شناسهٔ خبر: 23697 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا عملکرد ضرغامی پس از چند سال ضعیف شد؟

پروانه معصومی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، از عملکرد 10 ساله سید عزت‌ الله ضرغامی ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: آقای ضرغامی را جدا از بقیه نمی‌دانم؛ چراکه طی این سال‌ها کار خودش را انجام می‌داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ وی معتقد است: رییس صدا‌و‌سیما طی این سال‌ها برای بازیگران مشوق خوبی بود. این بازیگر پیشکسوت ارزیابی‌اش از عملکرد 10 ساله‌ی ضرغامی را اینگونه ارائه داد: آقای ضرغامی همیشه با تشویقش به بازیگران دلگرمی می‌داد. او طی این سال‌ها به عنوان رییس سازمان صداوسیما کار خودش را انجام داد که به نظرم عملکردش در شش سال اول خوب بود و با دلگرمی و استحکام همراه بود اما نمی‌دانم چرا کم‌کم عملکردش پس از گذشت شش سال ضعیف شد.

 

چرا روی کارهای ساخته شده تحقیق نمی‌شود؟

معصومی در همین زمینه توضیح داد: کارهایی که در شش سال اول ریاست آقای ضرغامی در صدا‌و‌سیما ارائه شد، با نظارت کامل همراه بود اما کم‌کم به لحاظ کیفیت عملکردش در صدا‌و‌سیما پایین‌تر آمد و یکی از کسانی هم که مرتب نسبت به کارهای تلویزیون انتقاد می‌کرد خود من بودم که همیشه می‌گفتم چطور می‌شود کارها و سریال‌های طولانی آنچنانی ارائه داد که هیچ تحقیقی روی آن‌ها انجام نمی‌شود و نتیجه‌اش هم این می‌شود که مردم اصلا کارها را نگاه نمی‌کنند.

او اضافه کرد: متاسفانه به محض اینکه یک کارگردان و یک بازیگر جای پایش در تلویزیون محکم می‌شود، مُهر خودش را می‌زند و به خودش اجازه می‌دهد تا هر کاری را بسازد و به دست مردم بدهد.

 

یک بار بدون بازجویی مردم دوستانه برخورد کنیم

این بازیگر تلویزیون در ادامه به ریزش مخاطبان تلویزیون و هجوم به سریال‌های ماهواره اشاره کرد و گفت: وقتی بینندگان، رسانه ملی را دنبال نکنند با نصب کردن ماهواره‌ها پای فیلم و سریال‌های شبکه‌های خارجی می‌نشینند؛ این در حالی است که بارها در صحبت‌هایم تأکید کرده‌ام که باید حتما روی کارها قبل از ساخت تحقیق شود و بدون اینکه مردم را مورد بازجویی قرار دهیم و آن‌ها را اذیت یا تهدید کنیم و بگوییم ماهواره‌هایتان را جمع می‌کنیم، خیلی راحت و دوستانه از مردم بپرسیم شبکه‌های ماهواره‌ای چه چیزی دارند که آنها را دوست دارید و در نهایت با دیدن این کارها چه چیزی عایدشان می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: متأسفانه بیشتر مردم به شکل کاملا اساسی سریال‌های ماهواره را دنبال می‌کنند، به نحوی که حتی تایم بیرون رفتنشان را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که نیم ساعت قبل از پخش سریال حتما به منزل برسند تا از سریال‌ها عقب نمانند. با گروهی از افرادی که فیلم و سریال‌های ماهواره را مرتب دنبال می‌کنند صحبت کمی داشتم که معتقد بودند، کارهای ماهواره خیلی شبیه زندگی خودشان است، به همین خاطر است که با آنها هم‌ذات پنداری می‌کنند؛ این در حالی است که سریال‌هایی که ما در تلویزیون خودمان نشان می دهیم که منِ بازیگر هم آن‌ها را نگاه نمی‌کنم و بیشتر وقتم را برای شبکه‌ مستند و شبکه‌های استانی می‌گذارم، شبیه به زندگی واقعی ما نیستند و قصه‌هایی که نوشته می‌شوند و به خوردمان می‌دهند خیلی از واقعیت‌ها دور است.

معصومی سپس توصیه کرد: اگر کمی واقعی‌تر به قصه‌ها فکر کنیم شاید چیزهایی که مردم به دنبال آن هستند را بتوانیم به دست آوریم؛ چراکه در نهایت این مردم هستند که باید کارها را بپسندند. این بازیگر قدیمی درخصوص علاقه‌اش به رادیو اظهار کرد: بیشتر اوقات اصلا تلویزیون تماشا نمی‌کنم و فقط رادیو گوش می‌کنم؛ چراکه رادیو را بیشتر از تلویزیون دوست دارم.

 

پیام پروانه معصومی به جانشین ضرغامی

بازیگر سریال‌های «پلیس جوان»، «امام علی(ع)»، «یوسف پیامبر» و «ملکوت» در بخشی دیگر از گفت‌و‌گویش با ایسنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پیام شما به رییس جدید سازمان صداوسیما چیست؟ خاطرنشان کرد: ابتدا خواهش می‌کنم فیلم یا سریال و یا هر چیزی که قرار است برای تلویزیون ساخته شود، یک نظارت واقعی روی آن‌ها انجام شود که کمی منطبق با واقعیت‌ها باشد؛ این در حالی است که ما آنقدر نسبت به سوژه‌ها دورادور نگاه می‌کنیم که از زندگی واقعی‌مان فاصله می‌گیرند. خواهشم این است که یادشان باشد که همه بینندگان تلویزیون واقعیت‌ها را می‌شناسند و باهوش شده‌اند. یا واقعیت‌ها را نشان ندهیم یا اگر نشان می‌دهیم کامل نشان دهیم و نصفه و نیمه نگوییم؛ چراکه مردم ما خیلی باهوش هستند.

وی ادامه داد: برخی قصه‌هایی که تلویزیون ایران به آن‌ها می‌پردازد، رسما بدآموزی به بار می‌آورد؛ به عنوان مثال اخیرا یک تله فیلم تماشا می‌کردم که نام آن را به یاد ندارم ولی این کار به قدری بدآموزی داشت که به شکل کاملا واضح نحوه دزدی کردن را عینا به مردم یاد می‌داد؛ در حالی که این کارها با بی‌دانشی و بی‌آگاهی همراه است. نشان دادن کارهایی که با بدآموزی همراه هستند مثل زندانی می‌ماند که فرد در بدو ورود به زندان چیزی بلد نیست ولی وقتی از زندان خارج می‌شود همه کاره بیرون می‌آید. پروانه معصومی در پایان گفت‌وگویش اعلام کرد که فعلا کار جدیدی برای تلویزیون و سینما ندارد.

نظر شما