شناسهٔ خبر: 23661 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خروج تحصیل کرده ها باز هم خبرساز شد

اعتراضات صنفی دانشجویی در آغاز سال تحصیلی، معرفی گزینه وزارت علوم به مجلس، علت اصلی مراجعه به مراکز مشاوره، راه اندازی رادیو و پیست دوچرخه سواری در دانشگاهها از جمله اخبار مهم این هفته در آموزش عالی بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، طی یک ماه گذشته دانشگاه های سراسری بیش از ۱۰ تجمع و اعتراض در رابطه با مشکلات صنفی دانشجویی را شاهد بودند که بخش اعظم این مشکلات را خوابگاه ها و افزایش قیمت ژتون غذا به خود اختصاص دادند. افزایش قیمت ژتون غذای دانشجویی و کمبود خوابگاه‌ها در راس اعتراضات دانشجویی قرار گرفته به طوریکه در همین مدت کوتاه که از سال تحصیلی ۹۴-۹۳ طی شده، اعتراضات صنفی دانشجویی دانشگاه‌های هنراصفهان، کوی دانشگاه تهران، سیستان و بلوچستان، شهید بهشتی، صنعتی اراک، سمنان، شهید چمران اهواز، خواجه نصیرالدین طوسی، مرکز آموزش عالی سلمان فارسی ثبت شده و دانشجویان با برگزاری تجمع های مختلف خواستار رسیدگی مسئولان دانشگاه ها شده اند.

این درحالی است که دانشگاه آزاد و پیام نور نیز با افزایش شهریه ای که در ابتدای سال داشتند، با اوج اعتراضات دانشجویی در هفته  اول سال تحصیلی مواجه شدند.

دانشگاه دیگری که اوایل سال تحصیلی جاری نسبت به کمبود فضای خوابگاهی اعتراض خود را اعلام کرد دانشگاه تهران بود. دانشجویان این دانشگاه به علت کمبود خوابگاه، دانشجویان دکتری پسر را در سالن‌های مطالعه کوی دانشگاه تهران اسکان دادند.دانشجویان دانشگاه سمنان نیز در تماس با خبرگزاری مهر نارضایتی خود را از شرایط نامناسب خوابگاه‌های این دانشگاه، غذای بی کیفیت، دوری برخی از دانشکده ها از پردیس اصلی، عدم برخورداری خوابگاه از گاز شهری و نبود امکانات لازم رفاهی اعلام کرده و خواستار رفع مشکلات موجود شدند.

راه اندازی پیست دوچرخه دختران در دانشگاه خوارزمی و رادیو در دانشگاه علوم پزشکي مشهد

عزیزالله حبیبی معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی گفت: زمین مربوط به پیست دوچرخه سواری دانشجویان دختر دانشگاه خوارزمی آسفالت شده و ظرف چند روز آینده تحت عنوان پیست ورزشی صبحگاهی و دوچرخه سواری دختران راه اندازی می شود. زمین مجاور خوابگاه دختران دانشگاه خوارزمی به پیست دوچرخه سورای اختصاص داده شده است.

همچنین دانشگاه علوم پزشکي مشهد به منظور گسترش اطلاع رساني و انعکاس مهمترين اخبار علمي، سلامتي و عملکردي، راديو دانشگاه را در وب سايت خود راه اندازي کرد.

تجمع موافقان و مخالفان ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با علامه؛ ادغام منتفی شد

دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی عصر روز ۲۸ مهر مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند. در این تجمع جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی در واکنش به ادغام  این دانشگاه با دانشگاه علامه طباطبایی مقابل سازمان مرکزی دانشگاه علوم اقتصادی تجمع کردند.این دانشجویان به دو دسته تقسیم شده بودند. برخی با ادغام موافق و برخی هم با این ادغام مخالف بودند. در حال حاضر دانشجویان تجمع کننده درحال جمع آوری امضاء هستند تا مشخص شود چه تعداد خواهان ادغام و چه تعداد با ادغام مخالف هستند.

یکی از مسئولان دانشگاه با حضور در جمع دانشجویان تجمع کننده اعلام کرد که ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه علامه یک طرح است که هنوز تصویب نشده وی دلیل عنوان شدن این طرح را کمبود بودجه دانشگاه اعلام کرد.

دکتر محمد رضا منجذب - رئیس دانشگاه علوم اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ادغام دانشگاه علوم اقتصادی و دانشگاه علامه طبابایی منتفی است. این مساله روز گذشته نیز اعلام شد و در حال حاضر مشغول تدوین برنامه استراتژیک دانشگاه علوم اقتصادی هستیم .

افت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی علت اصلی مراجعه به مراکز مشاوره

دکتر محمدرضا داودآبادی فراهانی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در این هفته گفت: بیشترین علت میزان مراجعه به مراکز مشاوره دانشگاه های علوم پزشکی افت تحصیلی و مشکلات روان است. در حال حاضر ما تقریبا در بیشتر خوابگاه های علوم پزشکی دارای دفتر مشاوره هستیم و در عین حال یک شبکه داخلی از مشاوران هم تعریف شده است که همه دانشگاه های علوم پزشکی به آن شبکه مشاوران متصل هستند و در تمامی مراکز می توانند از خدمات این شبکه استفاده کنند.

انتقاد سرپرست وزارت علوم از افزایش بدون کیفیت رشته‌های دانشگاهی

محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کمیت گرایی بدون توجه به کیفیت آموزش در مراکز آموزش عالی در دولت گذشته انتقاد کرد و گفت: مقابل افزایش بدون کیفیت رشته ها و مراکز دانشگاهی می ایستم. در وزارت علوم با مشکلاتی به جامانده از دوران گذشته روبرو هستیم و بخشی از تلاش ها باید صرف اصلاح اشتباهات گذشته شود.

وی تصریح کرد: این بدان معنا نیست که زحمات و اقدامات مثبت در گذشته را نادیده بگیریم اما کمیت گرایی در آموزش عالی کشور در دولت قبل بدون توجه به کیفیت آموزش از مشکلات فراروی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. با وجود گسترش کمی دانشگاه ها، هنوز هم عده ای در کشور دنبال ایجاد دانشگاه های جدید هستند، اما این موضوع در سیاست های کاری وزارت علوم قرار ندارد ، چرا که افزایش کمیت با کیفیت پایین رشته های دانشگاهی به نفع کشور نیست.

نجفی تاکید کرد: برخی واحدهای دانشگاهی تحت تاثير کاهش قابل توجه شمار دانشجویان به دنبال اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند تا از محل شهریه دریافتی از دانشجویان این مقاطع، دانشگاه ها را اداره کنند. برخی مراکز عنوان می کنند که اگر این امر محقق نشود، ورشکسته می شوند اما ما در وزارت علوم جلوی این خواسته ها ایستاده ایم و نمی خواهیم دانشجوی بی کیفیت به جامعه عرضه کنیم.

و سرانجام گزینه وزارت علوم معرفی شد

در ابتدای هفته سعدالله نصیری‌قیداری معاون پارلمانی وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری از معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم تا اوایل آبان‌ماه سال جاری خبر داده بود و یادآور شده بود که محمدعلی نجفی یکی از گزینه‌های مطرح برای تصدی پست وزارت علوم است اما حسن روحانی رئیس جمهور در ۳۰ مهرماه در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دکتر محمود نیلی احمدآبادی را برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی در حال حاضر سرپرست دانشگاه تهران است. به گفته فریدون مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم وی تا زمان کسب رای اعتماد از مجلس سرپرست دانشگاه تهران باقی می ماند.

واکنش قائم مقام بنیاد نخبگان به خروج تحصیل کرده‌ها از کشور

در این هفته آمارهای زیادی ار خروج تحصیل کرده ها از ایران در سایت ها منتشر شد که سعید  سهراب پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در خصوص اخباری که این روزها درباره خروج تحصیلکرده ها از کشور منتشر می شود به مهر گفت: آمار خروج نخبگان از کشور در ابتدای زمستان سال جاری مشخص می شود و ما در بنیاد ملی نخبگان تنها می توانیم از آمار خروج نخبگان در کشور خبر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم آماری از تحصیلکرده های ایرانی به کشور های خارجی بدهیم و تنها می توانیم در مورد نخبگان تحت پوشش، صحبت کنیم چرا که ایران استعداد های برتر زیادی دارد و خروج آنها از کشور غیر ممکن نیست. از آمارهایی که درخصوص خروج تحصیلکرده های ایرانی از کشور صورت گرفته اطلاعی ندارم و ما تنها می توانیم در خصوص نخبگان آمار بدهیم.

 

نظر شما