شناسهٔ خبر: 23651 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجرای نمایش «شاخ نبات» متوقف شد

نمایش «شاخ نبات» برگرفته از داستان «موش و گربه» عبید زاکانی به نویسندگی و کارگردانی مهدی شمسایی بعد از بیش از 20 شب اجرا، امروز چهارشنبه 30 مهرماه در پی تذکرقوه قضاییه متوقف شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مهدی شمسایی کارگردان نمایش «شاخ نبات» با تایید خبر توقف اجرای این نمایش از امشب، عنوان کرد: ما یک ماه است که با چالش هایی رو به رو هستیم و در نهایت امروز نمایش «شاخ نبات» توقیف شد.

وی ادامه داد: این نمایش با همین متن و بدون هیچ ممیزی سال ۸۹ و در دوران وزارت آقای صفارهرندی روی صحنه رفت و ما فیلم آن اجرا را چندی پیش به اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد دادیم تا مجوز اجرای مجدد کار را بگیریم که در نهایت این مجوز هم صادر شد و ما کار را روی صحنه بردیم. از همان ابتدا که اجرا شروع شد نکاتی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به ما اعلام می شد که ما آنها را در طول اجرا اعمال می کردیم.

کارگردان نمایش «شیخ صنعان» با تاکید بر اینکه تمام نکات مدنظر ارشاد در طول اجرا در نظر گرفته شده است، بیان کرد: با وجود اینکه هر آنچه آنها گفتند مدنظر قرار دادیم ولی در نهایت و پس از ۲۶ شب نمایش «شاخ نبات» توقیف شد.

این کارگردان در پاسخ به اینکه توقیف نمایش چگونه به شما اعلام شد؟ گفت: ما امروز صبح از طریق اداره کل هنرهای نمایشی مطلع شدیم که نمایش از سوی قوه قضاییه توقیف شده و فعلا نمی توانیم روی صحنه برویم. من در نظر دارم از فردا برای دفاع از کارم به قوه قضاییه بروم ولی معتقدم این وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی است که باید از طریق کارشناسان حقوقی مسایلی از این دست را پیگیری کرده و اجازه ندهد که کار به توقیف نمایش ها منتهی شود.

وی اضافه کرد: اگر قوه قضاییه نکاتی مدنظر داشته است این موارد را باید اداره کل هنرهای نمایشی به ما منتقل می کرد و ما نیز قطعا به آنها توجه می کردیم.

شمسایی در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید مشکل «شاخ نبات» هم مانند نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان حل خواهد شد؟ توضیح داد: الان نمی دانم چه اتفاقی برای کار می افتد ولی فکر می کنم جریان بیشتر به یک سوءتفاهم نزدیک است نه توقف کامل.

کارگردان نمایش «کنیزک من» با تاکید بر اینکه بدنه تئاتر مستقل در ایران به شدت از لحاظ اقتصادی نحیف است، تصریح کرد: وضعیت تئاتر به مسایل اقتصادی گره خورده است. برای نمایش هایی چون «شاخ نبات» که بدون چهره های مطرح بازیگری روی صحنه می رود پیدا کردن مجری طرح و تهیه کننده و سرمایه گذار کار سختی است و ما با خون جگر توانسته بودیم امکان این اجرا را فراهم کنیم ولی با اتفاقاتی از این دست امنیت اقتصادی نمایش ها از بین می رود و قانع کردن سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سخت تر می شود.

وی ادامه داد: مساله مورد تاکید من این است که اگر نمایشی مشکل دارد چرا بدان مجوز می دهند. اگر کاری مشکل دارد از همان اول مجوز نگیرد تا دیگر سرمایه گذاری و وقت و انرژی یک گروه به باد نرود. من از وزارت ارشاد انتظار دارم که یا مجوز ندهد یا از مجوزهایش دفاع کند.

شمسایی با اشاره به اینکه هنرمندان اغلب می دانند چارچوب ها و خط قرمزها چیست، توضیح داد: من سال هاست که مشغول کار هنری هستم و اعتقاد دارم نباید از دایره ای که برایمان تعریف شده خارج شوم. ما چارچوب ها را می دانیم و بدانها احترام می گذاریم.

این کارگردان که بیشتر به متون عرفانی و ایرانی علاقمند است، در پاسخ به اینکه آیا حجاب و پوشش بازیگران مشکل داشته است؟ گفت: از ابتدای اجرا که نکاتی را به ما گوشزد کردند هیچگاه درباره پوشش بازیگران ایرادی گرفته نشد. من هم شخصا همیشه به این نکات دقت زیادی دارم.

نمایش «شاخ نبات» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شمسایی از ۴ مهرماه در تالار وحدت روی صحنه رفت. مهدی شمسایی این نمایش را براساس منظومه «موش و گربه» اثر مشهور عبید زاکانی به صحنه برد.

نمایش «شاخ نبات» را می توان یک اپراتئاتر دانست.

نظر شما