شناسهٔ خبر: 23737 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تجلیل از میرسیدعلی همدانی بزرگداشت زبان فارسی است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: بزرگداشت شخصیت عارفی همچون میرسیدعلی همدانی نه تنها تجلیل از مقام اوست بلکه بزرگداشت زبان فارسی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ ابوذر ابراهیمی ترکمان عصر شنبه در همایش بزرگداشت هفتصدمین سال عارف و دانشمند ایرانی میرسیدعلی همدانی گفت: تالیفات و نوشته های بسیاری از عرفای منطقه خوارزم و خراسان به زبان فارسی وجود دارد و معتقدم تجلیل از این بزرگان بزرگداشت زبان فارسی است.

وی با اشاره به شخصیت عرفانی و دینی میرسیدعلی همدانی گفت: هر جا که عرفان تقویت شده است افراطی گری به سستی و ضعف گراییده است چون در عرفان کشتن مفهومی ندارد و حتی یک عارف پیدا نمی کنید که دستور قتل کسی را داده باشد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: تمام آموزه های عرفانی مبتنی بر اندیشه های ناب اسلامی است.

محمدرضا سعیدآبادی مدیرکل منطقه ای یونسکو در ایران نیز در این مراسم گفت: اگر بخواهیم در حکمرانی جهانی حضوری پرنفوذ داشته باشیم اهتمام بیشتر به فرهنگ و مشاهیرمان یکی از راه های این حضور است و باید بتوانیم اندیشه های متعالی بزرگانی همچون میرسیدعلی همدانی را از این دریچه به جهانیان نشان دهیم.

وی با اشاره به نکات منفی جهانی شدن گفت: تنوع فرهنگی و تبلیغ تعالیم مشاهیر کشورمان یکی از راه های مقابله با نکات منفی جهانی شدن است.

سعیدآبادی همچنین با اشاره به فعالیت های صورت گرفته از سوی یونسکو تاکید کرد: تعالیم بزرگانی همچون میرسیدعلی آنقدر تاثیرگذار است که یونسکو در بزرگداشت اینگونه شخصیت ها ضمن انتشار آثارشان، همایش نیز برگزار می کند.

سیدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی در این همایش از میرسیدعلی همدانی به عنوان عارف شیعه ای یاد کرد که به دنبال صلح و فتح قلوب بود و افزود: زمانی که این عارف به شبه قاره هند عزیمت کرد یک لشکر ۷۰۰ نفره شامل پیشه وران و صنعتگران را با خود همراه کرد و لذا تمدنی را ایجاد کرد که در منطقه کشمیر به ایران صغیر تبدیل شد.

طالبیان با نفی عزلت نشینی عارفان تاکید کرد: لشکر میرسیدعلی همدانی صنعت و اشتغالزایی و بافندگی را در منطقه کشمیر به وجود آورد به گونه ای که شال کشمیر را معروف کرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی همچنین با اشاره به ضرورت هم افزایی فرهنگی در میان کشورهای فارسی زبان از آمادگی این سازمان برای مستندسازی و احیای فرهنگ بزرگان ایرانی به ویژه اندیشمندانی همچون میرسیدعلی همدانی خبرداد.

طالبیان گفت: برگزاری همایش های دولتی ، انتشار سخنرانی های بزرگمردان ، برگزاری دوره های آموزشی به ویژه در زمینه بناهای تاریخی و همچنین تقویت همیاری منطقه ای با کشورهای صاحب آثار از جمله این فعالیت ها است.

این همایش با مشارکت و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو ، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موسسه فرهنگی اکو، جامعه المصطفی، موزه ملی ملک، سفارت تاجیکستان و موسسه فرهنگی نقش جاوید و با حضور محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درمحل موزه ملی ایران برگزار شد.

میرسید علی همدانی درسال ۷۱۴ هجری قمری (اوایل قرن چهاردهم میلادی) درشهر همدان به دنیا آمد و پس از فراگرفتن علوم مختلف، به منظور توسعه آموزش و ریشه کن کردن بیسوادی به مناطق مختلف شبه قاره هند، پاکستان و منطقه قفقاز به همراه ۷۰۰ نفر از شاگردان برجسته اش مهاجرت کرد.

همچنین جایگاه میرسیدعلی همدانی نزد مردم منطقه کشمیر به اندازه ای است که وی را به نام «شاه همدان» می خواندند. او در تاجیکستان نیز به سبب خدمات گسترده و فراوان علمی و معرفتی، همواره نزد مردم و اصحاب هنر و فرهنگ از جایگاه ممتازی برخوردار بود تا جایی که روی اسکناس های آن کشور اشعار زیبای وی با مضمون دعوت انسان ها به مهربانی و پرهیز از خشونت و اشاعه صلح نگاشته شده است.

نظر شما