام شده است، می تواند در بعد رسانه هم مدنظر قرار گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، سیدمحسن فاطمی استاد رشته آموزش زبان دانشگاه هاروارد و متخصص در حوزه روانشناسی اجتماعی در سخنانی در اولین کنفرانس بین المللی سواد رسانه ای با اشاره به اهمیت و نقش این مساله در دنیای امروز گفت: سواد رسانه ای را می توان از ابعاد مختلف بررسی کرد. سواد رسانه ای از وجوه شناختی، اخلاقی و زیبایی شناختی دارای مولفه های مختلفی است.

وی گفت: ممکن است ما در برخی مواقع تصور کنیم که برخی افراد یا فاقد سواد رسانه ای هستند یا واجد آن. اما باید به این موضوع توجه داشت که این مساله یک پیوستار است؛ انسان ها می توانند از استغنا و یا استضعاف در سواد رسانه ای برخوردار باشد در یک برنامه منسجم و واحد، امتزاج این مولفه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

این عضو انجمن روانشناسی آمریکا ادامه داد: هیچ کس نیست که از به طور کامل فاقد سواد رسانه ای باشد و هیچ کس هم نیست که به طور کامل و جامع دارای بالاترین سطح سواد رسانه ای باشد اساسا سواد رسانه ای یک بحث مقوله محور است و با توجه به این موضوع ما می توانیم سطح سواد رسانه ای را بسنجیم.

فاطمی گفت: به طور معمول و براساس تحقیقاتی که صورت گرفته است مقطع ۳ تا ۵ سالگی، مرحله اکتساب سواد رسانه ای است، ۵ تا ۹ سالگی مرحله تشکیک، ۹ تا ۱۲ سالگی مرحله تقویت، ۱۲ تا ۱۸ سالگی مرحله اکتشاف تجربه محور و مراحل بعدی هم به ترتیب سواد انتقادی رسانه ای و مسئولیت اجتماعی است.

این استاد رشته روانشناسی اجتماعی تاکید کرد: ما می توانیم قابلیت ها و توانایی هایی به مخاطبمان بدهیم که به طور انفعالی با رسانه ها و پیام های آنها برخورد نکند، اتفاقا در فرهنگ عمیق و اصیل ما، این مساله به خوبی تبیین شده است اما کمتر به آنها رجوع می کنیم؛ تفقه در دین می تواند در بعد رسانه هم مدنظر قرار بگیرد و بسیاری از مسائل جدید را می توان با توجه به زمینه هایی که در داخل کشور وجود دارد، مورد توجه قرار داد.

وی افزود: مطلوب این است که ما بتوانیم یک سواد رسانه ای پویا و حضورمحور را برای انسان ها شکل دهیم. آنها می توانند ضمن یادگیری نحوه مواجهه با متون رسانه ای، از عاملیت بالایی هم برخوردار شوند به طوری که کل رسانه ها را به چالش بکشند.

فاطمی سپس با اشاره به سرمایه گذاری های هنگفتی که توسط هالیوود و شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی در آمریکا برای تاثیرگذاری بر مخاطبانشان صورت می گیرد گفت: امروزه در هالیوود تکنیک های مختلفی در حوزه های مختلف روانشناسی اجتماعی و روانشناسی فرهنگی برای ساخت یک برنامه و انتقال پیام مورد نظر آن به مخاطبان به کار گرفته می شود. سواد رسانه ای می تواند به ما بگوید که این تکنیک ها با چه هدفی و توسط چه افرادی به کار گرفته می شود.

در اولین کنفرانس بین المللی سواد رسانه ای، همچنین حامد امامی دبیر کنفرانس از دریافت ۱۵۰ مقاله برای آن خبر داد و گفت: مساله سواد رسانه ای در ایران مساله جدید و منحصر به فرد است و نیاز به بازتعریفی مبتنی بر ویژگی های مخاطب ایرانی دارد. سواد رسانه ای همچنین موضوعی میان رشته ای و وسیع است و دستگاه های حاکمیتی باید بدانند که به سمت حمایت از ان جی اوهایی بروند که در این حوزه فعالیت می کنند نه اینکه به سیاست گذاری و اعمال برخی سیاست های نامتناسب بپردازند.

دبیر کنفرانس بین المللی سواد رسانه ای در پایان نگرانی خود را از آنچه مصادره به مطلوب شدن سواد رسانه ای در ایران نامید، ابراز کرد.

نظر شما