شناسهٔ خبر: 23888 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب شفاء ابن سینا و نقاشی‌های استاد فرشچیان ثبت ملی و جهانی می شوند یا نه؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فصل مربوط به آلودگی هوا و تبعات آن در کتاب «الشفاء» ابن سینا و حضور 150 گونه پرنده و 120 گونه ماهی در یکی از تابلوهای نقاشی استاد محمود فرشچیان، از ارائه پیشنهاد رسمی سازمان متبوعش برای ثبت ملی این آثار و همچنین ارائه آنها به برنامه حافظه جهانی یونسکو برای ثبت جهانی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز دوشنبه ۵ آبان و در مراسم اعطای گواهی ثبت چهار اثر ایرانی در منطقه آسیا و اقیانوسیه برنامه حافظه جهانی یونسکو که در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد، در سخنانی گفت: بی تردید بحران امروز جهانی ما، بحران هویت است و ما به سرعت در زمینه های مختلف در حال فراموشی و یا از دست دادن هویت تاریخی- فرهنگی و میراثمان به عنوان یک حافظه مهم هستیم.

وی افزود: در جاهایی هم اصل این میراث در حال از بین رفتن است. مثلا طبیعت و همان میراث طبیعی جهان. از این جهت کار ما به عنوان مسئولان حفاظت از محیط زیست با مسئولان کمیته ملی حافظه جهانی شباهت دارد. امروز دنیا متوجه این تهدیدات جدی شده است و رویکرد راهبردی برای حفاظت از محیط زیست یک دستور کار جهانی است.

ابتکار گفت: تنوع فرهنگی که میراث بشری دارد، در ایران هم ظرفیت های زیادی دارد و باید برای انسان معاصر امروز از آن بهره گرفت. ما باید حافظه تاریخی مان را پاس بداریم و آن را بازشناسی و معرفی کنیم. این میراث می تواند زمینه بسیار خوبی برای یک تعالی فرهنگی و اجتماعی باشد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: بسیاری از مسائلی که دنیای ما را یعنی دنیای پر از خشونت، پر از درگیری، پر از جنگ و پر از رفتارهای ظالمانه را آزرده کرده است، علاوه بر جنگ انسان ها مقابل انسان ها، جنگی است که انسان ها علیه طبیعت به راه انداخته اند که نشان از عدم تحمل و مراعات حق طبیعت و میراث طبیعی جهان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تقدیر از اقدامات کمیسیون ملی یونسکو و کمیته ملی حافظه جهانی برای یادآوری اقدامات خوبی که برای حفاظت از میراث دیداری و شنیداری در کشور انجام شده است، گفت: ما به طور مستمر باید این میراث را معرفی کنیم و جهت گیری های ناسالم و برداشت های نادرستی را که از میراث فرهنگی و دینی یمان می شود، اصلاح، تنظیم و متعادل کنیم.

وی سپس به آنچه کارهای بسیار ارزنده شیخ الرئیس ابن سینا بویژه در کتاب «الشفاء» انجام داده است، اشاره کرد و گفت: برای من بسیار مایه تعجب بود که متوجه شدم ابن سینا اساسا فصلی از کتابش را به بحث های محیط زیست اختصاص داده است و مشخصا بحثی را درباره به هوای آلوده و دود و تبعات آن برای انسان گشوده است و این در حالی است که موضوع آلودگی هوا شاید حداکثر ۱۰۰ یا ۱۲۰ سال باشد که در ترمینولوژی فرهنگ جهانی محیط زیست مطرح شده است.

ابتکار افزود: ابن سینا بسیار زیبا این مساله آلودگی هوا و دود و تبعات هوای آلوده برای انسان پرداخته و این نشان از وجود نبوغ و درکی بالا و قدرت آینده نگری در او است. ایشان به واقع زمان را در نوردیده است و دانشمندان امروز هم اگر این کتاب را مرور کنند به سطح درک او پی خواهند برد. به جرأت می توانم بگویم که شاید این اولین جایی است که یک دانشمندان به موضوع آلودگی هوا پرداخته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: ما در حال تجربه کردن خشکسالی های پی در پی، گرم شدن زمین و کاهش بارندگی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان هستیم و لذا باید گفت همه ما سهمی از این اقدامات داریم. به طور مثال گازهای گلخانه ای که در یک کشور تولید می شود، تبعاتش دامن‌گیر کشورهایی که تازه می خواهند چرخ صنعتی را راه بیاندازند، می شود.

معاون رئیس جمهور همچنین مثال دیگری در این خصوص گفت: آثار استاد محمود فرشچیان نشان از توجه فوق العاده ای به بحث طبیعت است تصاویری که خلاقیت را در ذهن بیننده تداعی می کند و ما نیازمند چنین خلاقیت ها، نشاط ها و حرکت های اجتماعی برای مقابله با روند تخریبی محیط زیست هستیم. به عنوان مثال در یکی از تابلوهای ایشان در قسمت بالا ۱۵۰ گونه پرنده و در قسمت پایین ۱۵۰ گونه ماهی در دل یک نقاشی مسحورکننده و خیره‌کننده، آمده است که هدفش نشان دادن ارزش گونه های جانوری است.

وی گفت: در آثار هنری نقاشی آقای فرشچیان این تنوع زیستی با زبان هنر و از زوایای مختلف دیده شده است. ما به زودی موضوع ثبت کتاب «الشفاء» ابن سینا و نقاشی های استاد فرشچیان را در کمیته ملی حافظه جهانی و نیز حافظه جهانی یونسکو به صورت یک پیشنهاد رسمی ارائه خواهیم کرد.

ابتکار همچنین فیلم مستند «جان مرجان» را که در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان می‌پردازد، ستود و گفت: ما در اولین دوره جشنواره فیلم سبز هم جایزه اول را به مستند «جان مرجان» دادیم که با نگاهی کاملا علمی و اجتماعی به بحث حفاظت از دریا پرداخته است. مرجان ها زیست گاه های اصلی گونه های متنوع شیلاتی دریاها هستند و از دست رفتن آنها، یعنی از دست رفتن بخش قابل توجهی از میراث طبیعی در کل جهان.

در ادامه این نشست، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در سخنانی بزرگترین دشمن آثار تاریخی فرهنگی و هنری را نادانی و نسیان بشر خواند و گفت: کارهایی که با موضوع ثبت آثار در فهرست میراث جهانی، یا منطقه و یا ملی حافظه جهانی چه در حوزه آثار دیداری و شنیداری و چه در حوزه های مکتوب، انجام می‌شود، تلاش هایی است در جهت اینکه ما در برابر این نسیان، قیام و اقدام کنیم.

وی افزود: ما در یکی دو قرن اخیر دچار عدم اعتماد به نفس فرهنگی شده ایم و این بخشی از اثرات همان نسیان فرهنگی است البته امروز وضع ما خیلی بهتر از سال های پیش است ولی اسناد، آثار و شواهدی که دلالت تاریخی و فرهنگی دارند، در معرض کهولت، فساد و نابودی است.

نظر شما