شناسهٔ خبر: 23783 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تفاسیر قدیم و جدید از نگاه زبان‌شناسی و هرمنوتیکی واکاوی می‌شود

به بهانه نقد و بررسی کتاب «آفرینش در قرآن: بررسی هرمنوتیکی تفاسیر قدیم و جدید»، نشستی علمی برای واکاوی روش‌شناسی رویکرد زبان‌شناسی و هرمنوتیکی در تفاسیر قدیم و جدید با حضور سعید عدالت‌نژاد، نويسنده كتاب در تاریخ پنجم آبان ماه در خبرگزاری ایکنا برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست «بررسی زبان‌شناختی و هرمنوتیکی تفاسیر قرآن» با حضور دکتر سعید عدالت‌نژاد، نویسنده کتاب و همچنین لیلا هوشنگی به‌عنوان منتقد دوشنبه، پنجم آبان ماه ساعت ۱۵ در ایکنا برگزار می‌شود.

کتاب «آفرینش در قرآن؛ بررسی هرمنوتیکی تفاسیر قدیم و جدید» نوشته سعید عدالت‌نژاد، کتابی است که به چگونگی روش‌شناسی زبان‌شناسی و هرمنوتیکی قرآن توجه دارد. 

موضوع این کتاب تفسیری بر تفسیرهای انجام‌گرفته توسط دو مفسر قدیم (طبری و رازی) و دو مفسر جدید (طباطبایی و طنطاوی)، درباره آیات «آفرینش» در قرآن کریم است. روش مولف دسته‌بندی آیات بر اساس تاریخ نزول و آنگاه، بررسی انتقادی و تطبیقی نظر این چهار مفسر، ابتدا بر اساس پیش‌فرض‌های هر یک و در پایان، بر اساس روش هرمنوتیکی پیشنهادی خود اوست. 

مولف نشان می‌دهد که هر مفسر چه روشی را در تفسیر و فهم معنای آیات ــ به‌خصوص آیاتی که معنای ظاهری آنها با هم متعارض‌اند ــ به کار گرفته است. همچنین نشان می‌دهد رنگ زمانه، دانستنی‌ها و پیش‌فرض‌های هر مفسر چگونه در روش تفسیرگری این آیات خود را نشان داده است. تاملات ستودنی مولف در روش این تفسیرگران، به دو پرسش نقادانه پاسخ می‌دهد: نخست این که آیا ایشان همواره به روش خود وفادار بوده‌اند؟ و دوم اینکه آیا روش آنها، از اساس قابل دفاع است؟ و مشکلات تازه‌ای بوجود نیاورده است؟ 

این کتاب تلاشی برای ارائه داشته‌ها و کم‌داشت‌های روش‌های تفسیری (سنتی و مدرن) برای فهم آیات علمی قرآن است که برای نمایش دقت، عینت و کارآمدی بحث‌ها، برای نمونه، موضوع آیات آفرینش را مورد بررسی و دقت قرار داده است. 

کتاب «آفرینش در قرآن؛ بررسی هرمنوتیکی تفاسیر قدیم و جدید» نوشته سعید عدالت‌نژاد با شمارگان دو هزار نسخه، در ۲۱۲ صفحه به بهای ۱۲۰ هزار ریال از سوی نشر نگاه معاصر منتشر شده است.

نشست «بررسی زبان‌شناختی و هرمنوتیکی تفاسیر قرآن» در راستای نقد و بررسی کتاب «آفرینش در قرآن: رویکردی زبان‌شناسی و هرمنوتیکی به تفاسیر قرآن» دوشنبه ساعت ۱۵ در محل خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نشانی تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان بزرگمهر، شماره ۸۵ برگزار می‌شود و حضور در آن برای عموم آزاد است.

نظر شما