شناسهٔ خبر: 23848 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فشار بولتن‌سازها بر وزارت ارشاد

یک فعال حوزه نشر با اشاره به بالا بودن حجم فشار گروه‌های خاص و بولتن‌سازها بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نامشخص بودن‌ نقش هیأت نظارت بر نشر گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ فرید مرادی - سرویراستار انتشارات نگاه - درباره فعالیت هیأت نظارت بر ضوابط نشر کتاب، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، و تأثیر آن بر فضای نشر گفت: از زمان تشکیل این هیات، نقش و فعالیت آن مبهم باقی مانده است. مشخص نیست این هیات قرار است بر کل کتاب‌هایی که ارشاد مجوز می‌دهد نظارت کند یا تنها بر کتاب‌هایی که با ایرادهای ممیزان مواجه شده است؟

او افزود: اگر کار این هیأت نظارت بر کل کتاب‌هاست پس دیگر نقش ممیزان چیست و اگر این‌گونه نیست و تنها بر کتاب‌هایی نظارت می‌کند که در ارشاد به مشکل مجوز برخورده‌اند و برای بررسی بیش‌تر به این هیات گزارش می‌شوند، مطمئنا همین گزارش از پیش یک بار منفی علیه کتاب ایجاد می‌کند و در تصمیم‌گیری اعضای هیات نقش مؤثری دارد؛ در صورتی‌که داوری‌ها باید بی‌طرفانه باشد.

مرادی با بیان این‌که هنوز نقش هیأت نظارت بر نشر تعریف مشخصی ندارد، اضافه کرد: از زمان تشکیل این هیات چند سال می‌گذرد، اما در تمام این مدت ما حتی به صورت نمونه هیچ‌گاه ندیده‌ایم کتابی که در ارشاد به مشکل خورده باشد به آن‌جا برود و با نظر آن‌ها مشکل مجوزش حل شود. حالا سؤال من این است که هیأت نظارت چه کار می‌کند؟

این فعال نشر سپس درباره عملکرد کلی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع صدور مجوز‌ها گفت: با توجه به فشارهایی که بر روی علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد به نظرم معاونت فرهنگی کارنامه خوبی دارد.

او با اشاره به مراجعه و گفت‌وگوهایش با مسوولان وزارت ارشاد برای حل مشکلات مربوط به مجوز برخی از کتاب‌ها اظهار کرد: با توجه به حجم زیاد بولتن‌سازی‌ها و آزار و اذیت‌ها فکر می‌کنم در مجموع ارشاد توانسته بر روی یک مدار خوب حرکت کند، مخصوصا این‌که عده‌ای از کتاب‌های آبکی چماق درست کرده‌اند تا به این طریق بگویند همه چیز منحرف شده، اما با این حال آقای جنتی تا به حال مقاومت کرده است.

او افزود: البته داستان سانسور تمامی ندارد و در این کشور همیشگی است، چون طبق نظر برخی آقایان 98 درصد کتاب‌ها باید سانسور شوند و ما وقتی با دیگر دوستان برای رفع مشکلات برخی از کتاب‌ها به ارشاد می‌رویم و با آن‌ها صحبت می‌کنیم این فشارها را احساس می‌کنیم.

مرادی اظهار کرد: در حال حاضر بیش‌ترین فشار به ارشاد از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس است. بیش‌تر این فشارها هم بر فیلم‌هاست و اصلا معلوم نیست نهادی که کار آن قانون‌گذاری است چرا باید در مسائل اجرایی دخالت کند؟ درباره کتاب نیز گروه‌های دیگر به ارشاد فشار می‌آورند و احساس می‌کنم حجم آن‌ها بی‌سابقه است.

این فعال حوزه نشر در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت روحانی فضا باز نشد، اما در مقایسه با گذشته که فشارها نوعی یأس عمومی ایجاد کرده بود دریچه‌ای باز شد که برخی آن را باز شدن فضا نام‌گذاری کردند. حال آن‌که این‌گونه نیست و تنها یک ذره‌ از فشار کشنده گذشته کم شده است.

او در پایان نیز گفت: ما در انتشارات نگاه حدود 120 کتاب معطل مجوز داشتیم که در دوره جدید مدیریت ارشاد 90 درصد آن‌ها منتشر شدند و هیچ آسمانی هم به زمین نیامد؛ با این حال تا وقتی جریانی برای کنترل ذهن وجود دارد ما نمی‌توانیم فارغ از سانسور زندگی کنیم، چون در کشور این ذهنیت وجود دارد که هر کس قلم به دست دارد خطرناک است، بنابراین دور شدن از سانسور مستلزم تغییرات زیرساختی در جامعه‌ است و با یک روز دو روز برطرف نمی‌شود.

نظر شما