شناسهٔ خبر: 23786 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر پیشنهادی علوم اولویت‌هایش را تشریح کرد

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، سابقه مدیریتی قابل قبول را از ارکان اصلی انتصابات در وزارت علوم دانست و گفت: از آنجایی که به دنبال سیاست اعتدال و آرامش در دانشگاه ها هستیم لذا مسئولان نیز براساس همین چارچوب انتخاب خواهند شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محمود نیلی احمدآبادی در تشریح برنامه‌ها و اهداف خود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: امروزه حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در موقعیت حساسی قرار دارد بدان معنا که جمیع امکانات در کشور از جمله سرمایه‌های اجتماعی و انسانی همچنین دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و دولت، شرایط خاصی را برای وزارت علوم ایجاد کرده بر این اساس این وزارتخانه می تواند از این سرمایه گذاری‌ها به نحو مطلوب استفاده کند.

وی با بیان اینکه ترکیب جمعیت جوان، امکانات دانشگاه‌ها و مجموعه نیازهای کشور امکان خوبی را برای دانشگاه فراهم کرده است، ادامه داد: سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران و سیاست های ابلاغی حوزه علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری در حوزه تولید علم و فناوری نیز امکانات خوبی را به دانشگاه ها تزریق می کند که می‌توان ضمن تولید علمی هدفمند، به حل مسائل کشور و نیازهای جامعه پرداخت.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره انتظار خود از مجلس یادآور شد: انتظار من از مجلس شورای اسلامی این است که وزارت علوم را یاری رساند تا این وزارتخانه در جهت نیازها و مطالبات دانشگاهها قدم‌های مثبتی بردارد.

 

ایجاد فضای با نشاط، آرام و شاداب در دانشگاه‌ها اولویت وزارت علوم

نیلی احمدآبادی درباره مهمترین اولویت‌های خود در وزارت علوم، تصریح کرد: آنچه که امروزه مورد انتظار است ایجاد فضای با نشاط، آرام و شاداب در دانشگاه‌ها است به گونه‌ای که در این فضای اعتدالی همه دانشگاه‌ها بتوانند در حوزه وظایف خود به خوبی عمل کنند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر پیگیری سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری از اولویت های این وزارتخانه به شمار می رود که بدون شک بخش عمده ای از آن بر عهده دانشگاه‌ها است و تحقق این سیاست‌ها از برنامه‌های مهم وزارت علوم به شمار می رود.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مشارکت دانشگاه ها در حل مسائل و توسعه و پیشرفت کشور امر مهمی به شمار می رود، گفت: در این راستا نیز وزارت علوم برنامه‌ها و اهداف مثبتی دارد که به آن خواهد پرداخت.

نیلی احمدآبادی درباره نحوه انتصاب مدیران در بدنه وزارت علوم، افزود: سیاست کلی من این است که دانشگاه ها و همه کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند باید در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده و براساس برنامه های دولت و برنامه های وزارتخانه گام بردارند.

 

سابقه مدیریتی قابل قبول؛ رکن اصلی انتصابات در وزارت علوم

وی با بیان اینکه سابقه مدیریتی قابل قبول از ارکان اصلی انتصابات در وزارت علوم به شمار می رود، گفت: نباید هیچگونه حاشیه و مسائل جانبی به دنبال افرادی باشد که قرار است در وزارت علوم فعالیت کنند؛ از آنجایی که به دنبال سیاست اعتدال و آرامش در دانشگاه ها هستیم لذا مسئولان نیز براساس همین چارچوب انتخاب خواهند شد.

 

افرادی که در جریانات سال ۸۸ باعث ایجاد هزینه برای کشور شدند مورد قبول وزارت علوم نخواهند بود

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به موضع‌گیری درباره فتنه سال ۸۸ یادآور شد: شاخص وزارت علوم بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری است لذا در دانشگاه ها نیز براساس همین چارچوب عمل خواهیم کرد بر این اساس افرادی که در جریانات سال ۸۸ از چارچوب قانونی خارج و باعث ایجاد هزینه برای کشور شده باشند مورد قبول وزارت علوم نخواهند بود.

وی تأکید کرد: معیار و شاخص ما برای این کار مراجع رسمی هستند و فصل الخطاب همه موارد بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

نیلی احمدآبادی درباره جدیت وزارت علوم نسبت به بررسی پرونده بورسیه‌ها و نحوه برخورد با مسائل این چنینی، افزود: در این پرونده، اولین شاکی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور بود و بر اساس اطلاعات حاصل شده نیز وزارت علوم تاکنون در چارچوب وظایف خود عمل کرده لذا ما نیز در همان چارچوب قانونی عمل خواهیم کرد.

وی گفت: در این میان اگر کسی احساس کند که در حقش ظلمی صورت گرفته، وزارت علوم وظیفه خود می داند تا به این شکایت رسیدگی و برابر قانون و مقررات عمل کند.

 

تعامل با مجلس شاکله برنامه وزارت علوم/ بدون تعامل با مجلس برنامه‌های وزارت علوم پیش نمی‌رود

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر ضرورت تعامل این وزارتخانه با مجلس، یادآور شد: اصل رأی اعتماد از مجلس نشان دهنده تعامل است و سه قوه در جمهوری اسلامی ایران بر اصل تعاملات تأکید دارند لذا این مهم از شاکله برنامه‌های ما در وزارت علوم خواهد بود.

وی تصریح کرد: البته وزارت علوم نیز یکسری وظایف قانونی دارد که موظف است به آن عمل کند اما طبیعی است که بدون تعامل با مجلس نه برنامه های وزارت علوم پیش خواهد رفت و نه خواسته نمایندگان محترم مجلس تحقق می یابد.

 

نمایندگان علاقمند به تعامل با وزارت علوم هستند

نیلی احمدآبادی با یادآوری حضور خود در مجلس و برگزاری جلسات مختلف با نمایندگان تصریح کرد: در این جلسات با مطالبات مجلس و دغدغه های نمایندگان آشنا شدیم و به نظر می رسد فضای مجلس مثبت بوده و اغلب نمایندگان محترم نیز علاقمند به تعامل با وزارت علوم هستند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نمایندگان خواستار ایجاد فضای آرام در وزارت علوم بوده تا بتوانند به وظایف خود به خوبی عمل کنند لذا امید است این فضا همچنان ادامه یابد و من نیز معتقد به ایجاد چنین فضای تعاملی هستم.

نظر شما