شناسهٔ خبر: 23868 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اهالی ادبیات کودک به دیدار «قیصر» می روند

شاعران و نویسندگان و همچنین دوستان قیصر امین پور، امسال هم به روال سال های گذشته و همزمان با سال مرگ قیصر امین پور می روند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ هفتم تا نهم آبان ماه جاری جمعی از شاعران و نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان و دوستان قیصر امین پور به گتوند می روند تا هم بر مزار شاعر، شاخه گلی بگذارند و فاتحه ای بخوانند هم با خانواده اش دیدار کنند.

هادی خانیکی، فریدون عموزاده خلیلی، حسن احمدی، مناف یحیی پور، حدیث لزرغلامی، آتوسا صالحی، مژگان کلهر، حسین شیخ الاسلامی و حسین نیلچیان از جمله افرادی هستند که امسال به دیدار قیصر امین پور می ‎روند.

امین پور، دوم اردیبهشت ماه ۱۳۳۸ درشهرستان گُتوند خوزستان متولد شد. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و برای ادامه تحصیل به دزفول رفت. امین پور در سال ۱۳۵۷ دیپلم تجربی گرفت و سپس تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته دامپزشکی در دانشگاه تهران آغاز کرد.

وی در سال ۱۳۵۸ با انصراف از رشته دامپزشکی، به جمع دانشجویان علوم اجتماعی پیوست.

قیصر امین پور باردیگر در سال ۱۳۶۳ تغییررشته داد و تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران دنبال کرد و در بهمن ماه سال ۱۳۷۶ با دریافت مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.

وی از جمله شاعرانی بود که از همان آغاز فعالیت های حوزه هنری به جمع گروه شعر این نهاد فرهنگی پیوست و همگام با سایر شاعران فعال حوزه هنری در بسیاری از شب های شعر برگزار شده در جبهه های دفاع مقدس شرکت کرد و در مناطق مختلف عملیاتی به شعرخوانی پرداخت.

امین پور عضو شورای شعر و ادبیات حوزه بود و در تشکیل جلسات شعرخوانی و نقد و بررسی شعر و تشویق و ترغیب شاعران جوان انقلاب نقش مؤ ثر و ارزنده ای داشت. وی عضویت در شورای سردبیری مجله سروش نوجوان همراه با فریدون عموزاده خلیلی و بیوک ملکی را نیز در کارنامه فعالیت های فرهنگی و ادبی خود دارد.

قیصر امین پور در سال ۱۳۶۷ از مؤسسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیمایوشیج را دریافت کرد. همچنین در سال ۱۳۷۸ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های ۶۰ و ۷۰ برگزیده شد. سر انجام هشتم آبان ماه ۱۳۸۶ درگذشت.

نظر شما