شناسهٔ خبر: 23643 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درس‌های کیارستمی در فهرست پرفروش‌های «شباهنگ»

در این هفته به دليل بارش باران‌های پاییزی، خیابان انقلاب خلوت‌تر از هفته‌های گذشته بود. شاید یکی از دلایل دیگر این مسئله، نبود اطلاع‌رسانی مناسب در زمینه معرفی کتاب‌های جدیدالانتشار در ویترین‌ كتابفروشي‌ها بود که موجب دسترسی سخت مخاطبان به کتاب‌های مورد نیازشان شده و نارضایتی آن‌ها را هم در پی داشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ خیابان انقلاب و فروشگاه‌های اطراف آن یکی از مراکز مهم خرید اقلام فرهنگی است. این روزها با نزدیک شدن به ایام  محرم و بارش‌های پاییزی علاقمندان کتاب کمتر به این خیابان سر می زنند و به همین دلیل، کتابفروشی ها خلوت تر از گذشته هستند.

نکته قابل ذکر دیگر درباره کتابفروشی های انقلاب این است که با وجود معرفی برگزیدگان جوایز نوبل ادبی، کتاب‌های برگزیده جایی در پشت ویترین مغازه‌ها ندارند و به سختی می‌توان آنها را در کتاب‌فروشی‌ها یافت

کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان عضو ثابت ویترین کتابفروشی‌ها

کتابی که این روزها عضو ثابت کتاب فروشی‌های هنری و غیر هنری انقلاب است، «خلاصه تاریخ هنر ایران و جهان» نام دارد که یک کتاب کمک درسی برای دانشجویان محسوب می‌شود و به معرفی تاریخ هنر ایران و جهان می‌پردازد.

جای ثابت کتاب‌های هنری در ویترین یک فروشگاه غیر هنری

با گشت و گذار در میان کتابفروشی‌های هنری انقلاب، نمای زیبا و جالب دو کتابفروشی «شباهنگ» و «بیدگل» جلب توجه می کند. «شباهنگ» علاوه بر کتاب‌های کمک درسی و رمان، در زمینه کتاب‌های هنری هم فعالیت چشمگیری دارد، به طوری‌که شاید به جرات بتوان گفت بعد از فروشگاه «یساولی» و «بیدگل» بیشترین کتاب‌های هنری را می‌توان در آن یافت. 
 


این فروشگاه در چند ویترین جداگانه کتاب‌های مختلف هر حوزه را به نمایش گذاشته است تا علاقه‌مندان بتوانند به راحتی به کتاب مورد نیاز خود دست یابند. جذابیت ویترین این فروشگاه باعث شد وارد این کتابفروشی شوم و از فروشنده  بخواهم تا در رابطه با آن توضیحاتی در اختیارم قرار دهد.او گفت: فروشگاه «شباهنگ» در زمینه کتاب‌های کمک درسی فعالیت می‌کند اما همانطور که می‌بینید کتاب‌های بسیاری هم در زمینه هنر در این فروشگاه وجود دارند که تلاش شده برای دسترسی آسان‌تر مخاطبان به کتاب‌های مورد نیاز خود آنها را به طور مجزا در ویترینی جداگانه قرار دهیم.

معرفی ۶ کتاب پرفروش‌‌های فروشگاه «شباهنگ»

تعدد کتاب‌های هنری این فروشگاه موجب شد تا از فروشنده بخواهم توضیحاتی در زمینه پرفروش‌های این نوع فروشگاه ارائه دهد.او کتاب‌های پرفروش «شباهنگ» را اینچنین معرفی کرد:

۱- «تکنیک عکاسی» نوشته آندریاس فینگر و ترجمه نصرالله کسرائیان، کتابی در زمینه عکاسی است که به چاپ دوازدهم رسیده است.

۲- «اطلاعات جامع هنر، تاریخ هنر ایران و جهان» تألیف و ترجمه ع.شروه که به چاپ پنجم رسیده است.

۳- «مبانی و پایه هنرهای تجسمی در مدرسه به ازل سوئیس»تألیف مان فردمایر و ترجمه ع.شروه  که به چاپ چهارم رسیده است.
او در رابطه با این کتاب توضیح داد: برنامه مبانی طراحی درمدرسه به ازل سوئیس نوعی برنامه آموزشی بنیانی در هنر و طراحی است. در این برنامه آموزشی از یک سلسله دوره‌های مرتبط و دارای اهمیت یکسان تشکیل می‌شوند که از موضوعات درسی آن‌ها می‌توان به تمرینات در عرصه فرم، زیبایی‌شناسی و مفاهیم اشاره کرد که به‌منظور تعمیق حساسیت بصری و تاکتیکی، ادراکی صوری مهارت و چیرگی در بهره‌گیری از دست‌ها و درک شفاف فرایندهای خلاقانه و شکوفایی استعدادهای فردی هنر جویان طراحی‌ شده‌اند.

این فروشنده ادامه داد: این برنامه امکان انتخاب طلا سازی، سفال‌گری، هنرهای زیبا و مجسمه‌سازی و دیگر رشته‌ها‌ی مرتبط با این رشته‌ها را به هنر جویان می‌دهد و هنرجویان برای پذیرفته شدن در آن باید حداقل ۱۵ ساله باشند و در امتحان ورودی قبول شوند و در تمامی کلاس‌ها حضور یابند. مجموعه‌ای از تجارب برگرفته از تکالیف اجرا شده فردی عالی تحلیلی از توالی‌های تغییر و تحول در جهت خلاقیت معیارهای برنامه در این مجموعه به‌صورت خلاصه در این کتاب بیان‌شده و مراحل کار به شکلی گویا و قابل فهم به‌صورت مرحله به ترتیب تشریح شده است که علاقه‌مندان می‌توانند با خواندن این کتاب از آموزش‌هایی که این کلا‌س‌ها داده می‌شود بهره‌مند شوند.

۴- «اطلاعات جامع هنر» که ترجمه و تألیف ع.شروه است و به چاپ چهارم رسیده است.

۵- «کاندینسکی، معنویت در هنر» ترجمه اعظم روح‌الله خانی است که به چاپ چهارم رسیده است.

۶- «فرهنگ اصلاحات و واژگان هنرهای تجسمی» تألیف محسن کرامتی است که به چاپ پنجم رسیده است.

در بررسی ویترین این فروشگاه کتاب «تاریخ تئاتر» که توسط انتشارات«علمی فرهنگی» منتشر شده دیده می شود. به همین دلیل از فروشنده خواستم در رابطه با موضوع این کتاب توضیحاتی ارائه دهد که گفت: این کتاب توسط ویل دورانت نوشته‌ شده و عباس شادروان آن را ترجمه کرده است. در کتاب «تاریخ تئاتر» نویسنده از مباحث گوناگون از تاریخچه تئاتر در غرب سخن می‌گوید که برخی از مباحث آن عبارت‌اند از:تئاتر در یونان باستان، روم رواقی، ظهور مسیحیت و نمایش در قرون وسطی، رنسانس و آغاز نمایشنامه‌نویسی جدید، تئاتر در اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، و آلمان. در بخش دیگری از کتاب، به اختصار به تاریخچه تئاتر در برخی کشورهای آسیایی اشاره شده است که مصر و الجزایر، ترکیه، هند و چین، ژاپن و ایران از آن جمله هستند.

کتاب انتشارات «علمی‌فرهنگی» در فهرست پرفروش‌های «شباهنگ»

این فروشنده همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کدام یک از ناشران در زمینه کتاب‌های هنری فروش خوبی داشته‌اند؟ ادامه داد: در میان ناشرانی که ما با آن‌ها همکاری می‌کنیم نشر یساولی و انتشاراتعلمی فرهنگی بیشترین فروش را داشته‌اند که دلیل این مسئله تنوع کتاب‌هایی است که عرضه می‌کنند. به‌طور مثال انتشارات یساولی به دلیل تنوع در کتاب‌های آموزشی که در زمینه‌های مختلف هنری منتشر می‌کند بسیار مشهورتر از سایر انتشاراتی‌هاست و این روزها هم مردم بیشتر دنبال کتاب‌های کمک‌آموزشی هستند تا بتوانند به‌واسطه خواندن آن‌ها بر اطلاعات خود بیفزایند.

آموزش فیلم‌سازی در یک کتاب

وی با اشاره به کتاب «فیلم‌سازی، اصول و شیوه‌های عمل» که جزو کتاب‌های پرفروش این فروشگاه محسوب می‌شود توضیح داد: این کتاب نوشته فؤاد نجف‌زاده است و مرجعی برای همه علاقه‌مندان به یادگیری فیلم‌سازی محسوب می‌شود. کتاب در ۱۰ فصل به «بررسی اجمالی گونه‌ها (ژانرها)»، « فیلم‌سازی و روایت داستان»، «زمان‌بندی و تأمین بودجه فیلم»، «برگرداندن فیلم‌نامه به فیلم»، «تنظیم ترکیب شخصیت‌ها»، «کارگردانی بازیگران، حرکت»، «تدوین فیلم با رایانه»، «ایجاد جلوه‌های ویژه مؤثر»، «صداگذاری در پس تولید» و «یافتن پخش‌کننده برای فیلم» می‌پردازد.

وی ادامه داد: این کتاب نه تنها برای فیلم‌سازان حرفه‌ای، بلکه برای هرکس که به ساختن فیلم علاقه‌مند باشد،مفید است. «فیلم‌سازی، اصول و شیوه‌های عمل» در قالبی غیر خطی نوشته شده است که خواننده می‌تواند خواندن آن را از هر جایی که می‌خواهد شروع کند، حتی می‌تواند به عقب برگردد و بدون هیچ نظم خاصی در فصل‌های مختلف آن بگردد و همچنان متوجه شود که یک فیلم را چگونه بسازد. کتاب«فیلم‌سازی، اصول و شیوه‌های عمل» یکی از معدود منابع آموزشی فیلم‌سازی است که با نگاهی علمی مبتنی بر تجربه نگاشته شده است.

درس‌های کیارستمی در فهرست پرفروش‌های «شباهنگ»

این فروشنده توضیح داد: کتاب «سینمای خرد» (بررسی سینمای کیارستمی با تریلوژی) عنوان دیگر کتابی است که توسط انتشارات«بیدگل» منتشر شده و جزو پرفروش‌های فروشگاه «شباهنگ»محسوب می‌شود. این کتاب نوشته ابوالفضل توسلی است که در بیست فصل تدوین شده و در تعدادی از این فصول مضامینِ مختلف در فیلم‌های کیارستمی از قبیل طبیعت، راه، آسمان، زنان، کودکان و ارتباطشان با نحوه حضور این عناصر در ادبیات و شعر فارسی بررسی می‌شود. در فصل‌هایی دیگر نیز، فیلمبرداری، صداگذاری، بازیگری و دیگر عناصر تکنیکیِ فیلم‌های این فیلم‌ساز موردبررسی قرار می‌گیرند.
 


تزئین ویترین فروشگاه «بیدگل» با مضامین هنری

فروشگاه کتاب «بیدگل» نیز یکی دیگر از فروشگاه‌هایی است که در زمینه هنر هم فعالیت می‌کند و کتاب‌های بسیاری به تازگی در این زمینه منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

بیشترین کتاب‌هایی که در ویترین این فروشگاه قرار دارند کتاب‌های هنری هستند. برای دستیابی به اطلاعاتی در مورد این کتاب ها وارد فروشگاه شدم و از فروشنده خواستم درمورد آنها توضیحاتی ارائه دهد. او گفت: انتشارات «بیدگل» در زمینه کتاب‌های هنری هم فعالیت می‌کند و طبیعی است بیشتر کتاب‌های این فروشگاه هنری و مربوط به انتشارات خودمان باشند.

او در مورد پرفروش‌های این فروشگاه به چند کتاب اشاره کرد و گفت: پرفروش‌های این فروشگاه به دلیل تعدد کتاب‌های هنری در زمینه کتاب‌های هنری است و عبارتند از:

۱- «تمرین طراحی گرافیک» نوشته کارولین نایت، جسیکا گلیزر و ترجمه مهدی شفقتی است که توسط انتشارات «یساولی» منتشر شده است.

«معماری و هنر سرزمین اسلامی» نوشته جاناتان ام. به لوم با ترجمه اردشیر اشراقی است. این کتاب به لحاظ شکل تحقیق و تدوین در واقع ادامه کتاب هنر و معماری اسلامی اثر ریچارد اتینگهاوزن و اولگ گرابار چاپ پنگوئن ۱۹۸۷ م است، که بازه زمانی ۳۰-۶۴۸ ق.(۶۵۰-۱۲۵۰ م.) را دربر می‌گیرد. قسمت هنر و معماری ایران تقریباً یک سوم حجم کتاب را پر کرده است. در این کتاب، که فصل‌های آن ترتیب تاریخی دارند و سپس بر اساس جغرافیا تقسیم می‌شوند، از تحلیل‌های جامعه شناختی هنر و معماری در سطح کلان تا بررسی‌های خرد و موشکافی‌های باریک این هنرها در سرزمین‌های اسلامی را می‌توان یافت.

۲- «سفال اسلامی» نوشته ارنست گروبه با ترجمه فرناز حایریاست. این کتاب مصور ترجمه جلد هفتم از کتاب "collection of Art Islamic" است که با همکاری دانشگاه آکسفورد، نشر آزیموت و بنیاد نور منتشر شده است و با گذشت سال‌های طولانی هنوز هم علاقه‌مندان به خود را جذب می‌کند. در این کتاب، انواع سفال‌های اسلامی از دوره‌ی اموی و عباسی تا دوران سلجوقی معرفی می‌شوند؛ هم‌چنین گروه بزرگی از ظروف کم‌تر شناخته‌شده‌ «بامیان» در افغانستان امروزی، معرفی شده است. در معرفی هر سفال به این موضوعات «انواع سفال»،«رنگ»، «نوع لعاب»، «مشخصات هندسی» و «تاریخ» توجه شده است.

۳- «کارهای لاکی» نوشته ناصر خلیلی است.
فروشنده در خصوص این کتاب گفت: لاک الکل اسلامی را به معنای آثاری تعریف کرده‌اند که پایه و اساس آن‌ها خمیر کاغذ است. برخی هم لاک الکل اسلامی را آثاری معرفی می‌کنند که بر روی چوب اجرا شده‌اند. در کتاب حاضر بیش از پانصد اثر لاکی اسلامی معرفی شده‌ و به چاپ رسیده‌اند.

۳- «هنر نقد هنر» نوشته علی‌اصغر قره‌باغی است که در سال ۱۳۹۱ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و همچنان جای خود را در ویترین فروشگاه‌ حفظ کرده است.

فروشنده در خصوص تازه‌های نشر انتشارات «بیدگل» در حوزه هنر نیز توضیح داد: انتشارات «بیدگل» در زمینه کتاب‌های تاریخی، داستانی، دفاع مقدس، طنز، طب سنتی، عکس، نمایشنامه‌نویسی ،هنر و... فعالیت می‌کند و کتاب‌هایی که به تازگی در زمینه هنر منتشر کرده است عبارتند از:

۱- «سوءقصدهایی به زندگی آن زن» نوشته مارتین کریمپ و ترجمه علی‌اکبر علی‌زاد که در قالب نمایشنامه منتشر شده است.

۲- «اتاق ورونیکا» نوشته آیرا لوین با ترجمه شهرام زرگر است که در قالب نمایشنامه توسط نشر بیدگل منتشر شده است.

۳- «روزنامه‌نویس» نوشته جعفر مدرس صادقی که در سال ۱۳۹۳ توسط نشر بیدگل منتشر شده است.

۴- «بی پر و بال» نوشته وودی آلن با ترجمه نگار شاطریان که توسط انتشارات بیدگل منتشر و روانه بازار نشر شده است.

وی همچنین در خصوص پر فروش‌های این فروشگاه در زمینه کتاب‌های هنری اظهار کرد: کتاب‌های «نمادپردازی امر قدسی در هنرها»نوشته میرچا الیاده با ترجمه مانی صالحی علامه و «کیمیاگر»نوشته بن جانسن و ترجمه داوود دانشور که در قالب نمایشنامه منتشر شده است جزو کتاب‌های پرفروش فروشگاه بیدگل هستند.

این فروشنده همچنین در پاسخ به این پرسش که فروش این هفته خود را چگونه ارزیابی می‌کند؟ توضیح داد: فروش این هفته در مقایسه با هفته قبل کمی افت داشت که دلیل آن را هم شاید بتوان این موضوع دانست که فروش کتاب دیگر فصلی شده است و بیشترین فروش ما کتاب‌فروشی‌ها هم این روزها معطوف به خرید دانشجویان است.

در هفته‌های بعد نیز منتظر گزارش «ایبنا» از راسته کتاب‌فروشی‌های انقلاب باشید.

نظر شما