شناسهٔ خبر: 23843 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهشتی: نادانی بزرگترین دشمن آثار تاریخی است

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بزرگترین دشمن آثار تاریخی‌، فرهنگی و هنری را نادانی و فراموشی دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سید محمد بهشتی نادانی را مقوله‌ای لازم برای فراموشی دانست و گفت: اینکه ما یک فرهنگ یا تاریخ را فراموش کنیم‌، درد بزرگی است؛ دردی که تقریبا همه پیامبران بر علیه آن شمشیر بسته‌اند. او قیام کنار فهرست میراث جهانی، میراث منطقه‌ای یا ملی برای آثار شنیداری‌، دیداری منقول و غیرمنقول را اقدامی دانست که هر ایرانی و مسئول ایرانی می‌تواند در برابر فراموشی فرهنگ و تاریخ ایران انجام دهد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز که در مراسم اهدای گواهی آثار ثبت شده در فهرست منطقه آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی سخن می‌گفت‌، اظهار کرد: هیچ‌کس در هیچ نقطه از دنیا نمی‌تواند بزرگی فرهنگ را نادیده بگیرد. فرهنگ ایرانی جهان‌شمول است و نیاز امروز جامعه ایران احیای فضیلت ها و میراث بزرگ فرهنگی است.

صالحی امیری اظهار کرد: اگر توسعه اقتصادی پاسخگوی جامعه امروز بود، نباید شاهد این همه خشونت باشیم. القاعده‌،داعش و طالبان محصول جهل و فقر فرهنگی هستند. آنها درکی از فرهنگ ندارند، اگر در گوشه‌هایی از جامعه تخریب و اسید پاشی می‌بینیم این محصول جهل و فقر فرهنگی است نه فقر اقتصادی.

او تاکید کرد: امیدوارم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده، قدم‌های موثری برای تعامل فرهنگی برداریم. براساس این گزارش، نایب رئیس کمیته ملی حافظه جهانی نیز در سخنانی با اشاره به آغاز فعالیت کمیته ملی حافظه جهانی از سال 1371 در ایران از روندی که در برگزاری کلاس‌های آموزشی برای ثبت آثار مکتوب و ملموس و ناملموس در فهرست کمیته حافظه جهانی صحبت کرد و گفت: همه تلاش ما این است که شخصیت‌های مختلف کشوری به اهمیت ثبت آثار مستند توجه داشته باشندوبرای ثبت آنها همکاری کنند.

او در ادامه لیستی از آثار ثبت شده در فهرست میراث مستند و کمیته حافظه جهانی را ارائه داد. حجت الاسلام والمسلمین ابهری در پایان اظهار امیدواری کرد: با همکاری استانداران شهرهای مختلف بتوانیم آثار مستند تاریخی و ارزشمند را برای ثبت به کمیته میراث جهانی بفرستیم.

در این مراسم همچنین - استر لاروش - رئیس دفتر منطقه یونسکو در تهران، پیام دبیرکل یونسکو را قرائت کرد. در این پیام که به مناسبت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری قرائت شد، آمده است:

 

آرشیوها در خطر؛ باید بیشتر فعالیت کنیم

 

همه چیز به روشنی در موضوع انتخابی برای روز جهانی میراث دیداری شنیداری بیان شده و آن این است که برای حفظ طولانی‌مدت میراث مشترک جهانی باید بیشتر فعالیت کنیم.

اسناد دیداری شنیداری مانند فیلم‌ها و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، سابقه‌هایی مهم از قرن 20 و 21 هستند که به حفظ حافظه مشترک همه بشریت کمک می‌کنند. از آنجایی که تغییر جهت‌های عظیم در طول تاریخ شیوه تولید، دسترسی و مدیریت اطلاعات و منابع را دگرگون ساخته‌اند، اکنون حجم عظیمی از مواد دیداری شنیداری از جمله ایمیل‌ها (پست‌های الکترونیک)، بلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و وبگاه‌ها به شکل دیجیتالی تولید می‌شود و به این واسطه امروزه همه اشکال میراث دیداری شنیداری به مخاطره افتاده است. میلیون‌ها فیلم، نوارهای ویدیویی و شنیداری و دیسک‌ها در خطر تبدیل‌شدن به گرد و غبار، محوشدن و در نهایت در خطر ناپدید شدن هستند.

برای رویارویی با این مشکلات لازم است ابتدا چالش‌ها را شناسایی کنیم و سپس به ارتقا آگاهی در مورد آنها بپردازیم و اهمیت روز جهانی میراث دیداری شنیداری در این مطلب نهفته است. علاوه بر آنچه بیان شد، لازم است رویکردهای جدیدتری را در ارتباط با تدوین برنامه‌های آرشیوی اتخاذ کنیم و مسئولان و کارکنان آرشیوها را به شیوه‌ای تربیت کنیم که بتوانند خود را با فضای در حال تغییر سیاسی، فن‌آوری و فرهنگی سازگار کنند. افرادی که به شکل حرفه‌ای در حوزه حفاظت فعالیت می‌کنند باید از حمایت کامل و لازم برای پاسداری از میراث مشترک دیداری شنیداری بشریت بهره‌مند شوند.

اهداف یادشده در سرلوحه همه فعالیت‌های یونسکو در چارچوب برنامه حافظه جهانی که در سال 1992 با هدف حفظ و ترویج میراث مستند جهان از طریق اتخاذ راهبردهای بهینه در حوزه حفاظت و دسترسی تدوین شد، قرار دارند. در این برهه زمانی ما بر مجموعه جامع اسناد بین‌المللی‌ای که یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی و مستند تدوین کرده است تکیه می‌کنیم و با ظرفیت‌سازی در سطوح ملی و محلی از اجرای این اسناد حمایت می‌کنیم. این مطلب در شرایط بحران یا در هنگام بروز بلایا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

تلاش جمعی ما امروز متضمن بهره‌مندی نسل‌های آینده از میراث مشترک دیداری شنیداری بشریت است. این میراث حامل دروس، اطلاعات و دانشی هستند که به اشتراک‌گذاردن آنها ضرورت دارد. آنها بنیان هویت و تعلق‌پذیری هستند، ضمن اینکه سرچشمه نوآوری و خلاقیت هم به‌شمار می‌آیند و به طور دقیق به همین دلیل است که آرشیوها در نقش حافظان یا نگهبانان میراث جمعی ما، تا این اندازه مهم هستند. آنها متضمن حق بهره‌مندی از حقیقت و «حق دانستن» هستند.

با توجه به آنچه بیان شد، من از همه دولت‌ها دعوت می‌کنم تا نسبت به تقویت سیاست‌های ملی خود و فراهم¬کردن امکان دسترسی به همه اشکال میراث دیداری شنیداری و همچنین پشتیبانی از فعالیت‌های تخصصی در حوزه شناسایی و حفظ مجموعه‌های دارای ارزش ماندگار تلاش کنند و این است پیام یونسکو در روز جهانی میراث دیداری شنیداری در سال 2014.

 

در پایان این مراسم از دست اندرکاران ثبت آثار تاریخی در کمیته حافظه جهانی تقدیر شد.

نظر شما