شناسهٔ خبر: 23825 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دولت نباید همه هزینه‌ تولید فیلم‌های اول را بدهد

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تاکید کرد که نباید از دولت انتظار داشت که بخش اعظم سرمایه تولید فیلم‌های اول را تامین کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره روند تولید و حمایت از فیلمسازانی که فیلم اول خود را در سینمای بلند داستانی می‌سازند، گفت: بزرگترین مشکل تولید فیلم های اول این است که سرمایه کافی برای آثار فیلم اولی وجود ندارد و برخی از پروژه‌هایی که فیلمنامه‌های آنها تایید شده و با معیارهای حمایتی مرکز هم هماهنگ است به دلیل اینکه هنوز سرمایه‌گذار نیافته‌اند و مرکز هم به تنهایی نمی تواند همه هزینه های تولید آنها را متقبل شود، به چرخه ساخت وارد نشده‌اند.

قرار نیست همه ویترین فیلم‌های اول جشنواره فیلم فجر را ما تامین کنیم

وی درباره اینکه بخشی از ویترین سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر مربوط به فیلم‌های اول است توضیح داد: تعدادی از فیلم‌های اول بدون حمایت مرکز در حال تهیه و تولید هستند و مجموع فیلم‌هایی که در بخش «نسل نو» جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آیند رقمی بالغ بر ۱۰ درصد از کل آثار را در برمی گیرد. نکته دیگر اینکه قرار نیست همه ویترین فیلم های اول را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تامین کند.

این مدیر سینمایی اضافه کرد: در حال حاضر چهار فیلم آماده قرارداد و نزدیک به تولید داریم و دو فیلم دیگر نیز مراحل نهایی بازنویسی فیلمنامه را از سر می گذرانند و نیازمند شرایط مطلوب برای تولید هستند بنابراین جای نگرانی برای حضور فیلم های اول در جشنواره فجر امسال نیست.

طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه هرگاه حرف از تولید فیلم حرفه ای به میان می آید یک پای آن دولت است، بیان کرد: نمی توان از سینمای حرفه ای حرف زد اما همه هزینه های تولید بر دوش بخش دولتی باشد. پرداخت هزینه های کامل برای تولید فیلم های اول از عهده مرکز خارج است و در عین حال سرمایه‌گذاران هم حاضر به پرداخت بخش هایی از هزینه های تولید نیستند و طبیعی است که در چنین شرایطی مرکز نتواند به تنهایی همه سرمایه فیلم‌ها را تامین کند.

نبود مشارکت جدی بخش خصوصی در تولید فیلم اولی‌ها

وی در پاسخ به این که حضور فیلمسازان حرفه ای به عنوان تهیه کننده در کنار کارگردان های فیلم اولی تا چه اندازه می تواند در جذب سرمایه مفید باشد؟ گفت: حضور کارگردان های مطرح سینما بیشتر به منظور مشاوره دادن به کارگردان است اما دربرخی موارد افرادی مثل رضا میرکریمی تهیه کنندگی آثار را نیز به عهده می گیرند. در حال حاضر برخی از کارگردان ها مانند مجتبی راعی، محمد مهدی عسگرپور و رضا میرکریمی به عنوان مشاور و تهیه کننده چتر حمایتی خود را برسر برخی از فیلمسازان جوان باز کرده اند ولی ما همچنان با مشکل نبود مشارکت معنادار و جدی بخش خصوصی مواجه هستیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ارزیابی فیلمنامه های بررسی شده در این مرکز گفت: واقعیت این است که ۲۹ فیلم اولی که پروانه ساخت هم گرفته‌اند مورد بررسی قرار دادیم که از این تعداد تنها ۷ فیلمنامه در شورای بررسی مرکز مورد حمایت قرار گرفت و اعضای شورا به اتفاق می گفتند که ارزش حمایت را دارند. بسیاری از فیلمنامه هایی که به دستمان رسید ضعف در ساختار و محتوا داشتند و برخی از آنها تلخ بودند.

نظر شما